Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

360° Panorama maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 360° Panorama maken

    Hallo,

    Voor mijn stage vraagt mijn opdrachtgever een 360° panorama foto te maken van 3 ruimtes. Na wat op internet te hebben gezocht versta ik ondertussen al dat ik een fisheye lens nodig heb.

    Zelf heb ik een Canon Eos 450D met twee objectieven maar geen fisheye.
    Nu is de vraag of ik ergens in West of Oost-Vlaanderen een lens voor op mijn camera kan huren, of eventueel huren van een fisheye lens met bijhorende body (bv van Nikon).
    Ik heb al enkele verhuurfirma's gevonden in de streek rond Antwerpen maar dit is me een beetje te ver om van de kust met het openbaar vervoer te geraken.

    Of misschien is er wel een andere mogelijkheid om een 360° panorama beeld te maken zonder fisheye lens en misschien met andere apparatuur?

    Alvast bedankt!
    Kim

  • #2
    Re: 360° Panorama maken

    Ik maak dat soort panorama's inderdaad met een 8mm fisheye en oa. PTGui. Voor het mooiste resultaat moet je eigenlijk nog een statief met speciaal statiefkop gebruiken, en grotere ruimtes zijn makkelijk dan kleine.

    Voorbeeldje van waterschei
    Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

    Comment


    • #3
      Re: 360° Panorama maken

      een duidelijk filmke:

      klikkie

      duidelijk en makkelijk
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: 360° Panorama maken

        Wel ik overweeg om een lens wel te kopen. Zoiezo is het leuk om zulke effecten te creëren met foto's en ik ben er van overtuigd dat ik panoramafotos op reis genoeg kan nemen. Alleen heb ik als student nu niet geld op overschot om 600€ aan een zo'n lens te geven, ik zou er maximum een 300€ aan geven. Dus als iemand weet waar te kopen altijd welkom..

        Comment


        • #5
          Re: 360° Panorama maken

          De Peleng die ik heb was iets van 200 euro, zie hem nu niet meer staan bij konijnenberg, maar bijvoorbeeld http://www.fotokonijnenberg.be/produ...eye-canon.html zal ook wel werken.
          Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

          Comment


          • #6
            Re: 360° Panorama maken

            Deze valt nog mee, of even zoeken op ebay. Maar op de pagina van konijnenberg staat wel niet vermeld dat het compatibel is met een 450D Canon welke ik heb..
            Niemand die een verhuurservice kent in West of Oost vlaanderen?

            Comment


            • #7
              Re: 360° Panorama maken

              Oorspronkelijk geplaatst door marion2u Bekijk bericht
              Alleen heb ik als student nu niet geld op overschot om 600€ aan een zo'n lens te geven, ik zou er maximum een 300€ aan geven. Dus als iemand weet waar te kopen altijd welkom..
              Een werkgever geeft opdracht, dan ga je daar toch geen geld aan spenderen.

              Goede lenzen hiervoor Sigma 10-20, daar heb ik een een wwonkamer mee gedaan. Maar je hebt ook een panokop nodig, zeker als de ruimte klein is.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: 360° Panorama maken

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                een duidelijk filmke:

                klikkie

                duidelijk en makkelijk
                Ik dacht dat je moest ronddraaien rond het no parralax punt en niet ingang van de lens, maar daarvoor hadden ze bijkomend 10' nodig om dit uit te leggen.

                EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Re: 360° Panorama maken

                  Idd, maar bij de meeste fisheyes ligt dat redelijk dicht bij frontelement.

                  Als het voor je baas is mag die het betalen lijkt me... Vergeet niet dat je ook nog de software moet kopen!

                  Tutorial van mij:
                  Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

                  Comment


                  • #10
                    Re: 360° Panorama maken

                    Ik denk niet dat ze bereid zijn te betalen, ze willen gewoon de fotos en in kader van stage wordt niets terug betaald.
                    Anyway, ik kijk eens verder voor een fisheye lens. voorlopig los ik het op met Microsoft Ice, die vraagt geen fisheye fotos..

                    Comment


                    • #11
                      Re: 360° Panorama maken

                      Wat een prutsers, je kan tich niet verwachten dat stagair dat even uit eigen budget doet...

                      Iedergeval kan het bij grotere ruimtes ook met een ultra breedhoek, weet niet of je dat hebt?
                      Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

                      Comment


                      • #12
                        Re: 360° Panorama maken

                        ik heb ook regelmatig stagiairs op kantoor. Er wordt geen loon betaald, het materiaal dat de stagiair nodig heeft voor een opdracht wordt uiteraard wel voorzien.

                        ch.
                        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                        Comment


                        • #13
                          Re: 360° Panorama maken

                          ze kunnen niet van je verwachten dat jijzelf het materiaal koopt voor hun foto's....!
                          als je het materiaal hebt kan je het voorstellen om dat te gebruiken maar als ze eisen dat je speciaal materiaal koopt moeten ze het je maar betalen !

                          stel je voor dat ze ipv een 360 panorama van hun ruimte hadden gevraagd om een telefoto te nemen van de maan op 1200 mm.... het is identiek dezelfde vraag... maar je lens kost je opeens 12000 euri....

                          of je doet het met het materiaal wat je hebt... of ze geven je een fisheye kado lijkt me zo....
                          www.aeri-photography.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: 360° Panorama maken

                            koop't gewoon hier: http://www.aversis.be/hdri/index-individual.htm

                            nog wat uitleg: http://www.aversis.be/tutorials/vray...range-hdri.htm
                            Last edited by Jer0en; 20 september 2011, 14:27.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 360° Panorama maken

                              Oorspronkelijk geplaatst door marion2u Bekijk bericht
                              Hallo,

                              Voor mijn stage vraagt mijn opdrachtgever een 360° panorama foto te maken van 3 ruimtes. Na wat op internet te hebben gezocht versta ik ondertussen al dat ik een fisheye lens nodig heb.

                              Zelf heb ik een Canon Eos 450D met twee objectieven maar geen fisheye.
                              Nu is de vraag of ik ergens in West of Oost-Vlaanderen een lens voor op mijn camera kan huren, of eventueel huren van een fisheye lens met bijhorende body (bv van Nikon).
                              Ik heb al enkele verhuurfirma's gevonden in de streek rond Antwerpen maar dit is me een beetje te ver om van de kust met het openbaar vervoer te geraken.

                              Of misschien is er wel een andere mogelijkheid om een 360° panorama beeld te maken zonder fisheye lens en misschien met andere apparatuur?

                              Alvast bedankt!
                              Kim
                              Je hebt helemaal geen fisheye nodig om panorama's te maken. Met een fisheye kan je wel 360° panorama's maken met minder beelden, maar de uiteindelijke resolutie zal lager zijn.

                              Ik zou eens vragen wat ze bedoelen met 360°, want de meeste mensen bedoelen daarmee gewoon een volledige cirkel om zich heen, en niet per se boven en onderkant erbij. Als je geen beelden op en neer moet nemen, heb je ook geen speciale panokop nodig. Dan kan je zelf iets ineen knutselen om je camera wat meer naar achter op je statief te schuiven om zo het parallax probleem op te lossen.


                              http://www.panoguide.com/howto/panoramas/panohead.jsp (trial & error manier om juiste punt in de lens te vinden)

                              Comment

                              Working...
                              X