Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

    Da's nu al de tweede keer dat ik dit voorheb en ik heb er tot op heden nog geen oplossing voor gevonden... Weet iemand raad ?

    Eén (of meerdere - speelt geen rol) Nikon SB-900 opzetflits wordt aangestuurd door de ingebouwde flits van een D300. Die ingebouwde flits wordt in het menu ingesteld als volgt :
    "Commander / -- /". Dus de ingebouwde flitser wordt niet geactiveerd, maar geeft voorflitsen om de SB-900 te sturen. En dat werkt voortreffelijk : de flitser op het toestel flitst en is van geen (of bijna geen?) invloed voor de belichting van het onderwerp.
    Behalve als er spiegelende vlakken in beeld komen, dan zie je die voorflitsen wel !!!
    Ditmaal kreeg ik problemen omdat de achtergrond van mijn opstelling een beetje glanst. In de spiegeling kreeg ik grijze vlekken. De vorige maal kon ik de ingebouwde flits niet als commander gebruiken omdat ik doorheen een glazen wand (aquarium) wilde fotograferen. Toen was de flits zelfs duidelijk zichtbaar in de spiegeling !

    Is dit op te lossen ? Doe ik iets verkeerd ? Zie ik iets over het hoofd ? Of is dit een nadeel van het systeem ?
    Wie heeft hier ervaring mee ?
    Greetz, Kariboe

    P.S. Ik weet dat dit op te lossen is met 'radiotriggers' (en zo heb ik mijn probleem ook omzeild). Maar ik ben vooral nieuwsgierig naar een mogelijke oplossing...
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

  • #2
    Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

    is toch vrij logisch dat bij glanzende oppervlakken / spiegels / ... je altijd een weerkaatsing ziet

    dit is volgens mij gewoon onvermijdbaar
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
      is toch vrij logisch dat bij glanzende oppervlakken / spiegels / ... je altijd een weerkaatsing ziet

      dit is volgens mij gewoon onvermijdbaar
      Ik dacht indertijd toch gelezen te hebben : "Voorflitsen - communicatie met de andere flitsen gebeurt door "preflashes", superkort VÓÓR het openen van de sluiter".
      Let op, ik leg me eventueel neer bij de beperking van deze techniek - er bestaan goenoeg andere pistes om dit te omzeilen - maar ik blijf mij afvragen of ik wel de juiste weg volg...
      Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #4
        Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

        mss dat dees u iets helpt: sg3ir!

        google helpt wel! moet die ook nog eens zijn te kopen
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          mss dat dees u iets helpt: sg3ir!
          google helpt wel! moet die ook nog eens zijn te kopen
          Hehe, bedankt David.
          En wat meer is... ik heb dat hebbeding in mijn 'flitskoffer' zitten, maar nog nooit gebruikt. De kans is groot dat dit wel zal helpen, ik zal het morgen eens uittesten en laat de resultaten weten...
          Maar, euh..., dat verklaart nog altijd niet waarom die "VÓÓR-flitsen" zichtbaar worden ? Niet logisch toch...
          En als iets niet logisch is (of moeilijk te verklaren), dan krijg ik het daarvan op mijn heupen...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #6
            Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

            Met mijn D90 zie je de flits zelfs op de foto!!
            met flitsje op --- te zot voor woorden!

            op een D700 blijk je dit niet meer te zien! eens getest op de fotoclub!
            collega zei onmogelijk dat je diet ziet, bij mijn D700 heb ik dat niet!
            vlug foto gemaakt met int. flits op --- en sb900 op ttl rechts van camera
            => model goed belicht, maar een slagschaduw achter haar
            Last edited by david_ve; 18 september 2011, 19:15.
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              Met mijn D90 zie je de flits zelfs op de foto!!
              met flitsje op --- te zot voor woorden!
              OK ! Dat wordt dus weer testen morgen...
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                Bekijk volgend filmpje eens http://www.youtube.com/watch?v=hvZ6VujbhjM

                Dan weet je hoe een flits zich gedraagt.
                De voorflitsen die je ziet in de weerspiegeling is het restlicht >t.1 tijd van de flits

                Een flits geeft een puls af die dan exponentieel afneemt, voor de belichting wordt het licht gebruikt tot t.1.
                Daarna is meestal de sluiter dicht (tenzij dat je de flits afgeeft voor de sluiter opengaat dan heb je natuurlijk de piek van de puls niet, maar wel nog een stukje van het afnemend licht.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                  Ik heb eens een test gedaan met mijn Canon apparatuur en kom eigenlijk tot dezelfde conclusie, je ziet de pre flash in het raam. Misschien is het een oplossing om een filter voor je flitser te plaatsen zoals david aangeeft: sg3ir maar om met een DIY oplossing te komen: http://www.brighthub.com/multimedia/...les/43805.aspx
                  Volgens deze site zijn oude floppies ideaal om IR te filteren. Ik had vroeger altijd hier en daar wel een floppy singeren, maar sinds ik alleen met laptops werk niet meer, had het wel eens willen proberen. Laat me weten als iemand dit uittest of deze oplossing werkt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Bekijk volgend filmpje eens http://www.youtube.com/watch?v=hvZ6VujbhjM

                    Dan weet je hoe een flits zich gedraagt.
                    De voorflitsen die je ziet in de weerspiegeling is het restlicht >t.1 tijd van de flits

                    Een flits geeft een puls af die dan exponentieel afneemt, voor de belichting wordt het licht gebruikt tot t.1.
                    Daarna is meestal de sluiter dicht (tenzij dat je de flits afgeeft voor de sluiter opengaat dan heb je natuurlijk de piek van de puls niet, maar wel nog een stukje van het afnemend licht.
                    't Is daarom dat ik zo van dit forum hou... Bedankt voor deze link !
                    Verdomd knap filmke - het meeste kende ik, maar jeetje zo helder en duidelijk voorgesteld. Knap.
                    Dus, om even te recapituleren - ik heb even vlugvlug het grafiekje hertekend om de copyright te respecteren : het is het restlicht die we kunnen zien in spiegelende oppervlaktes... Weer wat bijgeleerd !


                    Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                    Ik heb eens een test gedaan met mijn Canon apparatuur en kom eigenlijk tot dezelfde conclusie, je ziet de pre flash in het raam. Misschien is het een oplossing om een filter voor je flitser te plaatsen zoals david aangeeft: sg3ir maar om met een DIY oplossing te komen: http://www.brighthub.com/multimedia/...les/43805.aspx
                    Volgens deze site zijn oude floppies ideaal om IR te filteren. Ik had vroeger altijd hier en daar wel een floppy singeren, maar sinds ik alleen met laptops werk niet meer, had het wel eens willen proberen. Laat me weten als iemand dit uittest of deze oplossing werkt.
                    Ik heb zo'n IR plaatje van Nikon, ik beloof van te testen en de resultaten te laten weten...

                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                      Het is niet de voorflitsen die je ziet maar de sync flits, die gegegeven wordt als de flitsen moeten flitsen en dus gegeven wordt als de sluiter open staat. Eenvoudig te testen met een foto van een spiegel en ook de D700 heeft een sync flits, want de flitser woden niet ineens telepatisch door een andere camera.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                        heb ook even een klein testje gedaan (nikon D300) en de popup flitser heeft geen invloed op het beeld, (weerkaatsing op spiegelend oppervlak) wat trouwens eigenlijk niet zou mogen ook he ....
                        http://www.jvs-photography.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                          Had hetzelfde probleem toen ik deze aan 't maken was:
                          Forum voor stillevens of abstracte fotos. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                          Heb 't opgelost door een papiertje voor de popup flash te houden dat het licht naar boven weerkaatste (mijn 'studio' was in de kelder met laag wit plafond).
                          Zo kwam de popupflash niet tevoorschijn in de weerkaatsing maar werden de flitsers nog getriggerd.
                          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                            heb ook even een klein testje gedaan (nikon D300) en de popup flitser heeft geen invloed op het beeld, (weerkaatsing op spiegelend oppervlak) wat trouwens eigenlijk niet zou mogen ook he ....
                            En toch durf ik twijfelen... 'k Heb vanavond een klein testje uitgevoerd (ook met Nikon D300).
                            Toestel op statief, ingebouwde flits als commander, de twee lichtvlekken in de voorgrond zijn flitsen in GROUP A en GROUP B. Foto genomen in de spiegel !



                            Foto 1 - zonder infraroodfilter voor de ingebouwde flitser
                            BUILT-IN - M - 1/128
                            GROUP A - M - 1/32
                            GROUP B - M - 1/128
                            Flitst duidelijk mee en glans op het tafelblad duidelijk zichtbaar !
                            Alles normaal dus !




                            Foto 2 - zonder infraroodfilter voor de ingebouwde flitser
                            BUILT-IN - -- (dus uitgezet)
                            GROUP A - M - 1/32
                            GROUP B - M - 1/128
                            Hier zouden de commanderflitsen niet zichtbaar mogen zijn.
                            Flitst toch zichtbaar, maar duidelijk minder en ook nog glans op het tafelblad, maar ook minder !




                            Foto 3 - infraroodfilter vóór de ingebouwde flitser
                            BUILT-IN - -- (dus uitgezet)
                            GROUP A - M - 1/32
                            GROUP B - M - 1/128
                            Flits niet zichtbaar en ook de glans op het tafelblad niet zichtbaar... Perfect dus.


                            Maar ik ben gaan zoeken in de handleiding van de D300 en op pag. 297 staat het volgende :
                            "Als u wilt voorkomen dat timerflitsen van de ingebouwde flitser zichtbaar zijn in foto's die op korte afstand worden gemaakt, kiest u een lage ISOgevoeligheid of een klein diafragma (groot f/-getal) of gebruikt u een optioneel SG-3IR infrarood filter voor de ingebouwde flitser. Een SG-3IR is vereist voor het beste resultaat met synchronisatie met het tweede gordijn, waarbij de timerflitsen helderder zijn. Nadat u de externe flitsers hebt geplaatst, maakt u een testopname en bekijkt u het resultaat op de
                            cameramonitor."

                            Het komt er eigenlijk op neer dat de voorflitsen van de commander wel degelijk zichtbaar worden in het beeld als het andere licht ('ambient light' en het licht van de verschillende groepen flitsers A, B en eventueel C) in verhouding niet veel feller zijn...
                            Voor portret en interieur waarschijnlijk geen probleem, voor tabletop- en close-up-fotografie is een infraroodfilter een must !
                            Voilà, het staat in de handleiding ! "RTFM" of "Read the fucking manual" !!!

                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Klein ongemak bij het CLS van Nikon ?

                              ik neem gewoon een wasknijpertje en een houten plaatje waarmee ik de popup flits afdek (enkele cm voor de popupflits) het licht gaat niet rechtdoor maar wat aan de zijkanten wegvliegt is genoeg om de flitsen aan te drijven.

                              dit gebruik ik als ik glas fotografeer
                              nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                              http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                              Comment

                              Working...
                              X