Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leersumseveld (NL)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leersumseveld (NL)

    Zaterdag ochtend de mist en het natte gras getrotseerd op het Leersumseveld (NL). De onderstaande foto is wederom een HDR (au naturelle ), en is genomen enkele minuten voor zonsopgang.
    *edit: foto aangepast*





    oude foto: hier
    Last edited by Rapid; 28 september 2011, 21:38. Reden: Update van foto
    WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

  • #2
    Re: Leersumseveld (NL)

    Mooi en sfeervol plaatje.
    Z9 • Z 14-24/2.8 • Z 70-200/2.8 VR • 105/2.8 macro • 105mm 1.4 • SB900 • NiSi • Gitzo

    Comment


    • #3
      Re: Leersumseveld (NL)

      Ik weet het niet...de lucht is hier zo zacht zo sfeervol maar de voorgrond is mij wat te hard. Maar da's mijn mening hé!
      Gr Pascale
      Eerlijkheid duurt het langst!!
      Mijn website: http://www.degrafon.be/

      Comment


      • #4
        Re: Leersumseveld (NL)

        Ja, Pascale heeft een punt.
        De bedoeling is er, je voelt het aan. Maar "au naturelle"... neen, niet echt. Het sausje is daarvoor te sterk.
        Maar dat neemt niet weg dat ik het een mooie foto vind. Moest je dat witte dikke kader wegdoen zodat we wat meer effectieve foto zien...
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

        Comment


        • #5
          Re: Leersumseveld (NL)

          Ik vind de voorgrond ook minder natuurlijk ogen dan je voorgaand beeld. Ikzelf vind het dikwijls moeilijk werken met HDR-software en gebruik het dan ook uiterst zelden.
          Groeten!

          500px / Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Leersumseveld (NL)

            Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk bericht
            Ik weet het niet...de lucht is hier zo zacht zo sfeervol maar de voorgrond is mij wat te hard. Maar da's mijn mening hé!
            Gr Pascale
            +1

            Voorgrond leidt hier eerder af dan dat ie wat toevoegt. Het bijzondere licht en alle sfeer bevinden zich in de achtergrond en daar zou alle aandacht naartoe moeten gaan.
            Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

            Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

            Comment


            • #7
              Re: Leersumseveld (NL)

              mooi maar inderdaad een wat overheersende voorgrond.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Leersumseveld (NL)

                Toch wel een lastige foto, zo blijkt

                Ik heb bewust voor deze voorgrond gekozen, vooral om meer diepte te creëeren. Zonder voorgrond ervaar ik zelf de foto toch als wat saai. De voorgrond zoals getoond komt redelijk overeen met wat ik terplaatse (denk) gezien te hebben, hoewel ik wel lokaal wat extra contrast aan deze voorgrond gegeven heb. Wellicht teveel van het goede, heb daarom een aangepaste versie geplaatst, met een voorgrond die qua contrast meer in de lijn van de rest is. Beter? Of toch liever zonder?
                WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

                Comment


                • #9
                  Re: Leersumseveld (NL)

                  Ik vind 'm persoonlijk nog steeds te zwaar in de voorgrond, vooral omdat je dat onder deze omstandigheden juist niet zou verwachten.
                  Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                  Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leersumseveld (NL)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
                    .......... De onderstaande foto is wederom een HDR (au naturelle )
                    Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                    Ik vind 'm persoonlijk nog steeds te zwaar in de voorgrond, vooral omdat je dat onder deze omstandigheden juist niet zou verwachten.
                    denk dat dat de reden is?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leersumseveld (NL)

                      Ik weet het toch zo goed niet hoor. Dit lijkt me een foto die door de HDR keuze te veel dynamiek heeft gekregen wat hier de sfeer aan de voorgrond wat uit balans brengt en toch is het een persoonlijke keuze en smaak vind ik. Ik spring niet snel rond als ik een foto zie maar deze vind ik nog eens zo slecht niet.
                      Je zou eventueel op de voorgrond het contrast wat kunnen terug schroeven of eventueel een mistig effect toepassen.
                      Het is maar een idee maar je zou het eens kunnen proberen.
                      1 goeie raad....de HDR is goed natuurlijk uigevoerd maar je kan beter werken met andere technieken.
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leersumseveld (NL)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                        Ik vind 'm persoonlijk nog steeds te zwaar in de voorgrond, vooral omdat je dat onder deze omstandigheden juist niet zou verwachten.
                        Waarom niet? De foto is pal tegen het licht in genomen; enkele minuten later kwam de zon erdoor. De mist zorgt ervoor dat alles in de diepte snel zijn contrast verliest, maar alles dichtbij heeft behoud zijn contrast gewoon. De foto is met veel groothoek genomen, waardoor de voorgrond zich ook daadwerkelijk dicht bij de camera bevind, en deze dus relatief contrastrijk blijft. Verder in de diepte verlies je dit contrast snel.

                        Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                        Dit lijkt me een foto die door de HDR keuze te veel dynamiek heeft gekregen wat hier de sfeer aan de voorgrond wat uit balans brengt
                        De voorgrond is wel wat opgelicht, mede door de toepassing van HDR (tov. één enkele opname zonder verdere lokale bewerking). Maar voor mijn gevoel komt dit echter nog redelijk overeen met hoe ik het ter plaatse ervaren heb. Maar als de kijker van alleen de foto het toch gevoel krijgt naar iets te kijken dat er vreemd/onnatuurlijk uitziet, ben ik blijkbaar toch te ver doorgeschoten in de bewerking.

                        Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                        1 goeie raad....de HDR is goed natuurlijk uigevoerd maar je kan beter werken met andere technieken
                        Daar zit het hem juist in denk ik. Ik ben al een tijdje bezig om te kijken hoe je op een goede manier een groot dynamisch bereik (á la foto bij zonsondergang tegen het licht in mét een voorgrond) in één foto gepropt krijgt, zonder dat het (ook op volledige resolutie) te zien is en het er ook nog relatief natuurlijk uit blijft zien. HDR is daarbij het meest recente experiment, waarvan ik het idee krijg dat het soms prima werkt, maar soms ook niet. Ik beschouw het bovenstaande geval dan voorlopig maar als een twijfelgevalletje... SchoonSpikke, als je tips hebt hoe het beter anders kan, dan hoor ik het graag...

                        Bedankt voor de op-/aanmerkingen tot zover, ik kan er zeker wel wat mee.
                        WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leersumseveld (NL)

                          Ik vind je Heide Zand en Bomen een betere HDR.
                          Nietemin is dit absoluut geen slechte foto hoor.

                          Blenden is denk ik wel de techniek om de meest natuurlijke resultaten te krijgen, maar ik vind het zo moeilijk om rond bomen te "gummen" zonder halo`s te krijgen.
                          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                          MIJN WEBSITE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Leersumseveld (NL)

                            Ben ook wel benieuwd naar die technieken, Pascal... Gooi het maar in de groep !
                            Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                            ...1 goeie raad....de HDR is goed natuurlijk uigevoerd maar je kan beter werken met andere technieken....
                            Volledig akkoord... Ben dan ook een layer-blend adept
                            Gummen doe ik bijna nooit... Mijn keukengeheim (waar ik geen geheim van maak) is selecteren met snelgereedschap, en dan het masker blurren met een zware gaussian blur... zo krijg je zachte overgangen. En als extra stap om nog wat te finetunen, durf ik wat aan de levels te trekken van die geblurde mask, om zo de overgangen terug wat dichter bij elkaar te brengen.
                            Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
                            Blenden is denk ik wel de techniek om de meest natuurlijke resultaten te krijgen, maar ik vind het zo moeilijk om rond bomen te "gummen" zonder halo`s te krijgen.
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

                            Comment


                            • #15
                              Re: Leersumseveld (NL)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                              Ben ook wel benieuwd naar die technieken, Pascal... Gooi het maar in de groep !


                              Volledig akkoord... Ben dan ook een layer-blend adept
                              Gummen doe ik bijna nooit... Mijn keukengeheim (waar ik geen geheim van maak) is selecteren met snelgereedschap, en dan het masker blurren met een zware gaussian blur... zo krijg je zachte overgangen. En als extra stap om nog wat te finetunen, durf ik wat aan de levels te trekken van die geblurde mask, om zo de overgangen terug wat dichter bij elkaar te brengen.
                              Tutorial bij tips and trucks please....
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X