Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plekjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Plekjes

    Ik ben sinds kort door het werk gevraagd enkele interieur foto's te nemen voor onze website. Nu na wat gezocht te hebben op de juiste instellingen kon ik in actie schieten. Nu wanneer ik mijn foto's op pc bekeek zat alles goed behalve het feit dat ik op verschillende plaatsen kleine ronde plekjes zag, te vergelijken met opgedroogde druppels.
    Ik dacht meteen dat er stof op de lens of spiegel lang maar na controle bleek dit niet zo te zijn. Weet iemand of dit op de sensor is en of dit op te lossen valt ? En wat zal mij dit kosten ? Tevens ben ik ook nog op zoek naar een goede breedhoek voor interieur fotografie, want met mijn 40D + 16-55 F2.8 krijg ik soms niet genoeg breedhoek. Iemand een suggestie ? Alvast bedankt

  • #2
    Re: Plekjes

    Je zult een foto moeten posten, zodat we het kunnen beoordelen.
    Klopt het dat die vlekjes duidelijker worden bij kleinere diafragma's (b.v. niet te zien op f/4, maar duidelijk aanwezig bij b.v. f/16 ?)

    Wat ik meestal doe, als ik sensorstof vermoed, is een foto maken van de lucht buiten (blauw of wit, speelt niet zo'n rol) bij diafragma's f/16 t.e.m. f/22.


    Hier, nog een duidelijker voorbeeld:

    (kwam voor op een tiental foto's. Stofdeeltje kon ik onmiddellijk verwijderen met een blaaspeertje)

    En dan is het (eventueel) de tijd om aan de slag te gaan. Als je hier wat gaat zoeken naar sensorstof of sensoreiniging, ga je heel wat info vinden. Wat ik doe:
    1) Eerst uitblazen met peertje;
    (nadien opnieuw controlefoto maken)
    2) Indien nog niet goed, of hardnekkig, dan haal ik mijn Artic Butterfly boven.
    Dat heeft bij mij altijd geholpen, tenzij de eerste keer waarbij ik smeer uit het spiegelhuis naar de sensor transfereerde, en daarna naar de lokale fotoboer kon voor een natte reiniging.

    Zelf heb ik nog nooit een natte reiniging uitgevoerd. Fotokonijnenberg (waar ik tegenwoordig mijn camera's koop) vraagt daar ± €20 voor. Regelmatig organiseren zij een "sensorreinigingsdag", doorgaans voor een bepaald merk (Canon/Nikon...). Vorig jaar kon je ook op BDLive terecht voor een poetsbeurt.

    Nog anderen (Spanjaart bijvoorbeeld) zweert bij Scotch tape. Kijk b.v. maar eens onderaan in dit draadje:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Plekjes

      Hier een voorbeeld van mijn "plekjes"...

      Comment


      • #4
        Re: Plekjes

        Voor mij zijn dit sensorvlekjes, en helemaal niet ongewoon dat je ze ziet op foto's gemaakt met zo'n diafragma (f/22). Vraag is nu of ze nog zichtbaar (en hinderlijk) zijn bij grotere, meer gebruikte diafragma's.
        In dat geval: poetsen!

        In verband met je andere vraag: welk objectief? Zelf beschik ik over de EF-s 10-22, een uitstekende "uwa" (ultrawide angle). D'er zijn ook een paar "third-party" uwa alternatieven, maar daarmee heb ik geen ervaring.

        Misschien ook dit draadje eens lezen:
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


        De foto's achter de link die ik geef, zijn wel met de EF-s 17-55 f/2.8 IS gemaakt. Pas als 17mm niet breed genoeg is, zal ik naar de 10-22mm grijpen.
        Last edited by LesC; 23 september 2011, 17:30.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X