Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Back focus probleem Tokina

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Back focus probleem Tokina

    Ik heb nu al een jaar of 2 een Tokina 16-50mm F2.8 AT-X Pro DX zie http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...-dx-canon.html voor de canon versie.

    Deze lens heeft op zijn 2.8 een nogal storende chromatische aberratie.
    Maar het grootste probleem is de back focus .
    Op een afstand van 2 meter is deze een 15cm mis , en dat is meer dan behoorlijk.
    De lens heeft zelf geen scherpstelmotor , maar gebruikt die schroevendraaier focus.

    Het probleem heb ik enkel met deze lens .
    Mijn camera is een Nikon D90.
    In een D90 zit helaas geen functie om de back focus na te stellen.
    Kan ik zelf aan die lens sleutelen ? of moet ik deze binnen doen ? (of is een herstelling van deze heel duur?)
    Of koop ik mij beter een D7000 , waar ik de back focus kan nastellen ?
    Ik denk dat dit probleem al bestaat sinds aankoop, maar ik ben nu wel te laat voor waarborg.



  • #2
    Re: Back focus probleem Tokina

    Is de BF op alle brandpuntsafstanden gelijk, want als dat verloopt, kan je microAF ook niet zoveel. Je kan per lens maar één waarde ingeven.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Back focus probleem Tokina

      Da's wel jammer dat dat niet tijdens de garantieperiode opgelost werd.

      Een nieuwe camera kopen om dan AF correctie toe te passen lijkt me er ook wat over. Bovendien weet ik niet of je zoveel kan corrigeren, het is tenslotte micro adjust.

      Ofwel de lens binnendoen en laten herstellen, ofwel een andere lens kopen, bijvoorbeeld de Tamron 17-50/2.8 (eventueel 2de hands).
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #4
        Re: Back focus probleem Tokina

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Is de BF op alle brandpuntsafstanden gelijk, want als dat verloopt, kan je microAF ook niet zoveel. Je kan per lens maar één waarde ingeven.
        Op alle brandpunten gelijk.
        Ik heb de test gedaan zoals op http://focustestchart.com/focus21.pdf
        en ik kom op meer dan 10 mm back focus , niet mis dus.
        Ik heb deze lens gekocht bij konijneberg, daar binnendoen of beter ergens anders ?

        Comment


        • #5
          Re: Back focus probleem Tokina

          Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
          ik kom op meer dan 10 mm back focus , niet mis dus.
          Op een afstand van 2 meter is deze een 15cm mis.
          Ik twijfel er aan of je dat zelfs met micro adjust zou kunnen oplossen

          En ik twijfel er ook aan, dat je deze correctie (bij een niet Nikon objectief) zal kunnen opslaan in het geheugen van de camera.

          Ik heb nu al een jaar of 2 een Tokina 16-50mm F2.8 AT-X Pro DX
          Hoe komt het dat je dat nu pas ziet ???? De eerste twee jaar was toch garantie.......

          Comment


          • #6
            Re: Back focus probleem Tokina

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Hoe komt het dat je dat nu pas ziet ???? De eerste twee jaar was toch garantie.......
            Tja , omdat ik nooit fotografeer op 2,8 , ik gebruik altijd mijn prime lens als het op op lichtsterkte aankomt . maar meestal gebruik ik deze onder 5,6 en daar valt het nu niet op .
            Ik zou nu wel eens moeten kijken of het werkelijk 2 jaar is, kan ook 1,5 j zijn .
            Zou er nog waarborg zijn na 1,5J ? ik weet wel dat dat wettelijk zo is , maar op de regel is het zo bij waarborg dat die periode van 2 jaar gesplit is in 2 periodes : de eerste 6 maand moet de verkoper onvoorwaardelijk alle kosten op zich nemen van de herstelling, tenzij de verkoper kan aantonen dat de fout door de gebruiker komt.
            Na die 6 maand wordt de bewijslast omgedraaid ik moet dan aantonen dat er zich een probleem stelde in de eerste 6 maand na aankoop.

            Comment


            • #7
              Re: Back focus probleem Tokina

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              En ik twijfel er ook aan, dat je deze correctie (bij een niet Nikon objectief) zal kunnen opslaan in het geheugen van de camera.
              De Sigma's, Tamron's en dus waarschijnlijk ook de Tokina's worden net zo herkent en weergegeven als Nikkors en je kunt de waardes ook gewoon opslaan. Anders zou het wel een heel erge Vlaams Belang/PVV camera zijn.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X