Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compactcamera voor macrofotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compactcamera voor macrofotografie?

    Op mijn werk zoeken ze een nieuw fototoestel om foto's te nemen van producten in het magazijn. Het gaat hier om foto's die dienen als bewijsmateriaal voor productiefouten, het hoeft dus niet "pretty" te zijn.

    Het addertje onder het gras, is dat het gaat om lagers, die soms heel klein zijn. Het gaat soms om het fotograferen van kleine krasjes in het metaal. Het gaat dus om macrofotografie.

    Echter, ik weet niet of een compacttoestel hier wel geschikt voor gaat zijn. Ik had origineel een Nikon Coolpix L21 van 50 euro op't oog, maar ik weet dus niet of deze goed macrofoto's zal trekken.

    De goedkoopste (kwalitatief adequate) samenstelling die ik heb gevonden met een spiegelreflex, komt al snel op bijna 700 euro (body + macrolens). Dus voor ik op mijn werk ga beweren dat we 700 euro moeten uitgeven ipv 50 euro, zou ik graag jullie mening hebben, of tips van "goedkope" compactcamera's die het werk ook kunnen doen.

    Dus again: it doesn't have to be pretty, het is geen productfotografie in de commerciële context, het is gewoon feiten verzamelen en bewijsmateriaal. Zolang de focus goed is, en de details goed zichtbaar zijn, is de rest niet zo belangrijk.
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: compactcamera voor macrofotografie?

    Een goede compact voor macro....wel de LX5 scoort daar zeer mooi in zie vb;




    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: compactcamera voor macrofotografie?

      Je hebt dus zoveel mogelijk scherptediepte nodig, dat is iets waarin een compactje beter is dan een DSLR.

      Het probleem is dat de flitser meestal niet goed werkt op die korte afstanden, meestal zijn de foto's overbelicht, en er is kans dat het lensje in de weg zit voor de flits waardoor je onderaan de foto een donkere vlek krijgt.

      Met een DSLR heb je zo goed als zeker een statief nodig omdat je dan foto's moet maken met het diafragma vrij ver dicht om voldoende scherptediepte te krijgen.
      Je kan ook een ringflitser gebruiken waardoor je die foto's uit de hand kan maken (dan moet je wel ergens tegen kunnen steunen, want met de minste verplaatsing voor of achteruit zal je weer een onscherpe foto krijgen).

      Voor dit soort "werk" wordt er bijna overal wel een compactje gebruikt, dat presteert meestal vrij behoorlijk zolang je maar niet vergeet om de macro-stand in te schakelen als je dichter bij het onderwerp komt. Meestal wordt die camera ook door meerdere mensen binnen het bedrijf gebruikt, en dat is nog een reden om eerder voor een compactje te kiezen.
      Als je foto's wil maken van onderdelen, die moeten dienen voor een folder, of om tegen de muur te hangen, dan is een DSLR beter.
      Maar dan moet je ook weten waarmee je bezig bent, anders lukt het helemaal niet om goede beelden te maken.

      Als de kwaliteit niet zo belangrijk is, dan kies je dus voor een compactje.
      Je zal wel moeten uitzoeken met welk compactje een redelijke vergroting te halen is in de macrostand.
      Bij de meeste compactjes krijg je overigens de meeste vergroting in de breedste stand, en dan moet je heel dicht bij het onderwerp komen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: compactcamera voor macrofotografie?

        Dag,

        zelf ben ik voor macro's zeer tevreden van mijn ( 4 jaar oude) Lumix TZ5.
        Buiten levert dit zeer mooie, scherpe macro's op. Is niet echt lichtsterk, en combinatie flits/macro is niet optimaal.

        Comment


        • #5
          Re: compactcamera voor macrofotografie?

          Het addertje onder het gras, is dat het gaat om lagers, die soms heel klein zijn. Het gaat soms om het fotograferen van kleine krasjes in het metaal
          Ik gebruik een compactje professioneel voor typeplaatjes van toestellen ed, dit zijn onderwerpen van ettelijke centimeters groot.
          Dit dikwijls in donkere hoekjes.
          De flits is in dat geval onbruikbaar vooral door de reflectie.
          Ik behelp mij dikwijls met een zaklampje, maar zolang het resultaat leesbaar is maakt het niet uit.

          Als TS in staat is zijn onderwerpen stabiel op te stellen en goed te belichten - in een soort stand of belichtingstentje - valt het te proberen als de details niet te klein zijn.

          Anders wordt het een DSLR met macrolens en ringflash.

          PS: dat compactje kostte wel 200 EUR en geen 50.

          Comment

          Working...
          X