Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

    Ik sta op het punt om mijn eerste DSLR te kopen maar ik twijfel sterk welke model te kiezen. Het staat wel al vast dat het een Nikon wordt. Binnen enkele maanden ga ik starten met een cursus fotografie, het is de bedoeling om steeds meer bij te leren en uit te proberen.

    Deze week ben ik eens naar een speciaalzaak gestapt en die raadde mij de D5100 aan maar ik denk dat ik dit toestel snel zal ontgroeien.
    Ik ben nog aan het twijfelen tussen de D90 en D7000 . De D7000 is wel aan het uiterste van mijn budget en enkel met een kitlens. ik heb hierover al zoveel goeds gelezen maar is deze niet te moeilijk om het te leren?

    Wat raden jullie mij aan?

  • #2
    Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

    Als eerste DSLR raad ik je de D90 aan Plus 18-105VR zeer goede camera en nu zeer schappelijke prijs...

    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

      Als je schrikt hebt de d5100 te vlug te ontgroeien koop hem dan niet .

      Ik zou ook voor de d90 gaan, aangezien je met de d7000 alleen maar een kitlensje kan kopen.
      Koop die d90 plus nog wat mooie lenzen en je zal meer kunnen dan met de D7000 en 1 kitlens.
      Merci en groetjes :)
      Insta | Flickr | Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

        Tegenwoordig ontgroei je geen enkele dslr meer, en ik zeg dit niet omdat ik een 5100 heb
        Er zijn er nogal wat die een duurdere dslr kopen omdat ze denken dat een duurdere camera hun erbarmelijk foto's zal verbeteren.
        Als het met een nikon 5100 of een canon 550 niet lukt mag je een hasselblad kopen en zal het nog niet lukken.

        Koop een 5100 + kitlens, dan heb je nog centjes over om enkele prime lenzen te kopen die wél het verschil kunnen maken.
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

          Het gemis van een aantal noodzakelijke instellingen op de body maakt de D5100 toch wel een camera waar je vlugger uitgroeit dan een D7000, die weer een generatie nieuwer is dan de D90 en heeft ook weer wat nuttige dingen extra. Vaak zijn dit dingen waarvan een nieuwe gebruiker zegtt: nja waar heb dat voor nodig,maar later valt het kwartje. BV toen ik mijn D200ckocht, had die mirror lock-up en af-on en heeft lang geduurd voor dat ik het nut daarvan inzag.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Het gemis van een aantal noodzakelijke instellingen op de body maakt de D5100 toch wel een camera waar je vlugger uitgroeit dan een D7000, die weer een generatie nieuwer is dan de D90 en heeft ook weer wat nuttige dingen extra. Vaak zijn dit dingen waarvan een nieuwe gebruiker zegtt: nja waar heb dat voor nodig,maar later valt het kwartje. BV toen ik mijn D200ckocht, had die mirror lock-up en af-on en heeft lang geduurd voor dat ik het nut daarvan inzag.
            Het grote verschil van duurdere camera's zijn meer knoppen die rechtstreeks toegang geven tot enkele veel gebruikte instellingen, mi geen reden om een camera "snel te ontgroeien".
            Op de 5100 kan je ook knoppen instellen (dus na het instellen, wat je niet 100x veranderd, dezelfde handeling als bij de "pro" camera's), alsook het menu aanpassen zodat je, als je het menu opvraagt, de instellingen die je veel gebruikt direct op het scherm krijgt. De camera kan trouwens ook zelf je menu aanpassen, en zet de instellingen die je veel gebruikt bovenaan, als je dat wilt.
            Dat is alles samen twéé maal extra klikken (menu + instelling), de tijd dat je bij een niet professionele camera 5 minuten bezig was om een instelling aan te passen is gepasseerd.

            Nogmaals, het is niet omdat ik een 5100 heb dat ik die wil verdedigen, hetzelfde geldt voor een canon 550 of een sony a55 of andere vergelijkbare toestellen. Ik wil enkel vermijden dat TS een paar 100€ teveel uitgeeft aan een duurdere camera die misschien beter besteed worden aan een paar prime lenzen.
            Nikon D5100 + 18-105mm VR
            Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

            Comment


            • #7
              Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Het gemis van een aantal noodzakelijke instellingen op de body maakt de D5100 toch wel een camera waar je vlugger uitgroeit dan een D7000, die weer een generatie nieuwer is dan de D90 en heeft ook weer wat nuttige dingen extra. Vaak zijn dit dingen waarvan een nieuwe gebruiker zegtt: nja waar heb dat voor nodig,maar later valt het kwartje. BV toen ik mijn D200ckocht, had die mirror lock-up en af-on en heeft lang geduurd voor dat ik het nut daarvan inzag.
              noem je dat noodzakelijke instellingen?
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                Het grote verschil van duurdere camera's zijn meer knoppen die rechtstreeks toegang geven tot enkele veel gebruikte instellingen, mi geen reden om een camera "snel te ontgroeien".
                Beetje zeer simplistisch voorgesteld, nee? De verschillen tussen instap/midden camera's en semi-professioneel zijn wel iets uitgebreider dan dat. Van enkele tientallen kleine verschillen die voor de ene belangrijker zijn dan de andere, tot enkele grotere verschillen zoals ingebouwde AF motor, lichtmeting met ai-s lenzen, grotere zoeker, betere sensor, snellere en betrouwbaardere AF, wheatersealing, draadloos flitsers aansturen...

                En dat je met een D5100 snel in het menu kan duiken, allemaal goed en wel, maar als je dezelfde instelling eenvoudig kan veranderen zonder je oog van de zoeker te halen, is dit in bepaalde situaties zeer welkom. Bijvoorbeeld: ISO. En toch nog de custom Fn knop over hebben voor een andere handige instelling.

                Pas op, niet dat ik de TS een D3S aanraad. Maar zeggen dat niemand nog een instap/middensegment camera ontgroeid is beetje close-minded.

                Nu, de TS geeft ook iets te bondige info om te weten welke zaken belangrijk zijn voor hem of niet. Maar qua budget is het ook belangrijk om te weten dat een D7000 perfect werkt met AF-D lenzen, die goedkoop tweedehands te vinden zijn. Met een D5100 ben je beperkt tot de recente en nieuwe AF-S lenzen en betaal je dus een pak meer. Bijvoorbeeld de 50mm f1.8 (90 euro tweedehands AF-D vs 175 euro AF-S)

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                  Als je hem kan betalen , en je wil echt met fotografie verder gaan ( dat het geen wilde bevlieging is ) ga dan direkt voor de D7000 .
                  Je gaat er nadien spijt van hebben , dat je het niet gedaan zou hebben .
                  Heb zelf de D300s en de D7000 , bijde goede toestellen , maar als er 1 van de 2 weg zou moeten , zal het de D300s zijn . Ookal ligt hij nog zo fijn in men hand... . De D7000 beelden zijn gewoon beter, vooral als ze genomen zijn in minder gunstige omstandigheden, als je een beetje gaat cropen , als je nadien de schaduwen in foto's beetje gaat oplichten op je computer , enz..
                  Koop er desnoods tweedehands af-d lensen voor , bv een 35 mm en een 50 mm f 1.8 .
                  De D7000 is het nieuwste en beste dx croptoestel van de nikonstal momenteel .
                  2 body's en wat lenzen ..

                  older and wiser ... my arse

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                    Ik denk niet dat je zo snel een 5100 zult ontgroeien hoor. Eén van de belangrijkste reden waarom ik persoonlijk geen 5100 zou kopen is dat er geen AF motor in de body zit.
                    De D90 en D7000 hebben dit wel. De D7000 is nieuwer dan D90 en op verschillende punten beter dan D90 (zou jammer zijn moest dit niet zo zijn). Maar hier hangt natuurlijk een prijskaartje aan.
                    Ik zou opteren voor een D90. Zeker voor de prijs waarvoor hij nu wordt aangeboden.
                    D90 + 18-105VR (zoals hier eerder vernoemd) kan je bv vinden bij Arts&Crafts voor 799€.
                    D5100 + 18-105VR staat bij hen voor 829€

                    Veel succes met je aankoop
                    Grt, Amaat
                    The fun begins where the road ends
                    BD Lidnummer : BD2057BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                      Wil je heel veel toestel voor je geld: kies dan de D90. Prima toestel.
                      Wil je het laatste nieuwe, betaal dan iets meer: kies de D7000. Prima toestel.
                      Wil je wat minder uitgeven, en toch nog nieuw, koop dan de D5100. Tegen dat je die
                      ontgroeit bent, wil je sowieso een andere. Prima toestel.

                      Zelf zou ik waarschijnlijk voor de D90 gaan. En dan twijfelen omdat ik niet het nieuwste
                      van het nieuwste heb gekocht.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                        2de handse D200. 400-500 euro voor een supercamera. Gewoon geen foto maken van de darmflora van een zwarte stier in een schuur zonder licht op een nacht zonder maan.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                          D90 zou ik niet kopen. De 5100 heeft dezelfde sensor als de 7000 en die is stukken beter.
                          Nikon D5100 + 18-105mm VR
                          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            2de handse D200. 400-500 euro voor een supercamera
                            Je ziet ze soms al voor 300 à 400 Euro van de hand gaan.

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            Gewoon geen foto maken van de darmflora van een zwarte stier in een schuur zonder licht op een nacht zonder maan.


                            En voor de rest: D7000 . Maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld!
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste DSLR welke kiezen: D5100, D90, D7000

                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              D90 zou ik niet kopen. De 5100 heeft dezelfde sensor als de 7000 en die is stukken beter.
                              Maar hij heeft wel een motor in de body en nog wat voordeeltjes
                              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                              Our English website: www.kaichitravel.com
                              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                              Comment

                              Working...
                              X