Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik heb jullie hulp nodig!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik heb jullie hulp nodig!!

    om direct met de deur in huis te vallen: ik ben op zoek naar een beetje een allround (dus niet enkel voor portret) portretlens.
    ik heb n nikon d5000 (ja geen topcamera maar een betaalbare voor iemand met een studentenjob)
    ik ben tevreden met mijn camera, maar mijn lenzen (18-55 mm en 55-200 mm)
    beperken mij nogal. ik wil liefst een lichtsterke lens nu (eventueel prime) maar wel enigzins betaalbaar. ik heb zelf al wat uitgekeken, maar heb het gevoel dat ik een speld in een hooiberg zoek.
    ALLE HULP IS WELKOM!!

  • #2
    Re: ik heb jullie hulp nodig!!

    Een 50 mm prime met ingebouwd motor (ideaal voor portret op cropcamera):
    http://www.kamera-express.nl/product...-50mm-f-1-8g-/

    of voor iets meer algemeen gebruik een 35 mm:
    http://www.kamera-express.nl/product...5mm-f-1-8g-dx/
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: ik heb jullie hulp nodig!!

      50mm 1.8 of 85 mm 1.8 zijn niet al te dure mogelijkheden

      Nadeel is dat je zelf moet zoomen met je voeten want dit zijn primes

      andere mogelijkheden zijn de 17-50 van tamron (VC of non-VC 2.8) alsook de 28-75 2.8 van tamron (non-VC enkel)
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: ik heb jullie hulp nodig!!

        mijn budget is ongeveer 450 euro
        voor mij maakt prime of zoom niet echt uit
        ik had zelf gekeken voor een tamron 30 mm 1.4 maar wil eerst de mening van iemand met wat meer verstand van fotografie als ik vragen jullie dus

        Comment


        • #5
          Re: ik heb jullie hulp nodig!!

          als je echt voor portret wilt gaan, is de gangbare lens op crop een 50mm, op FF een 85, natuurlijk is dit een beetje een persoonlijke keuze

          de 50mm 1.8 draait voor de meeste body's rond de 100 euro in hun merkeigen lens
          voor de 85mm weet ik de prijs niet exact vanbuiten

          de tamron 28-75 f2.8 zit onder het budget dat je aanhaalt, ik heb deze gekocht voor nog geen 400 euro met UV-filter bij, dit in pakket bij fotokonijnenberg, alleen heeft deze wel geen beeldstabilisatie mee
          voor buiten is deze lens voor mij de meest gebruikte,
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: ik heb jullie hulp nodig!!

            Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            de 50mm 1.8 draait voor de meeste body's rond de 100 euro in hun merkeigen lens
            voor de 85mm weet ik de prijs niet exact vanbuiten
            Aangezien de TS een D5000 heeft (dus geen ingebouwde motor in het toestel) moet je ervoor zorgen dat je objectieven koopt met ingebouwd motor.
            Dit noemt bij nikon af-s, bij sigma hsm, bij tamron bim.

            Hiermee is het standaard 50mm objectief met ingebouwde motor rond de 180 euro.
            Er bestaat bij nikon ook een versie zonder motor, maar hiermee heb je geen AF op een D5000. Deze kost ongeveer 120 euro.
            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

            Comment


            • #7
              Re: ik heb jullie hulp nodig!!

              allemaal nuttige informatie echt super bedankt
              ik heb al een paar dingen op het oog
              een van mijn enige twijfels zit nog tussen 35 mm of 50 mm
              gezien ik geen full-frame heb weet ik eigenlijk niet wat nu het beste is voor bvb. portret :s

              Comment


              • #8
                Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                Oorspronkelijk geplaatst door Babette S. Bekijk bericht
                allemaal nuttige informatie echt super bedankt
                ik heb al een paar dingen op het oog
                een van mijn enige twijfels zit nog tussen 35 mm of 50 mm
                gezien ik geen full-frame heb weet ik eigenlijk niet wat nu het beste is voor bvb. portret :s
                Ik bezit een cropcamera (550d) en ik kan zeggen de de 50mm zeer geschikt is als portretlens. Ik heb er in elk geval al mooie mee kunnen nemen.

                Een 30mm zou te kort zijn voor portretten.
                EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                Mijn Razzi account

                Comment


                • #9
                  Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Babette S. Bekijk bericht
                  allemaal nuttige informatie echt super bedankt
                  ik heb al een paar dingen op het oog
                  een van mijn enige twijfels zit nog tussen 35 mm of 50 mm
                  gezien ik geen full-frame heb weet ik eigenlijk niet wat nu het beste is voor bvb. portret :s
                  50 mm
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Babette S. Bekijk bericht
                    allemaal nuttige informatie echt super bedankt
                    ik heb al een paar dingen op het oog
                    een van mijn enige twijfels zit nog tussen 35 mm of 50 mm
                    gezien ik geen full-frame heb weet ik eigenlijk niet wat nu het beste is voor bvb. portret :s
                    in feite... is geen van beiden erg geschikt voor portretten... op een crop camera (zoals de jouwe) krijg je pas een onvertekend beeld vanaf pakweg 80mm en langer... Dus een 85mm lens of langer is prima voor je... bv. 70-200mm f2.8 van sigma...

                    dit heeft te maken met de afstand tot je onderwerp... Een 35mm of 50mm werken wel als je voldoende afstand neemt... maar dat kan je dan bezwaarlijk een portretlens noemen...

                    lees dit draadje eens: click

                    los van portret is de 35mm lens een heel leuk straatfotografie lensje! De 50mm valt een beetje tussen schip en wall... is nergens echt geschikt voor op een crop... wel prima op een fullframe camera...
                    Last edited by d_oracle; 14 september 2011, 21:22.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                      " ik ben op zoek naar een beetje een allround (dus niet enkel voor portret) portretlens"

                      Voor echt portretwerk op crop is 85 mm volgens mij het meest gangbare...echt allround is deze lens alleen niet.
                      Meer allround, maar ook duurder is een 70-200 2.8...die wil iedereen wel hebben.

                      De 50 mm lens is ook prima te gebruiken voor portret; en is gezien de prijs een ideale prime om mee te beginnen en iets meer allround te gebruiken, alhoewel hij op crop inderdaad wat tussen wal en schip valt.
                      Ik gebruik nu al een tijdje de 50 mm voor huis-tuin-en-keuken portretjes en heb er veel plezier van gehad, maar een 85 f/1.8 staat wel op mijn verlanglijstje, want dit is voor de meeste portretten toch echt een fijnere brandpuntafstand...

                      Een 30 mm prime lijkt me ook erg leuk om mee te werken, maar absoluut niet voor portret.

                      Maak met je eigen lenzen eens een serie portretten op 50 en 85 mm en kijk welke brandpuntsafstand jij het meest geschikt vind voor portret, want daar gaat het uiteindelijk om
                      Last edited by Fritzer; 14 september 2011, 21:42.
                      Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                      Canon powershot s120

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                        De Nikon 1.4 50mm is een zeer geschikte lens en vaak tweedehands in nieuwstaat te koop rond de 250 euro.
                        Ook is de Nikon afs- 60mm micro lens misschien een goede mogelijkheid, tweedehandsprijs rondom de 300 euro.
                        Best die objectieven eens testen op je toestel.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                          Ligt er maar aan wat je met allround bedoelt. Voor het ogenblik trek ik alles met een 85
                          1.8. Portret, straat en strandfoto's, landschappen, eender wat. En dat bevalt uitstekend.
                          Alleen architectuur en van die dingen is natuurlijk moeilijk. Daarvoor neem ik de 17-55
                          2.8.
                          Maar voor de rest....
                          Die 85 mm vind ik een leuke afstand en dan leer je met de beperkingen werken. Je kunt
                          het per slot van rekening niet al willen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                            Op reis had ik dagelijks de 50 mmm 1.4 opzitten, wat mijn eerste aankoop was na mijn 18/200 (die ik verkocht heb) en enkel bij gebouwen miste ik wat groothoek, voor de rest prima lensje. Mijn Sigma 70/200 2.8 geeft zeer mooie resultaten, maar.............zeer zwaar om mee te zeulen.
                            Weet niet of ik ze zal houden, enkel en alleen voor die reden.
                            Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik heb jullie hulp nodig!!

                              fijn om zoveel reactie te krijgen
                              ik leer er echt enorm veel uit
                              ik heb wat rondgekeken en mijn oog viel op een tamron 28-75 mm 2.8 359 euro
                              kreeg lovende reviews online .
                              iemand ervaring met deze lens?
                              heb ook gekeken voor een 85 mm maar vond alleen een sigma die nogal uit het budget viel helaas
                              600 euro wil ik er max aan geven (mijn idee om een flitser bij te kopen tijdelijk aan de kant schuiven dan)
                              dus de 889 was net te veel :s

                              Comment

                              Working...
                              X