Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste dslr, D90 of D5100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste dslr, D90 of D5100

    Hey,

    Ik ben aan het rondkijken om mij een DSLR aan te schaffen. Dit voor persoonlijk gebruik, nl reisfoto's, portretten, feestjes, etc.. Ik denk niet dat dit een super grote hobby van mij zal worden, maar zou toch wel alle opties willen open laten voor eventuele upgrades later.

    Heb al redelijk wat reviews gelezen, en nu kom ik op de D90 & de D5100 terecht. Beide hebben genoeg voor & nadelen, en na het lezen van verschillende fora zijn mn vragen nog niet allemaal beantwoord. Veel komt het neer op het 'gevoel' wanneer het toestel in je hand ligt. Toch wou ik eerst nog wat dingen verduidelijkt zien:

    - zijn deze camera's goed toegankelijk voor nieuwe DSLR gebruikers, of riskeer ik mij te verdrinken in alle mogelijke opties & extra's?
    - doe ik niet aan 'overkill': ik heb een budget van 800eur voor body/basic lens/zak/strap/uv-filter. Is dit een goed budget, of zou ik met mijn doeleinden evengoed een goedkopere camera kunnen nemen?
    - zijn er andere zaken die ik best koop? (sd-kaartjes heb ik, misschien niet de snelste maar kom..)
    - een redelijk groot voordeel van de D90 is de ingebouwde focus-motor. Gezien ik een nieuwe gebruiker ben & nog geen enkele lens heb, is dit minder van toepassing. Ben ik hier echter fel door benadeeld wanneer ik later op zoek zou gaan naar 2e hands lenzen?
    - is het handig een 18-105mm lens te kopen ipv een 18-55? De upgrade-prijs hiervoor bij een D90 is OK (720€ ipv 680€ met 18-55), maar voor een D5100 zou ik 780€ mogen leggen ipv 670/700€.
    - zijn er eventueel andere camera's die beter zouden zijn voor mn criteria?
    - verdere vragen volgen wellicht..

    een vergelijking: http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D90

    alvast bedankt voor de feedback!

    Sven

  • #2
    Re: eerste dslr, D90 of D5100

    Hoi!

    Ik zit nu met dezelfde keuze, maar denk dat ik voor de D90 ga. De prijs daarvan is nu gigantisch laag. Daarbij moet gezegd worden dat deze lage prijs nog steeds hoger ligt dan die van de D5000 vorig jaar mei, wat wel iets zegt over de kwaliteit van de D90.
    De extra knoppen op de D90 maken voor mij ook wel het verschil. Bij de D5000 (had ik, gestolen) moest veel via het menu, ofwel via niet te onthouden toetsencombinaties.

    Je had het erover dat de prijs een beetje een issue is, maar met een beetje zoeken heb je je 'upgrade' naar de 18-105mm voor dezelfde prijs als dat jij de 18-55mm hebt gevonden.
    De D90 + 18-55mm is voor €580 te vinden (KLIK). Bij die link toevallig in slechts één winkel, omdat deze kit voor de D90 ongebruikelijk is. Koop je beide los dan zal dat zo'n €600 kosten. Met de 18-105mm kost het je €680. (KLIK), bij een ruime hoeveelheid winkels, waaronder CameraNU (zie een reeds opgestart forum voor de positieve ervaringen daarmee).
    Via tweakers is de D5100 met 18-55mm voor €610 te vinden (ook CameraNU). Met de 18-105mm kost het €720.

    Succes!
    Pepijn
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

    Comment


    • #3
      Re: eerste dslr, D90 of D5100

      D90 is een heel goed toestel, daarmee zit je voor jaaaaren goed.

      Focusmotor vind ik heel belangrijk. Je geeft zelf ook aan dat je eventueel 2de handse lenzen bij zou kopen. Er zijn tal van prachtige AF-D lenzen op de markt voor mooie prijsjes.

      Die UV filter mag je weglaten. Digitale sensors zijn niet gevoelig voor UV licht. Je lens bescherm je met je hersenen en een goede zonnenkap.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: eerste dslr, D90 of D5100

        D90 icm nikon 18-105 VR is een zeer goede combo met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: eerste dslr, D90 of D5100

          Ik heb de 5100 + 18-105.
          Dit is mn eerste dslr en alles is makkelijk te begrijpen. Ook de menu's zijn overzichtelijk en makkelijk in te stellen.
          Ik heb deze gekozen voor de nieuwe sensor, identiek als die in de D7000, en het kantelbaar scherm wat ik een groot pluspunt vind.
          De 18-105 is voor mij ideaal, minder "voetenzoom" dan bij een 18-55, maar niet te zwaar/groot voor dagelijks gebruik.
          Omdat ik toch geen lenzen had is de focusmotor voor mij onbelangrijk, ook al omdat ik voor zo'n zaken liever niet tweedehands koop.
          Ik ben alvast tevreden, zowel wat betreft prijs, gewicht, fotokwaliteit, enz. Nadelen heb ik nog niet gevonden dus als eerste dslr, wat mij betreft, zeker een aan te raden combinatie.
          Prijs bij cameranu.nl, waar ik mijn 5100 besteld heb is €728.
          Nikon D5100 + 18-105mm VR
          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

          Comment


          • #6
            Re: eerste dslr, D90 of D5100

            Alvast bedankt voor het wijzen op de scherpere prijzen, die 18-105 lijkt nu al vast te liggen..

            Ivm die focusmotor: ik ben er redelijk van overtuigd dat ik in de eerstkomende jaren niet direct een andere lens zal kopen. Ik vermoed dat er tegen dan wel genoeg deftige lenzen op de markt zullen zijn, die een ingebouwde focusmotor hebben? Of schelen die zo veel in prijs?
            Die 18-105 heeft wel een focusmotor ingebouwd vermoed ik?

            @Putor: ik was inderdaad van zin die UV-filter vooral te kopen voor de lens te beschermen. Waar moet ik dan op letten als ik in de plaats een zonnekap koop?

            Dan de discussie D5100 <-> D90.. die wordt wat moeilijker. @CIB: wat noem je 'overzichtelijk & makkelijk in te stellen'? Volgens Pepijn was dit op de D5000 vrij omslachtig. En gebruik je dat kantelscherm veel? Ik kan me voorstellen dat dit makkelijk is als je vb een macro wilt nemen dicht bij de grond.

            De D90 is naar het schijnt professioneler qua instellingen & wat robuuster, maar ga ik daar als amateur iets van merken?
            Het is waarschijnlijk ook een heel domme vraag welk van de 2 er de beste foto's neemt?

            Sven

            Comment


            • #7
              Re: eerste dslr, D90 of D5100

              Ik heb de D90, hééééééééél tevreden.
              D.

              Comment


              • #8
                Re: eerste dslr, D90 of D5100

                Ik heb de D90 met de 18-200 VRII lens, heb nadien een 70-300 VRII bijgekocht en met deze 2 lenzen heb ik al heel wat bereik!!! (en kwaliteit is zeer goed).

                Comment


                • #9
                  Re: eerste dslr, D90 of D5100

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sven_Vl Bekijk bericht
                  Alvast bedankt voor het wijzen op de scherpere prijzen, die 18-105 lijkt nu al vast te liggen..

                  Ivm die focusmotor: ik ben er redelijk van overtuigd dat ik in de eerstkomende jaren niet direct een andere lens zal kopen. Ik vermoed dat er tegen dan wel genoeg deftige lenzen op de markt zullen zijn, die een ingebouwde focusmotor hebben? Of schelen die zo veel in prijs?
                  Die 18-105 heeft wel een focusmotor ingebouwd vermoed ik?
                  De 18-105 heeft inderdaad een ingebouwde motor.
                  Zoals gezegd heb ik geen interesse in tweedehands lenzen, maar waarschijnlijk gaan er binnen enkele jaren voldoende lenzen met ingebouwde motor beschikbaar zijn.
                  Wat ik ook een voordeel vind, als je nu lenzen koopt met ingebouwde motor maakt het binnen enkele jaren niet uit naar welk toestel je upgrade, ook maakt het dan niets uit als nikon eventueel de motor uit het merendeel van hun toestellen zou gooien om de kosten te drukken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sven_Vl Bekijk bericht
                  @Putor: ik was inderdaad van zin die UV-filter vooral te kopen voor de lens te beschermen. Waar moet ik dan op letten als ik in de plaats een zonnekap koop?
                  De zonnekap word met de 18-105 meegeleverd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sven_Vl Bekijk bericht
                  Dan de discussie D5100 <-> D90.. die wordt wat moeilijker. @CIB: wat noem je 'overzichtelijk & makkelijk in te stellen'? Volgens Pepijn was dit op de D5000 vrij omslachtig. En gebruik je dat kantelscherm veel? Ik kan me voorstellen dat dit makkelijk is als je vb een macro wilt nemen dicht bij de grond.
                  Even online gezocht voor je, hier kan je het volledige menu zien.
                  Niet verschieten zoals ik toen ik de camera voor het eerst in handen had. Het lijkt een hoop maar je hebt eigenlijk maar 6 hoofdmenu's, de 6 icons links. Van daaruit ga je naar de submenu's. Een beetje zoals de menu's in de meeste gsm's.
                  Het is, zoals gezegd, overzichtelijk, makkelijk alsook intuïtief na korte tijd, wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had bij de eerste kennismaking maar er is blijkbaar toch goed over nagedacht.
                  Het kantelscherm gebruik ik regelmatig, zowel vanop statief als uit de hand. Vanop statief is het makkelijk omdat je recht kan staan ipv voorover gebogen als je camera niet op ooghoogte staat, en zoals je zelf zegt is het uit de hand zeer makkelijk om foto's te nemen met een laag of hoog standpunt.
                  Hopelijk kan je hiermee verder, als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
                  Nu nog iemand die meer uitleg wilt geven over de d90 dan enkel "zeer tevreden" en je kan serieus vergelijken en afwegen wat er voor jou belangrijk is.

                  @hjanssen: de fn knop kan je zelf instellen dus ik zie dat niet als een probleem, zeker niet als beginner.
                  Last edited by CIB; 26 september 2011, 16:24.
                  Nikon D5100 + 18-105mm VR
                  Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste dslr, D90 of D5100

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sven_Vl Bekijk bericht
                    @CIB: wat noem je 'overzichtelijk & makkelijk in te stellen'? Volgens Pepijn was dit op de D5000 vrij omslachtig.
                    Dit zou een verklaring kunnen zijn.
                    Ik heb de 5100 + 18-105.
                    Dit is mn eerste dslr en alles is makkelijk te begrijpen.
                    Ik heb ook een DSLR gehad met twee veel gebruikte instellingen in het menu en ik vond dat niet handig werken.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste dslr, D90 of D5100

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dit zou een verklaring kunnen zijn.


                      Ik heb ook een DSLR gehad met twee veel gebruikte instellingen in het menu en ik vond dat niet handig werken.
                      ik ken er natuurlijk niets van, maar op die link van CIB staat er een menu 'recent settings' & ook een 'my menu'. Ik veronderstel dat deze rechtstreeks via een knop aan te roepen zijn, en dat het veranderen van instellingen wel vrij eenvoudig is?

                      heb daarnet beide toestellen even in mn handen genomen, beiden voelen goed aan

                      btw: trekken jullie in raw of jpg? Denk dat ik ze beide ga doen, jpg zal voor 9/10 wel goed genoeg zijn, maar toch wel handig om raw als backup te hebben voor sommige foto's.

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste dslr, D90 of D5100

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sven_Vl Bekijk bericht
                        ik ken er natuurlijk niets van, maar op die link van CIB staat er een menu 'recent settings' & ook een 'my menu'. Ik veronderstel dat deze rechtstreeks via een knop aan te roepen zijn, en dat het veranderen van instellingen wel vrij eenvoudig is?
                        De laatste instellingen die je aangepast hebt staan inderdaad samen in 1 menu.
                        Meer zal ik hier niet over zeggen omdat ik anders commentaren zal krijgen dat ik je enkel wil beïnvloeden, btw... wat mij betreft is de D5100 top
                        Even serieus, de D90 heeft zeker ook zn voordelen (en nadelen) maar zoals gezegd moet je voor jezelf uitmaken wat je belangrijk vind.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sven_Vl Bekijk bericht
                        btw: trekken jullie in raw of jpg? Denk dat ik ze beide ga doen, jpg zal voor 9/10 wel goed genoeg zijn, maar toch wel handig om raw als backup te hebben voor sommige foto's.
                        Ik heb mn camera ingesteld op raw + jpeg, en de beste kwaliteit. De reden is simpel, zijn de jpeg foto's goed moet ik er weinig aan veranderen, zijn er foto's die meer werk nodig hebben, heb ik een raw file waar ik meer mee kan doen.

                        Een camera kiezen als beginner is zeker niet makkelijk, ik heb enkele maanden geleden voor dezelfde keuze gestaan. De enige raad die ik je kan geven is: elke instapper is tegenwoordig goed, kies een merk en zoek binnen dat merk een camera die aan jou verwachtingen voldoet. Nikon, canon of sony maakt geen ... uit.
                        Last edited by CIB; 26 september 2011, 22:06.
                        Nikon D5100 + 18-105mm VR
                        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste dslr, D90 of D5100

                          Nog een vraagje:

                          Iemand die ik ken heeft een D3100. Ik heb er even mee staan spelen, en heb gemerkt dat die in de donker zonder flits verrassend veel bijlicht (met een gewone digicam zou de foto praktisch zwart zijn, en nu zag je alles heel duidelijk). Dit op automatische stand.

                          Kan ik verwachten dat zowel de D5100 als de D90 dit ook doet?

                          Comment


                          • #14
                            Re: eerste dslr, D90 of D5100

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sven_Vl Bekijk bericht
                            Kan ik verwachten dat zowel de D5100 als de D90 dit ook doet?
                            Ja, op auto zijn er weinig tot geen verschillen tussen al deze cameras.. (als verder alles identiek staat ingesteld qua auto-iso/matrix of spotmeting/..
                            Last edited by LesC; 28 september 2011, 17:04. Reden: Quote verbeterd
                            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                            Comment


                            • #15
                              Re: eerste dslr, D90 of D5100

                              Omslachtig is misschien een wat groot woord. In principe is alles redelijk snel bereikbaar en in te stellen bij de D5000 (en dus ook bij de D5100). In principe is over het menu namelijk fantastisch goed nagedacht. Alleen het menu daar moet je in, moet je doorheen met de pijltjestoetsen etc. etc. Je wilt niet weten hoe vaak ik de autofocusstand en de lichtmeting heb moeten aanpassen. De D90 heeft hier knopjes voor.

                              Eigenlijk is dat allemaal niet zo heel erg en zouden de prijzen gelijk zijn geweest, dan was ik misschien wel voor de 5100 gegaan. Gewoonweg omdat het wel 'nieuwe techniek' is. Maar de D90 is goedkoper en heeft bewezen dat het gewoon een prima camera is. Er lopen ook nog zat mensen rond met een D70 of D80. Reden voor mij om er van uit te gaan dat die 3 jaar 'oud' niet eens zo heel oud is.

                              Het klapscherm kan ik me overigens niet over uiten. Die van de D5000 was net even onhandig en gebruikte ik daarom niet heel veel. In principe is het wel fijn, omdat je je nek niet hoeft te breken als je laag wilt fotograferen. Aan de andere kant was de autofocus in live view echt ontzettend traag, waardoor het er bij mij op neerkwam dat ik snel even in live view keek of de compositie ok was, live view uitdeed en vervolgens klikte.

                              Nu ben ik redelijk negatief over de D5000 geweest, maar ik heb dan ook alleen de negatievere punten benoemd. Ik heb geen moment spijt gehad van die aankoop!

                              Succes met kiezen!
                              Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                              Comment

                              Working...
                              X