Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret objectief

    Ik Vraag me af wat betreft de aanschaf van een 85 mm
    Verschil tussen 1.4 of 1.8. Geeft de 1.4 een mooier bekeh
    En dan Sigma-Nikon-Samyang of gelijkaardige (Rokinon) er is wel degelijk een prijsverschil.
    Wat zou U me aanbevelen.

  • #2
    Re: Portret objectief

    Oorspronkelijk geplaatst door hubje Bekijk bericht
    Ik Vraag me af wat betreft de aanschaf van een 85 mm
    Verschil tussen 1.4 of 1.8. Geeft de 1.4 een mooier bekeh
    En dan Sigma-Nikon-Samyang of gelijkaardige (Rokinon) er is wel degelijk een prijsverschil.
    Wat zou U me aanbevelen.

    Een originele Nikon 85mm F1,4
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Portret objectief

      koop eens de laatste Shoot bij de krantenboer, toevallig artkel daarover..
      Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

      Comment


      • #4
        Re: Portret objectief

        kijk hier nog eens een keertje, niet de nikon variant, noch de Samyang (laatste hadden ze niet binnen), maar hier zie je hoeveel verschil in bokeh er zit tussen een 1.8 en een 1.4 nauwelijks merkbaar dus.

        link


        Ch.
        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

        Comment


        • #5
          Re: Portret objectief

          Ik heb zelf de Sigma 85 mm/1.4, zowel in combinatie met een APS-C cmaera als met een volformaat camera getest. In positieve zin heeft dit objectief mij verrst. Je kan op heel mooie manier met de scherptediepte spelen!
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Portret objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door hubje Bekijk bericht
            Ik Vraag me af wat betreft de aanschaf van een 85 mm
            Verschil tussen 1.4 of 1.8. Geeft de 1.4 een mooier bekeh
            En dan Sigma-Nikon-Samyang of gelijkaardige (Rokinon) er is wel degelijk een prijsverschil.
            Wat zou U me aanbevelen.
            Nikon 1.4 zeker een aanrader, deze heeft een mooie onscherpte, maar wel een duur objectief. HIER een voorbeeldje op f1.4 en op de dichtste scherpstelafstand, dus echt wel op het uiterste van zijn kunnen.

            Comment


            • #7
              Re: Portret objectief

              De Samyang als je niet vies bent van manuele focus, toplens voor weinig geld!

              voorbeeldfoto's (selectie van 100 over 250 geschoten die dag):
              500px

              Comment


              • #8
                Re: Portret objectief

                Als bokeh belangrijk is kan ook eens naar de 105 f/2 DC kijken. Met een beetje oefening kan je de bokeh daarmee nog zachter maken dan op basis van diafragmeren mogelijk is. Je kan dan ook een stapje extra achteruit zetten, wat een portret perspectefsgewijs ook wel deugd kan doen,
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Portret objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gert B Bekijk bericht
                  De Samyang als je niet vies bent van manuele focus, toplens voor weinig geld!

                  voorbeeldfoto's (selectie van 100 over 250 geschoten die dag):
                  https://picasaweb.google.com/1104994...PXK-9rYl53dxwE
                  Heb je matglas op de zoeker gemonteerd? Of gebruik je live view om manueel scherp te stellen?
                  Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portret objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                    Heb je matglas op de zoeker gemonteerd? Of gebruik je live view om manueel scherp te stellen?
                    Als ik zou opteren voor een Samyang 85 mm 1.4, zou ik testen .Het zou een AE 85 mm 1.4 zijn en dan testen met body nikon D 300 op MF en indien het niet makkelijk zou zijn betreffende de focus dan een verandering van glas door Katz-Eye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portret objectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                      Heb je matglas op de zoeker gemonteerd? Of gebruik je live view om manueel scherp te stellen?
                      Geen van beide, ik werk met de focusconfirmatie (groen bolletje) op mijn nikon. Er zit wel een bepaalde leercurve op, maar dit krijg je snel onder de knie. Vroeger deed iedereen het immers zo? Een matglas is natuurlijk altijd handig, dat zal je succesfactor wel wat boosten :-)
                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portret objectief

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gert B Bekijk bericht
                        Geen van beide, ik werk met de focusconfirmatie (groen bolletje) op mijn nikon. Er zit wel een bepaalde leercurve op, maar dit krijg je snel onder de knie. Vroeger deed iedereen het immers zo? Een matglas is natuurlijk altijd handig, dat zal je succesfactor wel wat boosten :-)
                        Voeger had je geen groen bolletje en deed iedereen het met een matglas met scherpstel hulpmiddelen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portret objectief

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Voeger had je geen groen bolletje en deed iedereen het met een matglas met scherpstel hulpmiddelen.
                          Klopt! Had het eerder over manuele handeling om scherp te stellen :-). Sorry voor de verwarring.
                          500px

                          Comment

                          Working...
                          X