Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon V1 of J1?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon V1 of J1?

    Ben er bijna uit: naast mijn D300 zal ik een compact aanschaffen.

    Wellicht Nikon.

    Nu komt er vandaag nogal wat publiciteit voor de Nikon 1 op mij af. Maar ik zie niet goed het verschil tussen de V1 en de J1.

    Iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen?

    Bedankt

  • #2
    Re: Nikon V1 of J1?

    Verschilpunten zijn:

    "•V1 has a built-in high resolution electronic viewfinder
    •J1 has built-in pop-up flash, while V1 has an accessory port in place of the pop-up flash, initially compatible with a tiny slide-on flash unit and GPS device, but with more accessories proposed to follow.
    •V1 has higher resolution LCD (921,000 dots, rather than the 460,000 on the J1)
    •J1 has only an electronic shutter, whereas the V1 has a mechanical shutter too. In principle this should afford better image quality to the V1 under certain conditions. It also helps the V1 achieve a flash sync speed of 1/250th seconds, rather than the J1's 1/60th limit.
    •Cameras have slightly different control layouts (flash mode button on J1 replaces focus mode button on V1)
    •Body materials are different - V1 is an aluminium/magnesium alloy, J1 is a simpler aluminium alloy"

    bron: dpreview.com

    Comment


    • #3
      Re: Nikon V1 of J1?

      Dan zal toch wel zien dat er een zoeker op de één zit en op de ander niet, daar zijn geen kleuren voor nodig...
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon V1 of J1?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Dan zal toch wel zien dat er een zoeker op de één zit en op de ander niet, daar zijn geen kleuren voor nodig...
        ja een electronische zoeker, wat hebben we daaraan?
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Nikon V1 of J1?

          die hotshoe alleen al lijkt me een overtuigend argument als je moet/wil kiezen voor 1 van de 2
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Nikon V1 of J1?

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            ja een electronische zoeker, wat hebben we daaraan?
            In vele gevallen is die veel beter zixhtbaar dan een LCD scherm, vooral in het zonlicht. Komt daarbij nog dat iemand die een bril moet dragen om te lezen maar niet om ver te kijken steeds moet wisselen tussen bril aan en af om het LCD schermpje te bekijken. Gezien een dioptrie correctie tot +3 voorzien is op de electronische zoeker is dit een enorm voordeel. Een LCD scherm kan ik nauwelijks gebruiken.
            Die hotshoe is ook een heel belangrijke toevoeging als je iets meer met de camera wenst te doen. Ook die heb ik zeker nodig. Vandaar dat het een V1 ( liefst 2 stuks voor mijn 3D opnames) zou moeten zijn.

            Toch lees ik heel ontevreden komentaren maar niemand heeft er al mee gewerkt. Ik doe alvast een ernstige evaluatie en zien dan wel of het de V1 wordt of een andere niet Nikon camera.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon V1 of J1?

              Eerste test die ik gelezen heb, de AF zou heel snel zijn. Beeldkwaliteit en ISO prestaties zijn bijvoorbeeld een pak minder als de Nex-5N, test.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Nikon V1 of J1?

                Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                In vele gevallen is die veel beter zixhtbaar dan een LCD scherm, vooral in het zonlicht. Komt daarbij nog dat iemand die een bril moet dragen om te lezen maar niet om ver te kijken steeds moet wisselen tussen bril aan en af om het LCD schermpje te bekijken. Gezien een dioptrie correctie tot +3 voorzien is op de electronische zoeker is dit een enorm voordeel. Een LCD scherm kan ik nauwelijks gebruiken.
                Die hotshoe is ook een heel belangrijke toevoeging als je iets meer met de camera wenst te doen. Ook die heb ik zeker nodig. Vandaar dat het een V1 ( liefst 2 stuks voor mijn 3D opnames) zou moeten zijn.

                Toch lees ik heel ontevreden komentaren maar niemand heeft er al mee gewerkt. Ik doe alvast een ernstige evaluatie en zien dan wel of het de V1 wordt of een andere niet Nikon camera.
                Hopelijk zijn in die hotshoe de nodige contacten voorzien voor om de camera te ontspannen Frans, voor jou wel van tel denk ik, daarover is nog weinig info beschikbaar, net als de schuttervertraging, theoretisch zou het moeten mogelijk zijn deze zeer laag te houden.
                Nikon kennende denk ik ook dat ze de prijs van die FT-1 adapter kunstmatig zeer hoog zullen houden, voorlopig nog geen prijs bekend.
                Nikon FT1 F-mount adapter

                Nikon komt ook met de FT1-adapter, waarmee je AF-S en AF-I Nikkor-objectieven kunt gebruiken op de Nikon V1 en J1 met behoud van autofocus. In de uitstulping onder de adapter is een statiefbevestiging geplaatst. Deze FT1 zal niet direct beschikbaar komen, wanneer en tegen welke prijs is nog onbekend.
                Het 10-100 f4.5-5.6 objectief is met een prijskaartje van 759€ ook niet echt goedkoop te noemen.

                De kostprijs van de V1 is 670€

                HIER de voorlopige prijzen.
                Last edited by Guest42; 22 september 2011, 18:29.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon V1 of J1?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Hopelijk zijn in die hotshoe de nodige contacten voorzien voor om de camera te ontspannen Frans, voor jou wel van tel denk ik, daarover is nog weinig info beschikbaar, net als de schuttervertraging, theoretisch zou het moeten mogelijk zijn deze zeer laag te houden.
                  Nikon kennende denk ik ook dat ze de prijs van die FT-1 adapter kunstmatig zeer hoog zullen houden, voorlopig nog geen prijs bekend.
                  Is idd een vraagteken. Met IR afstandsbediening kan ik niets doen, is veel te traag. Ik heb een dubbel pinaansluiting nodig die overeenkomt met half ingedrukt (is ready voor opname) en afdrukken ( via laser trigger activeren) Ondertussen zie ik wel een adaptor voor de NEX E-mount naar F-mount Nikon. In dat geval speelt het dan weinig rol welke nieuwe cameras ik zou kopen als ik toch in manueel mijn bestaande AF105/2.8D lenzen kan gebruiken. Maar ik zie voorlopig 20 msec shutter-lag bij de NEX-5N, ik dacht ergens een andere waarde gezien te hebben met 10 msec. Maar 20 msec is toch al werkbaar als er maar een directe aansturing mogelijk is via een of ander connector. Die NEX-5N ziet er dan toch goed uit. Ik ga mij hierin verder verdiepen. Het is heel moeilijk om bepaalde technische details te vinden. Video heb ik niet nodig, iets meer pixels mag maar vanaf 10 M gaat het al. 3D beelden worden op de beste monitoren niet boven de 1920 pixels weergegeven en prints voor 3D hebben weinig zin, het moet dus altijd op een goede (heel dure) 3D actieve monitor liefst 240Hz.

                  De winter staat voor de deur, het wordt tijd om de planning te maken als ik begin maart 2012 wil klaar zijn met een nieuwe setup.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon V1 of J1?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                    De winter staat voor de deur, het wordt tijd om de planning te maken als ik begin maart 2012 wil klaar zijn met een nieuwe setup.
                    Ik ben reeds benieuwd Frans wat dat zal worden.

                    Zijn ze bij Nikon op de hoogte van je setup met Nikon materiaal Frans ?

                    Anders kan ik jou wel eens in contact brengen met iemand die de grote bazen van Nikon Japan goed kent, mischien valt daar nog wat te rapen, jij bent tenslotte een uitzondering op de regel inzake het aansturen en gebruik van hun materiaal.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon V1 of J1?

                      Ik weet niet of ze al iets gezien hebben van mijn activiteiten. Maar met iets meer informatie zou ik toch heel zeker iets moois kunnen presenteren. Ik geloof nog altijd in die V1. Als ik zie hoe snel bepaalde modes kunnen werken moet ik daar toch iets moois kunnen mee doen. Maar directe aansturing is absoluut nodig. ik heb nog eens de werking van de IR bediening nagezien en dat is werkelijk onmogelijk iets snel mee te realiseren. Anderzijds is die 2.7 crop factor nu eens ideaal voor maccro. Velen breken deze camera af maar weten echt niet wat de voordelen zijn.

                      Ik zou eigenlijk moeten kunnen samen werken met die Nikon mannen. Vooral ook in het vooruitzicht van 3D macro van snel bewegende objecten zowel type waterfiguren maar vooral mini insecten in volle vlucht en 3D. Nu kan ik weer gedrukte schakelingen zelf etsen wat heel veel extra ontwerp mogelijkheden heeft. Beeld u even in hoe compact maar vooral licht een 3D versie zou te maken zijn met laserdetectie voor insecten kleiner dan 0.5 mm in volle vlucht. Ook zie ik bepaalde mogelijkheden met pre-opname punt. Ben nog niet helemaal zeker maar als dit net zoals een logic analyser werkt waar je ook opnames voor je triggerpunt kunt hebben zpu dit enorm zijn. Immer je gaat in negatieve opnametijd tov je opname moment. Dit wil gewoon zeggen dat je over beelden beschik voor je afgedrukt hebt. technisch eigenlijk vrij eenvoudig maar je moet het gewoon voorzien. Man man ik kan daar niet meer van slapen. ik zou eerst proberen met 1 camera en daarna de 2de voor 3D. je weet de beamsplitter die heb ik al en mechanisch heb ik zowat alle mogelijkheden en machienes en een beetje kennis.

                      Ja ik heb eigenlijk echt nood aan een technisch persoon die wilt helpen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon V1 of J1?

                        Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                        Ja ik heb eigenlijk echt nood aan een technisch persoon die wilt helpen.
                        Ik denk het ook want voor mij is dit chinees
                        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                        Flickr - JAlbum

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon V1 of J1?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                          Ik weet niet of ze al iets gezien hebben van mijn activiteiten. Maar met iets meer informatie zou ik toch heel zeker iets moois kunnen presenteren. Ik geloof nog altijd in die V1. Als ik zie hoe snel bepaalde modes kunnen werken moet ik daar toch iets moois kunnen mee doen. Maar directe aansturing is absoluut nodig. ik heb nog eens de werking van de IR bediening nagezien en dat is werkelijk onmogelijk iets snel mee te realiseren. Anderzijds is die 2.7 crop factor nu eens ideaal voor maccro. Velen breken deze camera af maar weten echt niet wat de voordelen zijn.

                          Ik zou eigenlijk moeten kunnen samen werken met die Nikon mannen. Vooral ook in het vooruitzicht van 3D macro van snel bewegende objecten zowel type waterfiguren maar vooral mini insecten in volle vlucht en 3D. Nu kan ik weer gedrukte schakelingen zelf etsen wat heel veel extra ontwerp mogelijkheden heeft. Beeld u even in hoe compact maar vooral licht een 3D versie zou te maken zijn met laserdetectie voor insecten kleiner dan 0.5 mm in volle vlucht. Ook zie ik bepaalde mogelijkheden met pre-opname punt. Ben nog niet helemaal zeker maar als dit net zoals een logic analyser werkt waar je ook opnames voor je triggerpunt kunt hebben zpu dit enorm zijn. Immer je gaat in negatieve opnametijd tov je opname moment. Dit wil gewoon zeggen dat je over beelden beschik voor je afgedrukt hebt. technisch eigenlijk vrij eenvoudig maar je moet het gewoon voorzien. Man man ik kan daar niet meer van slapen. ik zou eerst proberen met 1 camera en daarna de 2de voor 3D. je weet de beamsplitter die heb ik al en mechanisch heb ik zowat alle mogelijkheden en machienes en een beetje kennis.

                          Ja ik heb eigenlijk echt nood aan een technisch persoon die wilt helpen.
                          Ik zou nog niet laten van slapen Frans, ten eerste heb ik sterk mijn twijfels of dat ding extern zal kunnen aangestuurd worden, alleen de beloofde snelheid, gewicht en kleine ccd kunnen hier in jou voordeel spelen. Verder kan je HIER mijn bedenkingen lezen.
                          Stuur mij per PM nog eens je mailadres Frans, dan kan ik je eventueel in contact brengen met Nikon Japan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon V1 of J1?

                            Je hebt PM!
                            Frans.

                            Comment

                            Working...
                            X