Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over widescreen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over widescreen

    Hello,

    Momenteel schiet ik filmpjes met mijn vader zijn Exilim Pro EX-F1. ALs ik de lcd instellingen verander naar widescreen, worden de foto's in goed widescreen gemaakt. Maar zodra ik ga filmen, filmt hij maar een kleinere selectie. De widescreen ratio is wel goed, maar het lijkt alsof het is ingezoomd. Heeft dit misschien iets te maken met de lens?


  • #2
    Re: Vraagje over widescreen

    De film resolutie van camera's is minder dan de foto resolutie. Op mn D5100 zijn de foto's 4928 x 3264, video "slechts" 1,920 x 1,080, of full HD.
    Waarschijnlijk is dat bij Exilim Pro EX-F1 ook zo.
    Heeft onder andere te maken met het schrijven naar de geheugenkaartjes, die bij hogere resoluties anders niet kunnen garanderen dat je ononderbroken kan filmen, daarom ook dat de kaartjes een minimumsnelheid moeten hebben.
    Last edited by CIB; 22 september 2011, 14:12.
    Nikon D5100 + 18-105mm VR
    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over widescreen

      Oke,

      Thanks voor de snelle reactie!
      Het vormt wel een probleem, aangezien ik skate-edits maak, en daarbij vaak dicht op de persoon zit. Nu moet ik meer afstand houden, wat soms problematisch is.

      Binnenkort ga ik voor een eigen nieuwe camera, weet je toevallig of de EOS 550D dit ''probleem'' ook heeft?

      Gr.

      Mike

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over widescreen

        Dit zijn de videoformaten van de 550D


        Bovendien (qua afstand houden), kun je b.v. naar een uwa (10-22mm) grijpen indien de kitlens niet breed genoeg mocht zijn.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over widescreen

          bij de 550d is het videobeeld even groot als een foto (enkel met lagere resolutie)

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over widescreen

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Dit zijn de videoformaten van de 550D


            Bovendien (qua afstand houden), kun je b.v. naar een uwa (10-22mm) grijpen indien de kitlens niet breed genoeg mocht zijn.
            Videoformaat heeft niets te maken met het deel van de sensor dat gebruikt wordt

            De 550D zal ongetwijfeld gebruik maken van de hele sensor tijdens het filmen dus daar ga je geen uitsnede krijgen (behalve dan balkje boven en onder om 16:9 formaat te bekomen) maar horizontale beeldhoek blijft zonder twijfel hetzelfde.
            Last edited by LesC; 23 september 2011, 15:26. Reden: Foto uit quote gehaald, geen herhaling.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over widescreen

              Dank voor deze toelichting, Matthias. Zo goed ben ik in dit soort zaken ook niet thuis.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over widescreen

                Thanks Matthias, dat was inderdaad waar ik op doelde.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over widescreen

                  Op de casio kan je eventueel wel nog een voorzetlensje schroeven om nog wat breder (meer uitgezoomd) te gaan. Zie bijvoorbeeld deze: http://www.dealextreme.com/p/sakar-6...lter-set-29620

                  Een 550d met standaard kitlens heeft sowieso al de mogelijkheid om nog wat meer uit te zoomen dan de casio maximaal kan. Eventueel kan je voor je skatefilms een exte grootoek overwegen (tokina 12-24, canon 10-22 bv) of een fisheye is in dat genre ook best nuttig (samyang 8mm f/3.5 bv).

                  Comment

                  Working...
                  X