Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pater Damiaan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pater Damiaan





    Heilige Pater Damiaan,

    Door de kracht van uw geloof
    hebt gij uw liefde voor de eenzame en de verstoten mens
    in daden omgezet.
    Aangemoedigd en bezield door de Blijde Boodschap
    van Jezus van Nazaret,
    wist gij in zijn voetsporen te treden.
    Met de werklust van uw zalvende handen
    en door uw zorgende nabijheid voor de lijdende mens
    hebt gij uw leven gegeven aan de geringsten van deze aarde.
    In vertrouwen en op uw voorspraak bidden wij
    om hoop voor al wie te lijden heeft,
    om moed voor elke kleine mens
    die aan de kant wordt geduwd.
    Aanvaard ons gebed
    en leer ons naar uw voorbeeld te leven.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Pater Damiaan

    Is me in het geheel iets te stichtelijk, al heb ik voor de man vanzelfsprekend bewondering.

    Comment


    • #3
      Re: Pater Damiaan

      Ik vind de foto wel mooi . Gepast in zwart /wit en zelfs een beetje aangrijpend .
      Knap
      Groetjes
      Luc
      Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150

      Comment


      • #4
        Re: Pater Damiaan

        Is me in het geheel iets te stichtelijk
        Van Dale : stichtelijk = tot godsdienstzin opwekkend

        Dat weten we ook alweer.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Pater Damiaan

          Is dit een foto van een van uw eigen beeldhouwwerken, OK dat is dan een prima registratie en mooi gedaan! Is het echter een foto van een beeldhouwwerk dat niet van uw eigen hand is, dan ga je (trachten) lof te oogsten met een ander zijn werk. En dat is niet zo mooi, ik had ook liever het proza der niet bij gezien, blijf bij een beeld op een fotografieforum.

          MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Pater Damiaan

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Is dit een foto van een van uw eigen beeldhouwwerken, OK dat is dan een prima registratie en mooi gedaan! Is het echter een foto van een beeldhouwwerk dat niet van uw eigen hand is, dan ga je (trachten) lof te oogsten met een ander zijn werk. En dat is niet zo mooi, ik had ook liever het proza der niet bij gezien, blijf bij een beeld op een fotografieforum.

            MVG, Jeff C.
            Oow , ben je nu niet wat te streng
            Dan mogen we ook geen , door een ander gebouwd , station of ander architecturaal gebouw meer op de foto zetten ?? Dan gaat het al ver hoor , niet ?
            Groetjes
            Luc
            Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150

            Comment


            • #7
              Re: Pater Damiaan

              Oorspronkelijk geplaatst door lucske_40 Bekijk bericht
              Oow , ben je nu niet wat te streng
              Dan mogen we ook geen , door een ander gebouwd , station of ander architecturaal gebouw meer op de foto zetten ?? Dan gaat het al ver hoor , niet ?
              Groetjes
              Luc
              Ja, en mijn kleindochtertje mag ik ook al niet fotograferen. Ik mag ook nooit iets.
              Want zij is door mijn zoon gemaakt. Enfin, dat denkt hij toch.
              En in de natuur zou ik ook wegblijven. Want die is één en al gemaakt door de Schepper
              en Zijn Zoon, den Opschepper.
              En van de Damse Vaart moet ik ook al afblijven. Die is in opdracht van Napoleon uitge-
              graven.
              Kom jongens, dames & heren, maak het leven niet moeilijker dan het is en fotografeer
              gewoon wat u mooi, boeiend, aangrijpend, leuk of aardig vind. En de rest ook...

              Comment


              • #8
                Re: Pater Damiaan

                doudeke,

                Ik kan soms heel erg genieten van je tussenkomsten en ook hier ben je er knal op!

                Ik denk dat we dit moeten beoordelen op zijn fotokwaliteit én het geheel dat die maakt met de tekst. Want zo zal TS het wellicht bedoelen.

                De grijstinten zijn heel mooi in balans maar voor mij is het geen beeld waar ik koude rillingen van krijg. Ook al is het een beeld van een knap kunstwerk!
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

                Comment


                • #9
                  Re: Pater Damiaan

                  Ik denk dat er en misverstand is over wat een artistieke eigendom is en wat niet, een beeldhouwwerk is net zoals een van Uw foto's, artistieke eigendom van de maker, keer op keer lees ik hoe erg jullie het vinden dat er iemand onrechtmatig gebruik maakt van één of meerdere van UW foto's. Maar als jullie zelf een beeldhouwwerk, een kunstwerk, een affiche, een etalage fotograferen sta je der niet bij stil dat dit eigenlijk net hetzelfde is dan een foto gebruiken die niet van U is.

                  Ik heb het hier al meermaals gezien en ik heb er ook al meermaals op gereageerd, en dan maken we een onderscheid in het fotograferen, want je mag bijna alles fotograferen wat je op straat tegenkomt, en een stapje verder het publiceren, dat mag je niet zomaar met alles. Zo mag je kleindochter wel fotograferen, maar in principe mag je die niet publiceren omdat zij het portretrecht heeft, dat is trouwens een van de redenen dat er met modellenfotografie steeds met een contract gewerkt wordt, waarin het model toestemming geeft tot publicatie van de gemaakte beelden. Om daar dan nog is wat dieper op in te gaan, hoe zou je reactie zijn als een fotograaf van de krant je kleindochter fotografeert en publiceert op het eerste blad van de gazet van Antwerpen.

                  In normale omstandigheden heeft dit alles geen gevolgen en gaat me er aan voorbij, maar als fotograaf is het toch belangrijk dat je dat weet.

                  MVG, Jeff c.
                  Last edited by Digipics357; 18 september 2011, 06:56.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pater Damiaan

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    ...een beeldhouwwerk is net zoals een van Uw foto's je artistieke eigendom...
                    Ik wil die discussie hier eigenlijk ook niet gaan voeren om het topic niet te vervuilen. Maar toch dit: ik volg een groot deel van je redenering wel maar als iemand je foto gebruikt voor eigen doeleinden kan je dat toch niet vergelijken met het tonen van een foto van een onderwerp of voorwerp (om het algemeen uit te drukken)? Het eerste is diefstal van het voorwerp zelf, het tweede is (soms) misbruik van (artistieke) eigendom. Twee verschillende dingen toch?
                    Als er iemand met mijn auto vandoor gaat zal ik daar niet kunnen mee lachen. Maar een foto mag hij/zij er gerust van maken en tonen (als hij/zij mijn nummerplaat maar onleesbaar maakt ).

                    Maar waar ligt de grens? Is het plaatsen van een voorwerp in de publieke ruimte voldoende om er een afbeelding van te mogen maken en tonen? Of net niet? Moet het een kunstwerk (in de zeer ruime zin van het woord) zijn om het te hebben over "artistieke eigendom"? Maar wat is dan een kunstwerk? Wie zegt dat het Atomium een kunstwerk is? Want dat blijkt ook de artistieke eigendom van de architect (en vooral van zijn nakomelingen) te zijn.
                    Moeilijke balans met onmogelijk te schrijven regels als je 't mij vraagt .
                    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                    Oók wandelen met GPS?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pater Damiaan

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      Ik wil die discussie hier eigenlijk ook niet gaan voeren om het topic niet te vervuilen. Maar toch dit: ik volg een groot deel van je redenering wel maar als iemand je foto gebruikt voor eigen doeleinden kan je dat toch niet vergelijken met het tonen van een foto van een onderwerp of voorwerp (om het algemeen uit te drukken)? Het eerste is diefstal van het voorwerp zelf, het tweede is (soms) misbruik van (artistieke) eigendom. Twee verschillende dingen toch?
                      Als er iemand met mijn auto vandoor gaat zal ik daar niet kunnen mee lachen. Maar een foto mag hij/zij er gerust van maken en tonen (als hij/zij mijn nummerplaat maar onleesbaar maakt ).

                      Maar waar ligt de grens? Is het plaatsen van een voorwerp in de publieke ruimte voldoende om er een afbeelding van te mogen maken en tonen? Of net niet? Moet het een kunstwerk (in de zeer ruime zin van het woord) zijn om het te hebben over "artistieke eigendom"? Maar wat is dan een kunstwerk? Wie zegt dat het Atomium een kunstwerk is? Want dat blijkt ook de artistieke eigendom van de architect (en vooral van zijn nakomelingen) te zijn.
                      Moeilijke balans met onmogelijk te schrijven regels als je 't mij vraagt .

                      Soms is het inderdaad niet echt zo makkelijk om een oordeel te vellen, wat voor mij belangrijk is de hoeveelheid aan eigen inbreng van eigen beeldmateriaal al of niet gemengd met vreemd, niet eigen materiaal. Zo als deze foto het beeld toont is het 100% niet eigen materiaal, neem nu hetzelfde beeld en plaats het in je huiskamer fotografeer je kind op de zetel en het beeldje staat mee op de foto, dan heb je geen foto gemaakt van het beeld maar een foto in je huiskamer van je zoon en toevallig staat daar het beeldje bij. Dit is maar een voorbeeld maar ik denk dat het duidelijke maakt wat ik wil zeggen.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pater Damiaan

                        Mij gaat het zich helemaal niet over het feit of iets een artistieke eigenaar heeft of
                        niet. Dat is een totaal andere discussie. Waarbij ik dan denk dat een foto van het ge-
                        maakte (het beeld in dit geval) iets totaal anders is dan het beeld zelf. Het zijn twee
                        verschillende disciplines.
                        Indien ik een beeld mooi vind dan tracht ik die schoonheid fotografisch weer te geven,
                        niet het me eigen te maken. Dat pretendeer ik immers -met een foto- helemaal niet.
                        Je zou het kunnen beschouwen als een ode aan, een hommage, anders gezegd: als een
                        eerbied- of beleefdheidsbetuiging, of nog anders: als een prelude op.
                        Geef het maar een naam zoals schilders, componisten, cineasten en schrijvers al eeu-
                        wen doen. Veel van de kunstenaars en werken waren al lang vergeten indien ze niet op
                        die manier terug aandacht hadden gekregen door een dergelijke hommage.
                        Anders kun je ook stellen dat critici allemaal diefstal plegen door niet over een eigen
                        werk te schrijven, maar over het werk van iemand anders.

                        Maar, zoals gezegd, gaat het daar niet om. Te vaak wordt er bij een beeldhoudwerk of
                        een schilderij geroepen dat het geen eigen werk is, dus niet origineel, of dat de maker
                        onvoldoende eigen inbreng heeft.
                        Dit vind ik jammer, aangezien er even zo veel inspiratie en technische kennis kan ko-
                        men kijken bij het trekken van de Taj Mahal, dan bij een schilderij van de Taj Mahal.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pater Damiaan

                          Je zou het kunnen beschouwen als een ode aan, een hommage, anders gezegd: als een
                          eerbied- of beleefdheidsbetuiging, of nog anders: als een prelude op.
                          Geef het maar een naam zoals schilders, componisten, cineasten en schrijvers al eeu-
                          wen doen. Veel van de kunstenaars en werken waren al lang vergeten indien ze niet op
                          die manier terug aandacht hadden gekregen door een dergelijke hommage.

                          Moeilijke balans met onmogelijk te schrijven regels als je 't mij vraagt
                          Dat vind ik er ook van. Als we zulke foto's niet meer mogen maken, ja dan houdt het op met fotografie en mogen we alleen studiowerk doen.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pater Damiaan

                            Ik vind het gewoon een foto van een beeldhouwwerk. Niets op aan te merken maar ook niet origineel. En dat doet niets af van je capaciteiten, of van de technische kwaliteit van de foto.

                            Hier is een ideetje: zoek twee oudere personen die willen poseren en maak je eigen interpretatie van dit beeldhouwwerk. Dan is het écht je eigen werk, enkel gebaseerd op een beeldhouwwerk.

                            Wat betreft de discussie.
                            Er is mi en groot verschil tussen een foto van een gebouw en van een beeldhouwwerk of schilderij. Bij een beeldhouwwerk of schilderij kan je er geen eigen "draai" aan geven, bij een gebouw kan je dat mi wel. Je kan een gebouw weergeven zoals het normaal niet bekeken word, bv. een traphal liggend fotograferen zoals ik hier al gezien heb, details waar meestal niet op gelet word in beeld brengen, de weerspiegeling in een plas water fotograferen, enz.
                            Een beeldhouwwerk of schilderij blijft hetzelfde, dat kan je niet anders weergeven omdat het herkenbaar moet blijven.
                            Nikon D5100 + 18-105mm VR
                            Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pater Damiaan

                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              Een beeldhouwwerk of schilderij blijft hetzelfde, dat kan je niet anders weergeven omdat het herkenbaar moet blijven.
                              Ja, een schilderij fotograferen is zoiets als productfotografie. Niet onderschatten, er is
                              veel vakmanschap voor nodig om dit goed te doen. Maar akkoord, weinig eigen inbreng.
                              Maar met een beeldhoudwerk kan je precies hetzelfde doen als met een gebouw. Je kan
                              je eigen invalshoek kiezen, licht en sfeer. Ik heb hier een boekje liggen met foto's van
                              beeldhoudwerken op diverse kerkhoven, en dat is niet alleen aangrijpend maar ook kunst.
                              Ik zie het mezelf nog niet (zo goed) doen.

                              Comment

                              Working...
                              X