Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

    Dit is mijn eerste draadje.
    Ik wilde eerst een DSLR aanschaffen (D5100) maar had toen nog niet veel gelezen over camera's (mijn vader heeft een D40 en tis altijd leuk foto's maken daarmee). Vervolgens ben ik eens aan het nadenken gegaan en heb mijn vereisten voor een camera opgelijst. Zo kwam ik al een end verder. Ik wil bijv. niet gaan zeulen met verschillende lenzen maar wil wel mooie foto's maken. Ik ontdekte de wereld van de bridge-camera's. Na lang zoeken en vergelijken dénk ik uitgekomen te zijn bij het toestel dat aan (de meeste van) mijn vereisten voldoet: de panasonic lumix fz150 (nog niet verkrijgbaar, dus ook amper of geen reviews, enkele previews te vinden).

    Andere opties waren: Nikon Coolpix P500, Sony Cybershot HX100v, Canon Powershot SX40 HS, Fujifilm Finepix HS20 EXR (deze laatste gauw afgevoerd owv AA batterijen).

    Heb een hele tabel aangelegd in Excel om te kunnen vergelijken (ik werd gek).

    Wil vooral foto's van uitstapjes naar zee, dierpark, familie, wandelingen met hond, natuur, mijn babytje (en binnenkort dus actief kindje), soms portretten van dieren/mensen. Dit alles zowel binnen-als buitenshuis, bij daglicht of avond. Af en toe pik ik een concert ofzo mee, (binnen of buiten) dus daar mag em ook voor dienen.
    Graag dus een camera die wat kan met beweging fotograferen. (en ook kan filmen en dan slowmotion afspelen, maak je leuke artistieke dingetjes mee!)

    Ik maak vooral fotoalbums op 30x30cm met foto's soms uitgesmeerd over 2 blz. Ook wil ik soms een canvas laten bedrukken, uitvergroot tot 60x60cm of 70x120cm. Dat moet dus ook mogelijk zijn.

    Kan iemand me dus helpen oordelen of de Panasonic FZ150 zal kunnen voldoen aan mijn (vele) eisen? (beweging vastleggen, portret (evt. graag achtergrondvervaging), verschilende soort licht, zoomen, foto's mooi uitvergroot printen...)

    Hartelijk bedankt !

    Oh ja, ook zou de camera redelijk snel moeten reageren bij het maken van een foto (weinig shutterlag). Niet dat het moment voorbij is als de foto daadwerkelijk gemaakt wordt. Ik weet dat hier allerlei technische verwoordingen voor bestaan, en ik doe mijn best het allemaal te onthouden, maar het lukt niet altijd meteen. Toch steeds bereid bij te leren en schuw dus niet uw commentaren in technische termen (liefst met beetje uitleg dan wel).
    Last edited by SofieVann; 21 september 2011, 11:24. Reden: vergeten

  • #2
    Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

    Als het nadeel van de dslr het meesleuren van lenzen is, kan je misschien toch nog een dslr overwegen met bv een tamron 18-270? Dan heb je steeds nog een betere kwaliteit ivm een bridge. Zeker als je van plan bent om grote afdrukken op canvas te maken. Ook actiefoto's, portretten, binnenhuisfoto's, vage achtergronden etc zullen "beter" zijn. Vooral bij weinig licht zal de Pana het laten afweten vrees ik. Speelt het gewicht ook nog een rol, misschien een systeemcamera met all-in-one-lens?
    Je gaat dan wel wat inboeten aan tele, maar ik denk dat voor de meeste doeleinden een 18-270 ruimschoots moet volstaan.
    Los van dat denk ik dat die nieuwe Pana op zich zeker niet slecht moet zijn. De voorganger, de fz100, zou evenwel niet beter zijn geweest dan eerdere modellen wat betreft IQ. Nu zie ik dat ze bij de fz150 het aantal megapixels hebben gereduceerd, misschien geen slechte zaak. Afwachten dus.
    Last edited by DeKevin; 21 september 2011, 14:52.

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

      Thx voor je reactie. Ik ga het zeker overdenken morgen (lees: nog meer opzoekwerk verrichten).

      Goedeavond!

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

        Oh ja, een Tamron tot 270mm , geeft dat niet veel vervormingen bij wide foto's? Of moet je dan echt al "erop gaan hangen" om het te zien?

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

          Oorspronkelijk geplaatst door SofieVann Bekijk bericht
          Oh ja, een Tamron tot 270mm , geeft dat niet veel vervormingen bij wide foto's? Of moet je dan echt al "erop gaan hangen" om het te zien?
          Hangt ervan af wat je fotografeert op 17mm. Met gebouwen en architectuur gaat het meer opvallen dan bij natuurfoto's. Maar zo'n bridge zal er ook last van hebben?

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

            Oorspronkelijk geplaatst door SofieVann Bekijk bericht
            Oh ja, een Tamron tot 270mm , geeft dat niet veel vervormingen bij wide foto's? Of moet je dan echt al "erop gaan hangen" om het te zien?

            Daar bestaat software voor, PTlens

            Is eenvoudig in het gebruik, werkt als plug-in voor photoshop en werkt ook als stand-alone.
            Kostprijs 25,00 $ ( dollar )

            PJW.
            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

              Bedankt voor de reacties.
              Na lang tobben gaat het waarschijnlijk de Lumix FZ150 worden. Maar ik wil hem eerst toch eens gaan bekijken, vasthouden, testen in een winkel. Dat zal dan voor over paar weken zijn veronderstel ik (hij is nog niet verkrijgbaar). Ik vrees dat een reflex te veel gedoe zal zijn voor mij en lenzen wisselen zie ik niet zitten. Wil veel foto's maken van mijn gezinnetje en uitstapjes en denk dat een superzoom à la de FZ150 wel geschikt zal zijn. Hoop ik!

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

                Ik heb een NEX 5 naast mijn drie professionele Canon DSLR body's, en die NEX is een ongelooflijk toestel, maar is toch momenteel nog niet in staat om een DSLR te vervangen. Pas op daar kan verandering in komen op een vrij korte tijd, maar zoals steeds zal optiek een zeer belangrijke rol vervullen, en het is pas als er optiek op de markt komt voor de camera's zoals de NEX die vergelijkbaar is met het aanbod op de DSLR markt dat de mogelijkheden gaan vergroten. Maar dan moet ook de lichtsterke mee gaan. Nu op dit moment is het prijs - kwaliteit nog steeds nuttig om een DSLR te kopen. En bedenk dat lenzen "Kunnen" wisselen een zeer groot voordeel is !

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic Lumix FZ150 Superzoom

                  Elk voordeel heb zijn nadeel.
                  Het hangt af van welk soort fotografie je gaat doen.
                  Het lenzen "moeten" wisselen is niet voor iedereen een voordeel.
                  Ikzelf kom van een bridge toestel, en heb ondertussen een alfa 55, eerst met "wissellenzen" maar nu meestal met de tamron 18-270 pzd omwille van het gebruiksgemak. In sommige situaties is de alfa beter (vooral binnen), maar voor 70% van de foto's was voor mijn gebruik de bridge evengoed, en veel gebruiksvriendelijker.
                  Bijkomend nadeel van de dslr: gewicht en duur ivm lenzen.

                  Comment

                  Working...
                  X