Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3 lichten bij verkeerslicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 3 lichten bij verkeerslicht

    Hey

    wij hebben als opdracht gekregen om een verkeerslicht te fotograferen waarbij 3 lichten branden. Iemand een idee?
    Het heeft iets met sluitertijd te maken, denk ik

    Thanx

  • #2
    Re: 3 lichten bij verkeerslicht

    Dan zal het snachts moeten gebeuren en heb je een statief nodig.
    Stel sluitertijd mode in en gebruik je laagste ISO.
    Kies bijv 8 seconden en net op het laatste moment dat het groen is, druk je af... groen..... oranje..rood en klaar is kees.

    Comment


    • #3
      Re: 3 lichten bij verkeerslicht

      De sluitertijd moet dan lang genoeg zijn zodat alle lampen een keer aan geweest zijn voor de sluiter terug dicht gaat.

      Maar ik denk dat het niet simpel zal zijn om de belichting van elke lamp juist te krijgen omdat ze niet even lang branden.

      Daarom denk ik dat de meeste foto's die je zo ziet gemaakt zijn door de camera op een statief te zetten, en drie foto's te maken (eentje van elke lamp terwijl die aan is), en dan de foto's te bewerken in een of ander fotobewerkingsprogramma zodat het lijkt of ze allemaal tegelijk branden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: 3 lichten bij verkeerslicht

        Als je een camera hebt, die foto transperant over elkaar kan leggen, die gebruiken zoals BB beschreef voor een programma.

        Kontakt leggen met de beheerder en vragen of die ze alle drie aan wil doen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 3 lichten bij verkeerslicht

          Nazien bij oranje wat de beste belichtingstijd is in sec (dus ISO zo laag mogelijk en spelen met de opening)), indien bvb 2 sec haalbaar is (liefst 3):
          Lens openstellen bij Groen en na 2 of 3 sec een echt zwart blad voor de lens houden. (liefst zo dicht mogelijk en natuurlijk het toestel op statief)
          Bij Oranje: 2 of 3 sec blad wegnemen en natuurlijk terug plaatsen, nadien bij Rood idem en afsluiten.
          Natuurlijk enkel bij late avond of 's nachts, bij dit laatste ga je een beetje de armatuur en de paal moeten bijlichten. Dit bijlichten kan je doen met een flits op een wat grotere afstand manueel door een 2de man eens te laten flitsen bij een van de opnamen. Dus experimenteren maar.
          mvg Guido
          Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

          Comment


          • #6
            Re: 3 lichten bij verkeerslicht

            Drie foto's nemen op statief en in Ps kopiëren, plakken en gommen.
            Bijvoorbeeld:
            Foto 1 straatbeeld bij groen licht.
            Foto 2 straatbeeld bij oranje licht.
            Foto 3 straatbeeld bij rood licht.

            Kies één van deze foto's om de foto te maken met de drie lichten (je kunt ze ook alle drie bewerken natuurlijk).
            Open bijvoorbeeld foto 1 en foto 2.
            Selecteer foto 2 en kopieer die en plak hem over foto 1, gom nu alles weg met uitzondering van het oranje licht.
            Open foto 3 en doe weer hetzelfde als bij foto 2.

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: 3 lichten bij verkeerslicht

              Ik denk niet dat het een photoshop opdracht is.
              Het beste is eerst alles timen en dan berekenen wanneer je moet afdrukken en hoelang de belichting moet duren.
              Je moet ervoor zorgen dat het groen, oranje en rood licht even lang moeten branden.
              Oranje is de beperkende factor, deze duurt nog geen seconde. Dus moet je nog geen seconde voordat het groen licht uitgaat, de belichting starten en evenlang nadat het rood brandt, de belichting stoppen.
              Je berekent dus het startpunt en de duur, en dan proberen maar. Zowiezo zal het snachts moeten gebeuren en op statief.

              Comment


              • #8
                Re: 3 lichten bij verkeerslicht

                Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                Ik denk niet dat het een photoshop opdracht is.
                Het beste is eerst alles timen en dan berekenen wanneer je moet afdrukken en hoelang de belichting moet duren.
                Je moet ervoor zorgen dat het groen, oranje en rood licht even lang moeten branden.
                Oranje is de beperkende factor, deze duurt nog geen seconde. Dus moet je nog geen seconde voordat het groen licht uitgaat, de belichting starten en evenlang nadat het rood brandt, de belichting stoppen.
                Je berekent dus het startpunt en de duur, en dan proberen maar. Zowiezo zal het snachts moeten gebeuren en op statief.
                Op die manier zal het inderdaad lukken, maar de timing is wel heel belangrijk.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: 3 lichten bij verkeerslicht

                  Het belangrijkste is een chronometer!

                  Is het bijvoorbeeld 2 seconden oranje. Chronometreer dan hoe lang het groen is.
                  Deze tijd minus 2 seconden en je drukt in (zet je toestel op Bulb). Na twee seconden rood laat je los. Voila, je hebt in dit voorbeeld 6 seconden beeld op de sensor laten vallen: 2 seconden van elke kleur.

                  Enkele keren herhalen en tracht je diafragma en/of Iso wat bij te stellen opdat je belichting goed is.

                  Veel plezier ermee.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 3 lichten bij verkeerslicht



                    dit dus ?
                    Exif :
                    diafragma F/16
                    sluitertijd 30 seconden
                    ISO 100
                    tijdstip : 23h16
                    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 3 lichten bij verkeerslicht

                      Mooi en nog mooier indien met een ander WB.
                      mvg Guido
                      Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: 3 lichten bij verkeerslicht

                        Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                        Mooi en nog mooier indien met een ander WB.
                        tried it , dan haal je uw orange stoplicht er ook uit
                        dan hebt ge rood wit groen

                        overdag doen is n betere oplossing
                        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                        Comment


                        • #13
                          Re: 3 lichten bij verkeerslicht

                          mercikes allemaal!!

                          als ik nog wat verder ben met mijn cursus digitale fotografie zal ik eens op pad gaan om te proberen

                          Comment


                          • #14
                            Re: 3 lichten bij verkeerslicht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gentiaanblauwtje Bekijk bericht
                            mercikes allemaal!!

                            als ik nog wat verder ben met mijn cursus digitale fotografie zal ik eens op pad gaan om te proberen
                            Ik zou de leraar verrassen en het licht blauw/roze/geel maken. Kwestie van iets creatiefs te doen.

                            /D YMMV Nerdi
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 3 lichten bij verkeerslicht

                              Een meer theoretische en praktische benadering.

                              - De cycli van verkeerslichten zijn verschillend. Zoek dus een verkeerslicht dat een niet al te lange cyclus heeft.
                              - Je moet rekenen met een sluitertijd van minimaal enkele tientallen seconden. Dat betekent op zich al dat je met een solide statief moet werken, alsmede -indien mogelijk- het opklappen van de spiegel en het gebruik van een remote (of de timer).
                              - Stel een zo laag mogelijke ISO-waarde in (bijvoorbeeld 50 of 100).
                              - Nog steeds in verband met de lange sluitertijd is het gewenst om een kleine lensopening te gebruiken (bijvoorbeeld F/11 of F/16). Ga niet veel hoger dan F/16 omdat de scherpte van de details in je foto afneemt (diffractie). Een kleine lensopening heeft als bijkomend voordeel de scherptediepte.
                              Last edited by Peterdep; 3 oktober 2011, 16:09.

                              Comment

                              Working...
                              X