Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik stel me voor en stel een vraag ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik stel me voor en stel een vraag ;)

    beste Bd-ers...

    ik ben Verriest David uit wevelgem, eeuwig 29 jaar (kan er niet tegen dak 30 wordt in november ;P) en werk als telenet installateur.
    Hobby's: al 20 jaar Gamer op competitief niveau.
    Motorrijden als stunter maar ben hiermee gestopt op vraag van mijn vriendin die begon te vrezen voor mijn leven.
    en alles wat foto's en photoshop aangaat.

    nu ben ik recentelijk serieus intresse beginnen krijgen in het fotograferen, mijn moeder heeft een Canon 450?D, en telkens ik deze eens mag gebruiken dan gaat er een nieuwe wereld voor mij open, het vastleggen van beelden en momenten zijn voor mij pure ontspanning en geeft mij een speciaal gevoel, ik kan het moeilijk verwoorden maar met beelden kun je zoveel leuks en moois doen, alsook de momenten die je ermee creeert zijn ... ik weet niet hoe ik het moet zeggen

    Nu mijn vraag:

    ik wil nu mijn eigen toestel kopen,
    ik heb een budget van 700 euro om mee te beginnen, die 700 euro is ALL-in.
    voorlopig moet er geen statief bij ùaar enkel de hardware, dus lens + body mogen mij max 700 euro kost, nu moest het van mij zijn dan gaf ik er meer voor uit maar de andere kant van mijn bed ziet hier het nut niet van in en denkt met een compact camera van 200 euro even mooie fotos te kunnen nemen

    mijn voorkeur gaat uit naar Canon mede omdat mijn moeder al 2 lenzen heeft en een vriend van me is Astrofotograaf(amateur) en heeft ook een Canon 350 met enkele lenzen, dus dat wordt makkelijk om eens lenzen uit te wisselen.

    alleen weet ik niet goed welke body ik best koop.
    ik wil gewoon voor die prijs een "top" toestel in zijn prijsklasse, zodanig dat ik in het eerste jaar niet moet uitkijken naar iets nieuws omdat ik er geen deftige kwaliteit uitkrijg.

    wat mij aanspreekt, Foto's uit verlaten panden/fabrieken vervallen toestanden, close-up materiaal, portretten van mensen, Sportfoto's zoals Circuit materiaal.

    ik heb totaal geen intresse in Landschappen.

    help?
    dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Ik stel me voor en stel een vraag

    KLIK...

    Comment


    • #3
      Re: Ik stel me voor en stel een vraag

      Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht

      is de 600D niet hetzelfde als de 550D behalve dat de 600D een draaibare display heeft?
      heb de 600D vast genomen deze namiddag en dat draaibaarscherm zag er mij redelijk fragiel uit.

      Comment


      • #4
        Re: Ik stel me voor en stel een vraag

        En tweedehands?
        Dan kan je denken aan een 50D bijvoorbeeld.

        gr.ron.
        http://exhi-fotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Ik stel me voor en stel een vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
          En tweedehands?
          Dan kan je denken aan een 50D bijvoorbeeld.

          gr.ron.
          ik ben anti tweedehands sedert ik al 3x serieus tegen de lamp gelopen ben.
          enkel nog nieuw materiaal voor mij

          Comment


          • #6
            Re: Ik stel me voor en stel een vraag

            Heb niet meteen ervaring in "urbex", want wat je beschrijft valt daar toch onder, maar kan me toch voorstellen dat je naast een camera en een (redelijke) groothoek toch langere belichtingstijden gaat nodig hebben en/of aan HDR (zoekt daar maar eens op, mocht je de term niet kennen) gaat doen? Dus reken er meteen een statief bij.
            Voor urbex ben je dan "gesteld" ( maar voor portretten, closeups en sportfotografie heb je toch andere objectieven nodig.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Ik stel me voor en stel een vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Heb niet meteen ervaring in "urbex", want wat je beschrijft valt daar toch onder, maar kan me toch voorstellen dat je naast een camera en een (redelijke) groothoek toch langere belichtingstijden gaat nodig hebben en/of aan HDR (zoekt daar maar eens op, mocht je de term niet kennen) gaat doen? Dus reken er meteen een statief bij.
              Voor urbex ben je dan "gesteld" ( maar voor portretten, closeups en sportfotografie heb je toch andere objectieven nodig.
              ja ik zal voornamelijk aan Urbex doen, de statief moet er nog niet echt meteen bij want deze vraag ikd an gewoon in november voor mijn eeuwige 29ste aka 30ste verjaardag.

              net eens op wat Urbex forums gaan neuzen en blijkbaar is de 550D gen slechte keuze om mee te starten?

              watvoor extra lens raden jullie mij dan aan?

              Comment


              • #8
                Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                is de 600D niet hetzelfde als de 550D behalve dat de 600D een draaibare display heeft?
                heb de 600D vast genomen deze namiddag en dat draaibaarscherm zag er mij redelijk fragiel uit.
                Heb de 60d en na weer eens op mijn buik te hebben gelegen om een mooie voorgrond mee te hebben, ben ik nu wel heel blij met mijn schermje. Nodig, neen, zou ik het nog kunnen missen? Neen

                Comment


                • #9
                  Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                  ....de andere kant van mijn bed ziet hier het nut niet van in en denkt met een compact camera van 200 euro even mooie fotos te kunnen nemen
                  Voor een groot stuk klopt dit ook

                  Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                  ....alleen weet ik niet goed welke body ik best koop.
                  ik wil gewoon voor die prijs een "top" toestel in zijn prijsklasse, zodanig dat ik in het eerste jaar niet moet uitkijken naar iets nieuws omdat ik er geen deftige kwaliteit uitkrijg.
                  Kwaliteit wordt bepaald door fotograaf en lenzen (body komt op de laatste plaats).
                  De body is van ondergeschikt belang (duurdere exemplaren hebben wat extra functionaliteiten maar de kwaliteit van beeldregistratie is bij alle momenteel verkochte DSLR's zeer goed.
                  Lenzen is een ander verhaal, het beeld wordt gevormd door licht dat door de lens valt.
                  Een Pro body met een prutslens gaat geen goed beeld opleveren (vervorming, onscherpte, Chromatische abberaties, onaantrekkelije bokeh, ....).

                  Een goedkope body met een degelijke lens gaat wel een kwalitatief beeld opleveren.


                  Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                  ....
                  wat mij aanspreekt, Foto's uit verlaten panden/fabrieken vervallen toestanden, close-up materiaal, portretten van mensen, Sportfoto's zoals Circuit materiaal.
                  Dan heb je een lichtsterke groothoek nodig (urbex)
                  een macrolens (close up)
                  Een portretlens
                  En een snelle telelens (sport)

                  Totaal enkele duizenden euro's

                  Een bridge met een 15x zoom of zo gaat véél goedkoper zijn
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

                    Een bridge met een 15x zoom of zo gaat véél goedkoper zijn

                    wat bedoel je hiermee? want ik ben momenteel nog een leek in fotografie uitspraak toestanden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                      Probleem is dat de meeste bridges minder goed presteren bij low-light conditions (meer ruis) en ook niet zo snel zijn als een dSLR.
                      In tegenstelling tot een spiegelreflex heeft een bridgecamera een vaste lens. Ik vermoed dat zij bridge genoemd worden omdat zij zich zowat tussen compact en dSLR in bevinden. Een typisch voorbeeld van een (betere) bridge is de Panasonic Lumix FZreeks. Zo heeft mijn vrouw nog een fz18, maar intussen zijn er verschillende opvolgers.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                        wat bedoel je hiermee? want ik ben momenteel nog een leek in fotografie uitspraak toestanden
                        Wel, voor urbex heb je een (lichtsterke) groothoek nodig, al dan niet zoom. Daarvoor mag je al snel een 700 euro rekenen.

                        Voor close up heb je een macrolens nodig, afhankelijk van wat je wil fotograferen en welke vergrotingsfactor je voor ogen hebt, mag je minimum 400 euro reserveren.

                        Voor portretten volstaat bv. een 85mm op een croptoestel, en die begint vanaf zo'n 400 euro.

                        En voor sport is een 70-200mm (f/2.8 of ev. f/4) een minimum vereiste. Deze beginnen, afhankelijk van het merk en het maximale diafragma vanaf ca. 600 euro. Maar voor foto's op circuit zal je in veel gevallen te weinig tele hebben, en met het aantal extra millimeters schiet ook het aantal euro's de hoogte in...

                        Daarbij komt nog dat je voor urbex en macro bijna zeker een statief (driepoot) nodig hebt (eventueel aangevuld met een afstandsbediening voor de camera) en voor een een circuitfoto's is een goede monopod (éénpoot) ook bijna onmisbaar.

                        mvg,
                        Bart
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                          De 70-200mm wordt ook vaak als portretlens gebruikt!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            De 70-200mm wordt ook vaak als portretlens gebruikt!
                            55-200 kan daarvoor ook goed dienen.

                            maareuh

                            TrsH
                            wat bedoel je hiermee? want ik ben momenteel nog een leek in fotografie uitspraak toestanden
                            al die mm's en f waarden? Zou TS daaraan iets hebben?

                            Gewoon camera en kitlens. Er is de mogelijkheid om lenzen te lenen, dus...
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik stel me voor en stel een vraag

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              55-200 kan daarvoor ook goed dienen.

                              maareuh



                              al die mm's en f waarden? Zou TS daaraan iets hebben?

                              Gewoon camera en kitlens. Er is de mogelijkheid om lenzen te lenen, dus...
                              Ja, en dan maar hopen dat de lenzen die geleend kunnen worden, ook de lenzen zijn die TS van doen heeft... Anders heeft ie alsnog een probleem. De kans is groot dat de vrienden/kennissen/familie die een "instap" DSLR hebben, ook allemaal (ongeveer) dezelfde lenzen hebben gekocht...
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X