Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

    Hallo BD-lezers,

    Vanmorgen, bij het afnemen van de lensdop van mijn 70-200 schrok ik mij een bult: gebroken glas!!!?? Blijkbaar is de UV-filter gesprongen. Gisterenmiddag probleemloos foto's gemaakt in Millesgarden (ben momenteel in Stockholm), lens veilig opgeborgen, en vandaag dit...

    Bijkomend probleem: ik krijg de filter er niet af, hij zit muurvast! Behalve het gebroken glas is er nochtans niet de minste schade of vervorming te bespeuren. Heb al geprobeerd met ijswater de filter te laten 'krimpen' om die los te krijgen, maar niets lijkt te helpen. Mijn grootste angst nu is dat scherfjes van de filter de coating van de lens zouden beschadigen...

    Iemand ervaring met verwijderen van koppige filters?

    Met bange groeten uit Stockholm!
    Pol
    D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

  • #2
    Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

    't Is nogal wat leesvoer, maar misschien staat de oplossing voor jouw probleem in dit oeroude draadje: ik zit weer vast hulp gevraagd
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

      Probeer met een rubber of latex handschoen.
      Druk dan met de vlakke hand tegen het filter, dan vervormt de ring van het filter niet.
      Als je stevig vast neemt om die lost te draaien, dan vervormt de ring en dan komt die nog vaster te zitten.

      Zorg er wel voor dat je geen glasscherven in je hand krijgt...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

        Ik heb ook één keer een filter te vast gedraaid op m'n toen net splinternieuwe 24LII lens. LOL, was ook nog een Pola-filter. Die draait dus ook nog mee...Dat was wel even stressen Anyway, ik heb mijn filter er toen weer afgekregen met behulp van zo'n dikke postelastiek. (de elastiek om het filter heen en dan vooral heel voorzichtig proberen los te draaien.)
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

          Misschien het gebroken glas met tape vastzetten zodat er geen stukjes uit kunnen en dan top dow met robber antislip vel vastpakken, eventueel lens eerst koelen in plastic zak en na demontage direct terug in plastic om condens tegen te gaan.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            eventueel lens eerst koelen in plastic zak ..
            Daar zie ik geen enkel nut in, want lens koelen is krimpen, en filter zit nu al vast.
            Zou eerder lens heel warm leggen,( zonnige plaats) en dan met een ijsblokje alleen de filter afkoelen zodat die krimpt. Laatste redmiddel : zoiets ineensteken gelijk waar ze nen oliefilter mee uit den auto draaien. ( ijzeren bandje dat ge steeds meer opspant als ge harder probeert te draaien..)
            zoiets ongeveer hoop dat het zo gene slim filter is van 2 mm want dan hebt ge wel weinig grip. Ik heb persoonlijk een tijdje geleden bij iemand die dat ook voorhad, het glas er eerst uitgedaan ( om zeker geen krassen te maken,) en dan met een kniptang, de filter alleen genomen, en het verbaasde me, hoe " weing" sterk dat is, is aluminium denk ik, want ik had dat er 2 seconden af ( niet doorgeknipt natuurlijk : maar gewoon geprobeerd van die naar binnen te plooien zodat hij kleiner werd. en dat was heel gemakkelijk. ( ne canon 24-70 f2,8 : dus niet dat ik een lenske van 200 euro ofzoiets vasthad )

            Comment


            • #7
              Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

              Hartelijk dank voor jullie reacties. Zien of ik hier op hotel de nodige hulpmiddelen op de kop kan tikken, zoniet zal het voor thuis zijn, ik vlieg morgen terug...

              Groeten,
              Pol
              D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

              Comment


              • #8
                Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                Als je niets kan maken , kan je misschien eens proberen met een gote darmklem .Deze spant ook gelijkmatig op .

                Comment


                • #9
                  Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                  In de supermarkt een tang halen om weerbarstige deksels van potten te schroeven: daar zitten alle maten van diameters op 1 tang, misschien lukt dat.
                  Succes ermee !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                    nog simpeler gewoon het glas eruit doen, en in de schroefdraad van die filter, ne nieuwe draaien .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                      Hoi,

                      ik had laatst ook dat ik mijn pol filter niet van mijn lens kreeg .
                      Na het een en ander inwendig aan vloek- en scheldwoorden geopenbaard te hebben,
                      heb ik een ty-rap om het filterrandje gedaan.
                      Daarmee had ik voldoende grip en één punt om kracht te zetten, waarmee het filter onbeschadigd los kwam .

                      Of naar een vakfotograaf die wellicht een filtertang heeft.

                      Succes.
                      Adrie

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                        Zo, gisterenavond laat pas thuis, en voorlopig de toestand ongewijzigd. Ik heb de lens wijselijk de laatste dag in Stockholm op hotel laten staan en nu wacht hij thuis op behandeling (ik zit nu alweer op kantoor...).

                        Sorry Bouk voor de 'vervuiling' van mijn eigen draadje door herhaling (internetten via gsm is duidelijk minder efficiënt). Extra herhaling was niet echt nodig...

                        Ik denk dat ik eerst het glas uit de filter ga verwijderen om schade aan de lens te vermijden (absolute prioriteit natuurlijk) én mijn handen ook niet open te halen (tweede prioriteit). Ik houd jullie op de hoogte van de toegepaste (hopelijk succesvolle) oplossing.

                        Groeten
                        Pol
                        D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                          Zelfde probleem ooit gehad en als volgt opgelost.
                          -Alle glas van de filter verwijderen.
                          -Met een universeeltang de boord van de filter vastklemmen en naar binnen breken.
                          -Ring breekt, daardoor verdwijnt de druk en is deze gemakkelijk te verwijderen.
                          Lijkt nogal drastisch en risicovol voor de lens, maar met beetje op te letten lukt dit wel.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                            Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht

                            Sorry Bouk voor de 'vervuiling' van mijn eigen draadje door herhaling (internetten via gsm is duidelijk minder efficiënt). Extra herhaling was niet echt nodig...

                            Ja hier ging je natuurlijk zwaar in de fout wat door Bouk natuurlijk opgemerkt werd...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mayday, mayday! Nikon 70-200 VRII in gevaar!

                              Je kan ook eens proberen door er 2 groefjes haaks op de lens in te zagen,
                              zodat je met een lat of iets dergelijks wat meer kracht kan zetten.
                              (Nogal drastisch ja, maar het kan een laatste redmiddel zijn)
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X