Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd en flash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluitertijd en flash

    Ik was gisteren buiten foto's aan het nemen met een Yongnuo 560 op statief met plu en een Rf602 als zender/ontvanger.

    Toestel ingesteld op iso 100 en de sluitertijd op 1/200 wat bij mijn weten het maximum is want als ik korter ga dan krijg ik vermoedelijk de zwarte band op de foto (of ben ik mis).

    Het probleem was dat ik foto's wou nemen met f2.2. Gevolg was een zwaar overbelichte foto. Om de belichting acceptabel te houden moest ik bij iso 100 en 1/200 naar f 9 gaan. Gevolg veel meer scherptediepte dan ik eigenlijk wou.

    Nu dacht ik dat dit met pockerd wizards wel gaat omdat je daar high sync speed hebt (of ben ik weer mis).

    Concreet kan ik met mijn yongnuo's toch een kortere sluitertijd nemen of heb ik andere materiaal nodig?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Sluitertijd en flash

    d'r zijn inderdaad beperkingen... als er veel licht is... dan kan je inderdaad je sluitertijd beperkt sneller zetten... Een Nikon D50 gaat hier tot 1/1000 met een trigger
    of je kan een ND filter gebruiken voor je lens, of d'r is zelfs een trukje waarbij je door middel van een extra flash, de camera laat denken dat hij in high speed staat en zo kan je tot een sluitertijd van 1/4000 op full power gaan...
    D'r zijn ook al goedkopere triggers die high speed sync aan kunnen...

    of je kan foto's nemen waar er minder licht is...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Sluitertijd en flash

      hoe sterk stond je flash?

      full power?

      afhankelijk van de hoeveelheid licht moet je soms je diafragma dichtknijpen idd
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Sluitertijd en flash

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        d'r zijn inderdaad beperkingen... als er veel licht is... dan kan je inderdaad je sluitertijd beperkt sneller zetten... Een Nikon D50 gaat hier tot 1/1000 met een trigger
        of je kan een ND filter gebruiken voor je lens, of d'r is zelfs een trukje waarbij je door middel van een extra flash, de camera laat denken dat hij in high speed staat en zo kan je tot een sluitertijd van 1/4000 op full power gaan...
        D'r zijn ook al goedkopere triggers die high speed sync aan kunnen...

        of je kan foto's nemen waar er minder licht is...
        uitleg graag. of een linkje??

        thx
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Sluitertijd en flash

          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          uitleg graag. of een linkje??

          thx
          click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Sluitertijd en flash

            had ik een tijdje terug ook gelezen;
            Hacking Your Camera's Sync Speed Pt 1 & Pt. 2
            High Speed Sync for Flash at Any Shutter Speed
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #7
              Re: Sluitertijd en flash

              Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
              en de sluitertijd op 1/200 wat bij mijn weten het maximum is want als ik korter ga dan krijg ik vermoedelijk de zwarte band op de foto (of ben ik mis).
              Lees de manual van je eigen camera eens!
              bij sommige cams gaat dat tot 1/320.

              De rest van je vraag....als je even nadenkt weet je wat je moet doen. Fotografie, zeker met kunstlicht, is deels ook 'nadenken' en 'probleem oplossing'
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment


              • #8
                Re: Sluitertijd en flash

                De nieuwe Ojecoco H550 triggers die ik aan het testen ben hebben een optie om boven de syncspeed te gaan: Hier een voorbeeld van drie foto's:

                1/250 F4 ISO 200 flitser op 1/4 vermogen (dit is voor mijn EOS 5D MKII al boven sync speed).

                1/1600 F4 ISO200 flitser op vol vermogen.

                1/8000 F4 ISO400 flitser op vol vermogen.

                Nadeel is wel dat je bij hoge syncspeed naar vol vermogen moet met je flitser. Ik gebruik dan een accupack om zo snel te kunnen herladen (Nissin PS300) en vaker achter elkaar te kunnen schieten.
                PS het is lekkere wijn GatoNegro Merlot 2010 Chili

                Comment


                • #9
                  Re: Sluitertijd en flash

                  Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                  De nieuwe Ojecoco H550 triggers die ik aan het testen ben hebben een optie om boven de syncspeed te gaan
                  Nadeel is wel dat je bij hoge syncspeed naar vol vermogen moet met je flitser.
                  Voordeel van de hoge sync-speed is dat je bij veel daglicht, toch een nacht-effect op deze manier kan gaan creeëren of gewoon makkelijker strobist kan schieten zonder grote / zware flitsen te moeten gaan gebruiken om je model(len) uit gelicht te krijgen
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sluitertijd en flash

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                    Het probleem was dat ik foto's wou nemen met f2.2. Gevolg was een zwaar overbelichte foto. Om de belichting acceptabel te houden moest ik bij iso 100 en 1/200 naar f 9 gaan. Gevolg veel meer scherptediepte dan ik eigenlijk wou.
                    Al aan een ND filter gedacht?


                    G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sluitertijd en flash

                      Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                      zie #2 Geert... trouwens... dan heb je best wel wat flash vermogen nodig!
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sluitertijd en flash

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        zie #2 Geert... trouwens... dan heb je best wel wat flash vermogen nodig!
                        oops, overgelezen ;-)

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sluitertijd en flash

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                          .....Nu dacht ik dat dit met pockerd wizards wel gaat omdat je daar high sync speed hebt (of ben ik weer mis).

                          Concreet kan ik met mijn yongnuo's toch een kortere sluitertijd nemen of heb ik andere materiaal nodig?
                          Koop je gewoon een compact toestel (zoals bvb Nikon P7100 of Canon G12).
                          Kost maar evenveel dan die PW's en je hebt een 2e toestel die wel bij minimaal falshvermogen overdag de zon kan overpoweren
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment

                          Working...
                          X