Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

    Hey,

    Heb net een eerste spiegelreflex gekocht. Ik heb ook wat zitten lezen in een cursus fotografie uit het internet. Ik ben niet onmiddellijk in de mogelijkheid om een cursus te volgen dus ik ga zelf leren en experimenteren. Ik heb dus gelezen over het gebruik van het diafragma en hoe je dmv het instellen van f-stops telkens de hoeveelheid licht kan aanpassen die op de sensor valt en hoe je dus ook kan spelen met de scherptediepte. In plaats van teveel ineens te lezen lijkt het me nu reeds goed om eens gewoon buiten te gaan wandelen en wat te experimenteren. Is het goed om onmiddellijk in m-stand te beginnen? En onmiddelijk in raw schieten of eerst JPEG?
    Ik had gedacht aan de volgende oefeningen: gewoon buiten gaan en een onderwerp kiezen en fotograferen met verschillende diafragma openingen. Daarna deze foto's thuis eens op de pc bekijken en zien hoe de foto's onderling verschillen.
    Kennen jullie nog leuke oefeningen om met diafragma te leren werken?
    Kan een ervaren fotograaf snel bepalen wat het juiste diafragma in een bep situatie is of gaat hij steeds enkele foto's nemen met verschillende openingen? Zijn er bepaalde 'standaard' openingen waarvan je steeds vertrekt in een bep situatie en die je dan aanpast? Maw, alle tips om leuk en efficient te starten zijn welkom.
    Bedankt alvast,
    Rhodopsin

  • #2
    Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

    Als je aan het experimenteren gaat wat ik zeker aanmoedig, kan je evengoed op jpeg werken, om de simpele reden dat het resultaat sneller beschikbaar is, en je waarschijnlijk deze beelden gaat bekijken als een leerschool om ervaring te vergaren.
    Ga je op stap met een bepaald idee uit te werken kan het nuttig zijn in RAW te werken, aan de ene kant krijg je dan ook wat meer ervaring in de mogelijkheden van RAW.


    Scherptediepte is zeker afhankelijk van je brandpuntsafstand van de lens, eens je meer ervaring hebt ga je kiezen om een bepaalde opname te maken met een beperkte dieptescherpte, bijvoorbeeld een portret, je start dan met dit in het achterhoofd en werkt met een vrij lang brandpunt en een grote opening , de maximale oping wordt bepaald door je lens, maar als je kiest tussen F1.4 F1.6 of 1.8 dan zeg ik eerlijk dat ik met alle opening zal opnames maken, om dan na afloop te kiezen wat het meest mijn voorkeur geniet.

    Pleeg je een ander soort fotografie, waar je juist veel dieptescherpte wenst, dan maak je aanpassingen is de andere richting, minder lang brandpunt, kleinere openingen, eventueel werken op statief om je sluitersnelheid te kunnen laten zakken.

    Het komt er vooral op aan te begrijpen wat je wenst en hoe je dat gaat kunne behalen.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

      ga mee met Jeff.
      je kan ook je probeersels hier in beoordeling posten met exif.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

        Waarom zou je de camera opzetten als met het diafragma gaat experimenteren? Gewoon op A. Ik gebruik M alleen in speciale omstandigheden: flits, constante belichting van het onderwerp met storende lichtbronnen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

          Scott Kelby heeft een reeks boeken waarin dit soort praktische tips staan. Geen uitgebreide technische uitleg, slechts heel summier waarom precies zus of zo, maar wel praktisch en tot the point, bv. 'bij landschap best f rond de 11-13' enz. En bij wijlen grappig
          oefenen = leren
          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waarom zou je de camera opzetten als met het diafragma gaat experimenteren? Gewoon op A. Ik gebruik M alleen in speciale omstandigheden: flits, constante belichting van het onderwerp met storende lichtbronnen.
            Ik heb dezelfde bedenking gemaakt. De A stand zal in het begin al moeilijk genoeg zijn. Je moet er enkel zelf op letten dat de sluitertijd niet te laag wordt als je uit de hand foto's maakt.

            Zoek een standpunt waarbij verschillende objecten op verschillende afstanden van de lens staan. Zet de camera op statief en probeer verschillende diafragma-openingen uit.

            Bij onderstaande schemas zal je telkens andere effecten bekomen.
            Toestel --- 1m --- object A --- 1 m --- object B
            Toestel --- 1m --- object A --- 10 m --- object B
            Toestel --- 1m --- object A --- 100 m --- object B
            Toestel --- 10m --- object A --- 1 m --- object B
            Toestel --- 10m --- object A --- 10 m --- object B
            Toestel --- 10m --- object A --- 100 m --- object B
            Toestel --- 100m --- object A --- 1 m --- object B

            Speel zowel met de afstand tussen object A en je toestel als met de afstand tussen object A en object B.


            Hoewel toegespitst op natuurfotografie zijn de basisprincipes uit deze cursus prima toepasbare voor alle vormen van fotografie: http://www.natuurfotografen.org/curs...tuurfotografie

            Comment


            • #7
              Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

              Oorspronkelijk geplaatst door Rhodopsin Bekijk bericht
              Hey,

              Heb net een eerste spiegelreflex gekocht. Ik heb ook wat zitten lezen in een cursus fotografie uit het internet. Ik ben niet onmiddellijk in de mogelijkheid om een cursus te volgen dus ik ga zelf leren en experimenteren. Ik heb dus gelezen over het gebruik van het diafragma en hoe je dmv het instellen van f-stops telkens de hoeveelheid licht kan aanpassen die op de sensor valt en hoe je dus ook kan spelen met de scherptediepte.
              Dan zou ik die lectuur er nog even bijpakken....
              De hoeveelheid licht die op de sensor valt heeft namelijk niets van doen met de scherptediepte, zoals het te pas en onpas gebruikte woordje dus suggereert.

              Comment


              • #8
                Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

                Oorspronkelijk geplaatst door Rhodopsin Bekijk bericht
                Kennen jullie nog leuke oefeningen om met diafragma te leren werken?
                Een veel gebruikte:
                Stel je camera in op AV (diafragmavoorkeur) en manuele focus.
                Plaats om de 20 cm een bier- of wijnfles (of "fles bier" of "fles wijn" als de dorst nog moet komen ) in een rechte lijn op een lange tafel. Met 10 flessen kom je al een heel eind .
                Zet je camera op een statief (of iets anders zodat hij vast staat) op ongeveer een halve meter van de eerste fles en zorg dat je alle flessen door de zoeker mooi ziet staan (dus ietsje afwijkend van de rechte lijn die de flessen vormen). Zorg dat je toestel op dezelfde hoogte staat als het midden van de flessen.
                Stel (manueel) scherp op de middenste fles.
                Neem een foto (JPEG is ruim voldoende voor deze oefening) op elke diafragmawaarde van je lens. Begin bij de grootste opening (kleinste getal) en ga naar de kleinste.
                Doe dezelfde oefening over op enkele verschillende brandpuntsafstanden van je zoomlens.
                En als je dan nog "goesting" hebt... op steeds grotere afstand van de eerst fles.
                Als je dan de EXIF's gaat bestuderen zal je snel zien wat het effect is van de verschillende instellingen en afstanden.
                De AV zorgt er voor dat enkel je belichtingstijd (en/of ISO als die op automatisch staat) zich automatisch zal aanpassen om telkens een correct belichte foto te krijgen. Op M moet je die telkens zelf gaan "zoeken".
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

                  Misschien even aan herinneren dat manuele focus doorgaans (bij Canon tenminste) ingesteld wordt op het objectief, niet op de camera.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

                    Reactie op de commentaar van VIM:

                    Bedankt, dit is een leuke. Wat zou het nut zijn van manueel scherp te stellen ipv de autofocus te gebruiken?

                    Rhodopsin

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

                      Om zeker te zijn dat, tijdens het maken van de reeks opnames, het scherpstelpunt niet gewijzigd wordt.
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste oefeningen - Diafragma gebruik

                        Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                        Om zeker te zijn dat, tijdens het maken van de reeks opnames, het scherpstelpunt niet gewijzigd wordt.
                        Gewoon AF gebruiken en dan uit of de AF on knop gebruiken en als je geen statief hebt, gewoon af gebruiken. Ik gebruik weleens AF als de camera het laat afweten, bv door een vuile ruit heen, door een boom heen ed.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment

                        Working...
                        X