Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

terug naar compact?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • terug naar compact?

    Ik heb nu een D90 met 18-200 nikonlens en nog een flits van Metz en nog wat extra batterijen die ik constant met mij mee zeul. Daarom wilde ik terug naar compact.
    Ik heb mijn oog laten vallen op een paar toestellen. Graag jullie mening;
    panasonic lx 5
    olympus xz 1
    fuji x100 ( wat aan de dure kant)
    leica d-lux 5

  • #2
    Re: terug naar compact?

    Dit heb ik een tijd geleden ook gedaan,om dan tot de vaststelling te komen dat ik toch beter met de reflex had blijven zeulen....
    Compact zal het nooit halen van een dslr imho,of het zou een nex 5 - 7 moeten zijn maar de lx5 schijnt wel goed te zijn....
    Heb mijn compactje terug aan de kant gelegd en ook een d90 gekocht....veeeeeeeeel meer tevreden van.

    Comment


    • #3
      Re: terug naar compact?

      mss al eens een bridge overwogen?

      mss iets 'lomper' als compact maar biedt volgens mij een betere kwaliteit en de mogelijkheid om nog manueel te werken indien gewenst
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: terug naar compact?

        Je kan ook old school gaan en die 18-200 vervangen door een prime van 50mm bv.
        Werkt zeer licht, is even aanpassen wel, maar je maakt er topfotos mee.

        Comment


        • #5
          Re: terug naar compact?

          Oorspronkelijk geplaatst door rikdertien Bekijk bericht
          Ik heb nu een D90 met 18-200 nikonlens en nog een flits van Metz en nog wat extra batterijen die ik constant met mij mee zeul. Daarom wilde ik terug naar compact.
          Ik heb mijn oog laten vallen op een paar toestellen. Graag jullie mening;
          panasonic lx 5
          olympus xz 1
          fuji x100 ( wat aan de dure kant)
          leica d-lux 5
          De Fuji x100 is geen compact camera maar volgens velen hier wel excellent kwa beeld. (vast brandpunt)

          De andere drie zijn uitstekende compacte camera's.
          Vergeet ook canon s90/95 niet. Is nog kleiner en past in achterzak van je broek... beeldkwaliteit even goed dan LX5.

          De fuji X10 is op komst en en lijkt heel interessant.

          Gaat wel moeten toegevingen doen tegenover DSLR

          Overweeg ook systeemcamera's.
          Bv Panasonic GF3 met binnenkort Pancake 14-42. Combinatie nauwelijks groter dan LX5 en betere beeldkwaliteit op hogere iso's.

          G3 ook klein (met grote evf) en de Olympus EPL3 .. zeer kleine body. Beide camera's kunnen met bovengenoemde pancake gebruikt worden.

          En Sony Nex 3, 5 en 5N kleine body's, lenzen kunnen iets groter uitvallen (buiten 16mm)
          Binnenkort Sony Nex 7.. neusje van de zalm maar is misschien te duur voor jou
          Last edited by Funcky; 13 september 2011, 22:44.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: terug naar compact?

            Hallo;

            Ik heb zelf de LX5 en ik moet zeggen een zeer goede compact. Ik heb hem gekocht voor mijn vrouwke omdat die ook graag foto's neemt maar niet met een DSLR. De LX5 is een gemakkelijk toestel qua menu's en heeft een zeer goede leicalens die mooie scherpe foto's neemt.....bij mooi weer moet hij bijna niks onderdoen voor de D90 vind ik...natuurlijk bij minder goede lichtomstandigheden is de D90 toch een must vind ik...
            maar om hem bij je D90 te gebruiken echt een toptoestel....hier enkele vb.



















            Oordeel zelf....

            grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: terug naar compact?

              Moeilijke vraag. Mocht het nu zo zijn dat je naast je D90 een compact wilde, zou ik zeggen
              ga maar voor zo'n LX5 of zijn Leica broertje. Desnoods die Olympus of een Canon s95. Dit
              zou ik trouwens ook doen, een toestel er bij kopen en zien wat het geeft. Zijn toch al meer
              mensen die zich de beslissing om hun DSLR van de hand te doen voor een compact bekla-
              gen.
              Maar ik zou ook denken aan beter glas voor mijn D90. Hoe mooier -beter- de foto's, hoe
              minder erg om een toestel mee te nemen.

              Comment


              • #8
                Re: terug naar compact?

                Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                mss al eens een bridge overwogen?

                mss iets 'lomper' als compact maar biedt volgens mij een betere kwaliteit en de mogelijkheid om nog manueel te werken indien gewenst
                Heb diezelfde overweging (bridge v. compact) een paar maanden geleden ook gemaakt wanneer ik de NEX-5 naast de LX5 bekeek.

                NEX-5: beter/hoger ISO bereik (op 1600 zou hij nog goed zijn)
                LX: persoonlijk vind ik 400 zijn max dus 2 stops minder

                NEX-5: betere/grotere sensor maar er moeten ook 14 MP op
                LX5: kleinere (doch verbeterde) CCD sensor maar "slechts" 10MP

                NEX-5: 18-55mm f/3.5-5.6
                LX5: 24-90mm f/2.0-3.3 dus 2 stops meer

                Voor mij lijkt het verschil dus echt klein te zijn en denkende aan wat ik tot nu toe opstak uit mijn fotografie handboeken gaat het verschil eerder in de kunde vd fotograaf liggen dan in de specs. Ten minste als je de foto's gaat beoordelen op hun print (10x15 of 13x18) en niet gaat pixelpeepen.

                Gezien het prijsverschil en formaat dus toch voor de LX5 gegaan en zeer tevreden.

                Oh ja, even dit nog: LX5 kan je volledig (manueel) instellen net zoals een dslr.

                Comment


                • #9
                  Re: terug naar compact?

                  Oorspronkelijk geplaatst door rikdertien Bekijk bericht
                  Ik heb nu een D90 met 18-200 nikonlens en nog een flits van Metz en nog wat extra batterijen die ik constant met mij mee zeul. Daarom wilde ik terug naar compact.
                  heel goede reden als het niet om fotograferen gaat)(.
                  maar de compacjes zijn gelukkig een stuk beter geworden dan in de tijd dat U met een compact je werkte.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: terug naar compact?

                    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht

                    Oh ja, even dit nog: LX5 kan je volledig (manueel) instellen net zoals een dslr.
                    De LX5 kun je volledig manueel instellen....het diafragma gaat wel maar tot f8...je kan zowel de M-stand als S en A-stand instellen....
                    En de iso van 400 is niet echt het uiterste vind ik....heb ook al goede foto's gehad op 800 iso(dat is wel echt de max)

                    grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: terug naar compact?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      De LX5 kun je volledig manueel instellen....het diafragma gaat wel maar tot f8...je kan zowel de M-stand als S en A-stand instellen....
                      En de iso van 400 is niet echt het uiterste vind ik....heb ook al goede foto's gehad op 800 iso(dat is wel echt de max)

                      grtz

                      Templar
                      Ik treed je bij hoor; heb ook al foto's op ISO 800 genomen en voor mij OK.
                      't Was alleen maar dat ik in een andere draad zei dat ze op ISO 800 zeer behoorlijk waren dat iemand antwoordde dat "zeer behoorlijk" niet "goed" of "zeer goed" was (what's in a word).

                      Nu ja, zolang de ruis niet overheersend/storend wordt lig ik daar eigenlijk niet wakker van. Ik vind dat er tegenwoordig teveel aandacht wordt besteed aan de "kwaliteit", in de zin van ruisvrij, van een foto.
                      Ten andere is er een groot verschil tussen ruis die je waarneemt op het PC scherm en de uiteindelijke print.

                      Comment


                      • #12
                        Re: terug naar compact?

                        Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                        Ten andere is er een groot verschil tussen ruis die je waarneemt op het PC scherm en de uiteindelijke print.
                        Dat vind ik nu eens goed geformuleerd

                        grtz

                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: terug naar compact?

                          Nog een lens derbij? Neen mijn bedoeling was om te minderen van materiaal.
                          Ok met reflex zal ik heel waarschijnlijk scherpere foto's hebben en kan ik wat meer "spelen" met diafragma opening en sluitertijden. maar dat kan ik toch ook met de meerderheid van "highend"compacttoestellen?
                          Ik zou louter terug naar compact gaan om niet constant met die zware tas te moeten rondzeulen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: terug naar compact?

                            Micro 4/3 lijkt me toch ook een optie.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: terug naar compact?

                              Er zijn 3 mogelijkheden:

                              1. Heel klein: twee kleine camera's voor in de hemdzak, eentje met weinig zoom en een groot gat (vb Canon S95), en eentje met een kleine opening maar met veel zoom (vb Panasonic Lumix DMC-ZS8)

                              2. Een bridge toestel, redelijke lensopening en toch veel zoom.

                              3. Een MFT of een Nex, maar die zijn (met lens) niet echt klein te noemen. Wél min of meer DSLR kwaliteit.

                              4. panasonic lx 5, olympus xz 1... :-)

                              Veel succes!
                              Last edited by tkpatric; 18 september 2011, 18:56.
                              http://users.telenet.be/patric/

                              Comment

                              Working...
                              X