Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7K instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7K instellingen

    Vraagje: Nikon D7000

    camerainstellingen:

    hoge iso-ruisonderdrukking :

    - hoog
    - normaal
    - laag
    - off


    wat zouden jullie kiezen (eventueel in verschillende omstandigheden):
    -> bvb sommigen zeggen mij, zet dit off en zorg ervoor dat je dit zelf doet ...

    iemand enig advies?
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

  • #2
    Re: D7K instellingen

    Ik sluit me geddeltelijk bij sommigen aan, want ik denk dat je bijna nooit aan ruisonderdrukking moet doen met deze camera.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D7K instellingen

      Schiet je in RAW dan heeft die instelling geen betekenis.
      Doe je de omzetting van uw RAW in bv Lightroom of Apple Aperture dan moet je toch in dat programma zelf de ruisonderdrukking kiezen en bepalen.
      Gebruik je Capture NX2 van Nikon dan wordt de instelling van uw camera wel toegepast maar je kan die veranderen zonder kwaliteitsverlies.

      Schiet je in JPG dan zou ik de ruisonderdrukking af zetten. Iedere ruisonderdrukking verlaagt uiteraard de ruis maar vermindert ook de details (scherpte). Iedere foto is anders. Bij sommige foto's zal de ruis storen en neem je er graag wat vermindering van detail bij. In andere gevallen zal de ruis minder storen en wil je de details behouden. De ruis heeft te maken met uw ISO instelling maar ook met de belichting. Veel factoren dus die ertoe leiden dat je beter zelf de ruisonderdrukking bepaalt. Er zijn goeie programma's om de ruisonderdrukking beter uit te voeren dan de camera (waarbij je bv selectief tewerk kan gaan). Bv. Dfine 2 van Nik Software.
      Als je de JPG naverwerkt en je verwacht dat je ruisonderdrukking nadien zal moeten toepassen dan zet je best ook de verscherping minimaal.
      De volgorde is immers, eerst ruis wegwerken en dan verscherpen. Een verscherpte foto heeft ook verscherpt ruis en dat is moeilijker mooi weg te halen.

      Schiet je JPG en wil je de gulden middenweg zonder nabewerking dan zet je de ruisonderdrukking best op normaal.

      Comment

      Working...
      X