Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

    Ik zie door het pentax bos de bomen niet meer, welke zou een waardige opvolger zijn voor mijn *ist DS...?
    Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

  • #2
    Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

    Oorspronkelijk geplaatst door Datake Bekijk bericht
    Ik zie door het pentax bos de bomen niet meer, welke zou een waardige opvolger zijn voor mijn *ist DS...?
    kijk eens naar wat Canon allemaal te bieden heeft.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      kijk eens naar wat Canon allemaal te bieden heeft.
      grt,bouk.
      toch maar niet, kan ik allemaal andere lenzen kopen ook
      Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

      Comment


      • #4
        Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

        Pentax K-r, K5

        Die K5 heeft volgens mij een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding

        Omschakelen naar een ander merk, met de objectieven die je al hebt is misschien niet zo'n goed idee!
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

          Oorspronkelijk geplaatst door Datake Bekijk bericht
          toch maar niet, kan ik allemaal andere lenzen kopen ook
          Aha..sorry en logisch.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

            Op dit moment : de k-5
            Maar wie weet verschijnt er snel een nieuw model...? (zijn wat speculaties rond)

            Comment


            • #7
              Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

              Oorspronkelijk geplaatst door DeKevin Bekijk bericht
              Op dit moment : de k-5
              Maar wie weet verschijnt er snel een nieuw model...? (zijn wat speculaties rond)
              hmm, lijkt geen goedkoop toestel te zijn... welke zou de opvolger zijn rond de 500 euro (body)...? Zou wel mijn M lenzen willen gebruiken natuurlijk...
              Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

              Comment


              • #8
                Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                Oorspronkelijk geplaatst door Datake Bekijk bericht
                hmm, lijkt geen goedkoop toestel te zijn... welke zou de opvolger zijn rond de 500 euro (body)...? Zou wel mijn M lenzen willen gebruiken natuurlijk...
                Sommigen denken een model tussen k-r en k-5 met sensor van die laatste. Beetje concurrentie met Nikon D5100? Maar zijn dus speculaties, zou er niet teveel op voortgaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                  dan toch maar een K-r dan ? die kan mijn manuele lenzen ook aan dacht ik hé ?
                  Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                    Ik ging zelf van de *istDS naar de K10D, dan naar de K20D, dan naar de K-7 en nu heb ik een K-5... ;-)

                    Manuele objectieven gaan het probleem niet zijn met de laatste 2. Hoewel ik niet weet hoe dat zit bij de K-r, deze heeft immers nog de 16-segment meting van eerdere toestellen, zij het allicht een geupdatede versie. Het is nl wel interessant om weten dat uitstekende toestellen als de K10D en K20D niet goed lichtmeten met die manuele objectieven. Pentax liet hier een steekje vallen dat ze met de K-7 en nadien de K-5 terug rechtzetten met de 77-segment meting in die toestellen. Anders zou vooral een tweedehandse K20D een mooie oplossing zijn geweest om tg een zacht prijsje veel camera te krijgen en bovendien een aanzienlijke stap omhoog tov de *istDS.

                    Ik zie echter nog één addertje onder het gras, en dat is je flitser. Gebruik je die momenteel in TTL mode of manueel of in A-mode? Weet dat de *istDS de laatste Pentax reflex is die TTL ondersteunde. Alle bodies die nadien op de markt kwamen kunnen deze flitsers nog wel in manuele en A mode gebruiken, maar ondersteunen geen TTL meer.

                    Wat wil je eigenlijk? Meer megapixels en snellere camera, of een camera met meer functionele mogelijkheden? De K-r zit functioneel het dichtst bij de *istDS, maar 't zou kunnen dat je 'm voor een stuk als een stap terug gaat ervaren.
                    - Achter de zoeker zit om te beginnen een pentamirror (een constructie van verschillende spiegels) ipv het betere pentaprisma (volledig uit optisch glas) dat de *istDS nog had en dat je nu enkel in de topmodellen terugvindt. De pentamirror zal mogelijk een ietsie pietsie minder helder/scherp zicht geven doorheen de zoeker.
                    - Je zal mogelijk het top-LCD missen? De K-r heeft dat niet meer.
                    Dat zijn twee verschillen waaraan ik kan denken die de *istDS kwa gebruiksgemak eigenlijk een betere camera dan de K-r maakten. Functioneel zit de *istDS eigenlijk tussen de K-r en de K-5 in.

                    Natuurlijk zal de K-r stukken sneller zijn, over een veel groter en helderder achter-LCD beschikken, veel meer detail hebben in de foto's (12MP vs 6MP), en je kan er filmpjes mee maken. Als het dat is wat je zoekt, aarzel dan niet en ga voor de K-r. Die moet binnen je budget passen.

                    Wil je echter functioneel groeien (meer mogelijkheden in termen van belichtingsmodes, meer knoppen om sneller aanpassingen te kunnen doen, ...), dan is de K-5 de beste optie, maar wel boven je budget. Of eventueel een tweedehandse K-7? Of mss kan je ergens ook nog een nieuwe K-7 in de winkelrekken vinden? Ik weet dat er bij MediaMarkt Antwerpen tot erg recent een scherp geprijsde K-7 lag.

                    Wim
                    Last edited by ishpuini; 21 september 2011, 16:29.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                      Ik ben zelf overgeschakeld van een Ds naar een K-x. Het is wel degelijk een upgrade:
                      -hogere resolutie (goed voor "cropping")
                      -veel betere ergonomie (bv. menu's)
                      -veel en veel sneller

                      De rest (top LCD, pentaprisma) is voor mij in praktijk marginaal.

                      De K-r is een verbeterde versie van de K-x (bij Studio73 aan dezelfde prijs momenteel), maar met een potentieel probleem bij Tungsten light -zoek er maar eens naar. Als dat niet relevant is, is dat een schitterende camera voor die prijs.

                      De K5 is zowat het summum qua beeldkwaliteit, maar je betaalt er ook een pak meer voor, en er lijken soms problemen mee te zijn (de "stains" bv.). Met een probleemloze K5 denk ik dat je het beste van het beste hebt.

                      Manuele lenzen zijn geen probleem met mijn K-x. En Liveview is een wereld van verschil (als je natuurlijk de tijd hebt).

                      Oorspronkelijk geplaatst door Datake Bekijk bericht
                      dan toch maar een K-r dan ? die kan mijn manuele lenzen ook aan dacht ik hé ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                        filmpjes maken en al die tralala dat hoeft niet voor mij, daarvoor heb ik een dedicated full HD video camera voor, die flitser is eigenlijk toch niet zo super en moet dringend eens vervangen worden ook, wat je zegt ivm de belichting met manuele lenzen baart me wel zorgen, ook het ontbreken van een top lcd zou toch serieus wennen zijn... dat van die pentaprisma wist ik idd ook al... allemaal dingen waarom ik het zo moeilijk vindt om te veranderen, de ist DS was eigenlijk voor zijn geld echt een heel goed toestel...

                        enfin, een K-7 of ff doorbijten voor een k-5 lijkt het dus te worden, bedankt voor de goeie hulp alvast iedereen
                        Last edited by Datake; 4 januari 2012, 11:19.
                        Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                          dan zou ik zeker... doorbijten ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                            Ik heb een K5 aangeschaft vorig jaar en heb er nog geen seconde spijt van. Ik gebruik zowel de nieuwe DA lenzen als de SMC van m'n K2 maar dan moet je wel dingen manueel doen. Persoonlijk vind ik daar nog de mooiste kleuren in. Ook interessant is dat je hoge ISO waarden kunt hanteren zonder ruis. Voor mij is hij top off the bill.
                            Het enige nadeel is dat je keuze uit Pentax objectieven zeer beperkt is als je naar tele nijgt te gaan en ze zijn redelijk duur. Daar tegenover staat dan dat je je oude objectieven nog kunt gebruiken wat weer een aardige duit scheelt.
                            Wel moet je rekening houden met het ontspanning voltage aan de voet van je oude flits.
                            Kijk hiervoor eens op volgende link : http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=270.0 Ikzelf gebruik de Pentax AF-540 FGZ en dan zit je ook weer gebeiteld voor enkele jaren. Ik heb veel in Zwitserland gekocht en dat scheelt hem veel op de prijs. Nochtans komt alles van De Beuckelaar. Ik ben niet vertrouwd met dit forum ivm linken van winkels posten maar mocht je interesse hebben stuur je maar een mailtje.

                            Jonny

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke opvolger voor Pentax *ist DS ...?

                              Mocht ik vandaag Pentax beginnen ,het zou de K5 zijn...wat een zalig toestel lijkt me dat!

                              Comment

                              Working...
                              X