Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB kabel D3100 (ferrite kern?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USB kabel D3100 (ferrite kern?)

    Hoi iedereen!

    Sinds enkele dagen heb ik de D3100 in mijn bezit en ik moet zeggen = werkelijk prachtige foto's worden er nu gemaakt! Ik heb wel één vraag en dat is bij het overzetten van mijn foto's. Hiervoor raadt Nikon het gebruik van de ferrite kern aan wanneer ik een USB kabel van een ander merk gebruik... Ik heb het nu één keer zonder gedaan, maar wil niet dat er later iets kapot gaat. Waarvoor en hoe moet ik dit gebruiken?

    Groet,

    Nicolas
    Onweer of noodweer in de Benelux? http://www.weatherservice.be

  • #2
    Re: USB kabel D3100 (ferrite kern?)

    Elke elekrische stroom gaat gepaard met een magnetisch veld rond de geleider, het geheel is een elekromagnetisch gebeuren.
    Als men de magnetische component korstsluit zal ook de stroom niet meer vloeien, het ene gaat niet zonder het andere.
    Ongewenste signalen (storingen) worden nogal makkelijk door een kabel opgepikt, die dient een beetje als antenne.
    Om storingen te beperken kan er een ferrietkern over de geleiders geschoven worden. De impedantie van de kern wordt
    zodanig berekend dat de magnetische component van de stromen van bepaalde frequenties (of eerder een band
    van frequenties) via de kern worden kortgesloten waardoor ook de "stoor"stroom zelf niet meer kan vloeien. De kabel
    is maw storingsongevoelig(er) geworden. Als een kabel geen kern draagt en er zich toch storingen voordoen, dan kan
    dit in het geval van dataoverdracht leiden tot fouten in de transmissie maar niet tot defecten. Het gebruik van een
    kabel zonder ferrietkern kan dus geen kwaad, het zit er dik in dat Nikon dit vermeldt om eventuele schadeclaims
    te voorkomen. De kans op storingen is bovendien in een "normale" omgeving niet zo groot.

    Comment


    • #3
      Re: USB kabel D3100 (ferrite kern?)

      Schitterende uitleg! Hartelijk dank. Voor de zekerheid zal ik de ferrite kern er wel opschuiven.

      Dank!
      Onweer of noodweer in de Benelux? http://www.weatherservice.be

      Comment


      • #4
        Re: USB kabel D3100 (ferrite kern?)

        De ferietkern is enkel bedoeld om in orde te zijn met de EC regelgeving maar is voor de rest totaal zinloos.

        Het idee er achter is vooral storing van GSM en dito te elimineren maar is eigenlijk naast de kwestie.
        De bijdrage van dergelijke kern is vergelijkbaar met een dekbed (voor 2 personen) die je rond je vinger draaid omdat je je geprikt hebt. LOL

        Bij al mijn apperatuur gaan die ferietkernen er af want ze storen mij meer mateloos dan ze van nut zijn. Ze maken trouwens ook je kabels kappot (slijtage net aan die kernen)

        Comment


        • #5
          Re: USB kabel D3100 (ferrite kern?)

          Volledig OT en geen antwoord op je vraag maar wat is er mis met je SD-kaartje even in je PC te steken i.p.v. kabeltjes te gebruiken?

          BTW, ferriet lost veel problemen op maar bij gewone USB heb ik ze alleen nog maar gebruikt bij externe HD's als deze in gebruik moeten zijn op het ogenblik dat er 100W HF gegenereerd word op 50cm van de PC.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: USB kabel D3100 (ferrite kern?)

            Oorspronkelijk geplaatst door WeatherService Bekijk bericht
            Schitterende uitleg! Hartelijk dank. Voor de zekerheid zal ik de ferrite kern er wel opschuiven.

            Dank!
            Gelijk heb je! Ik bedoel kwestie van er toch een ferrietkern over te schuiven
            Past onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" :

            Comment

            Working...
            X