Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

    Hallo,

    Een goeie vriend van me trouwt volgende week zaterdag en hun fotograaf blijft tot aan de receptie. Daarna had mijn vriend me gevraagd of ik wat sfeerbeeldjes van 's avonds wou nemen.

    Mijn materiaal: canon 50d - 17-55 f2.8 - metz 50.

    Tijdens een workshop strobisme die ik onlangs volgde, werden gels gebruikt om de belichting van het omgevingslicht en flitslicht op elkaar af te stemmen. Mijn vraag was nu hoe ik volgende situatie het beste aanpak?

    De foto's van de zaal - http://users.skynet.be/fa287567/hth/0index.htm

    Zet ik dan de witbalans op gloeilamp en mijn flitser een CTO gel voorzien?
    Bouncen via het plafond lijkt me ook niet echt een goede keuze aangezien de gelige kleur...

    Graag jullie tips en advies!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

    Fotografeer je in JPG of RAW? In het laatste geval kan je de witbalans gewoon instellen op eender wat en achteraf bekijken wat het mooiste is. Ook al is het plafond wat gelig, probeer zeker eens te bouncen en kijk wat het resultaat is. Misschien valt de kleurzweem mee en helpt net om flits- en omgevingslicht in balans te brengen (ik heb niet gekeken naar de foto's van de locatie). De aanpak die je voorstelt is ook zeker een goed beginpunt. Veel hangt ook af van je persoonlijke smaak en voorkeur. Zelf vind ik dat dergelijke "feestfoto's" met een technisch correcte witbalans er onnatuurlijk uitzien en hou ik ze dus liever iets warmer. Maar dat is dan een beslissing voor bij de nabewerking en strikt persoonlijke voorkeur. Ik werk min of meer standaard met een halve CTO op de flits. Flits is enkel invulflits en nooit rechtstreeks.

    Hopelijk nuttig,

    Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

      Roeland,

      Ik fotografeer zowiezo in RAW... Dus het lijkt me dan het beste de witbalans van de camera op automatisch te plaatsen en de flitser van een 1/4 of 1/2 CTO te voorzien, correct? En dan in lightroom de witbalans aanpassen volgens smaak?

      Als je bounced via het plafond in een 45 graden hoek, heeft een diffusor dan eigenlijk nut?

      Alvast bedankt voor je tips...

      mvg
      Pieter

      Comment


      • #4
        Re: vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

        Idd witbalans gloeilamp en cto filter. Als je meerdere gradaties hebt in filter neem ze dan allemaal mee en test het uit - heb ook al meermaals in een feestzaal fotos gemaakt en zoals Roeland zegt, komen fotos die iets warmer zijn dan beter over dan technisch goede fotos met neutrale witbalans.
        Idem voor een eventuele kleurzweem van het gele plafond, aan het begin even enkele testfotos maken en zien wat het geeft.
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

          Als het plafond een gelige kleur heeft ga je dat niet neutraliseren door een cto te gebruiken, maar eigenlijk alleen maar versterken.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

            Oorspronkelijk geplaatst door Dellacroccia Bekijk bericht
            Een goeie vriend van me trouwt volgende week zaterdag en hun fotograaf blijft tot aan de receptie. Daarna had mijn vriend me gevraagd of ik wat sfeerbeeldjes van 's avonds wou nemen.

            Zet ik dan de witbalans op gloeilamp en mijn flitser een CTO gel voorzien?
            Bouncen via het plafond lijkt me ook niet echt een goede keuze aangezien de gelige kleur...
            heb je de zaal al gezien? op de foto's hier kan je niet voortgaan... soms zijn ze geel maar soms niet...

            je zal het moeten uitproberen... trouwens die spotjes in de zaal zijn volgens mij geen gloeilampen... die geven een ander licht (witter)

            ik zou het uitproberen, en liefst even in de zaal gaan op voorhand... met verschillende gells... 1/8, 1/4, 1/2, 3/4 en full CTO... vermoedelijk zal het eerder in de buurt van 1/2 CTO liggen... Camera in RAW mode, grijskaart om je whitebalans te eiken...



            je kan trouwens ook bouncen op de muren... die zijn wit.

            en tenslotte, voor sfeerbeelden is de correcte white balans niet zo belangrijk...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

              Ik heb hier zowat alles gelezen en ook veel opgestoken. Gels worden ook besproken, dus welke gel bij welk type licht, maar ik heb een bookmark van de volledige website gemaakt en kan je dus geen specifieke url geven.
              Als je even zoekt vind je hier alle info die je nodig kan hebben.
              Nikon D5100 + 18-105mm VR
              Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

              Comment


              • #8
                Re: vraagje ivm witbalans en gelfilters icm flitslicht

                Wat betreft de witbalans op automatisch... Ik zet hem dan liever op alles behalve automatisch. Automatische witbalans durft al eens te variëren van foto tot foto en dat is lastiger te corrigeren (dat moet dan ook foto per foto). Door de witbalans in te stellen op kunstlicht, of daglicht, of... kan je achteraf dezelfde correctie doorvoeren op alle foto's in één keer. Meestal toch...

                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment

                Working...
                X