Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"downgraden" naar compacter systeem..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "downgraden" naar compacter systeem..

    Mijn DSLR is nu al een tijdje de deur uit, ze kwam nog zelden uit de tas (àls de tas dan al meeging). Ik zit dus momenteel nog steeds zonder camera, wat dus geen positieve invloed heeft op mijn algemene 'state of mind'. Ik wil een compacter systeem. Ik sta op het punt de knoop door te hakken doch wil hier nog even de commentaren horen van hen die dezelfde beslissing hebben genomen als deze die ik nu van plan ben te nemen.

    Het wordt één van volgende camera's, zoveel is al zeker (mede omdat ze momenteel een aantrekkelijk prijskaartje hebben): Sony Nex5 + 16mm ofwel de Oly Pen EPL-1 met kitlensje. Ik ben geen pixelpeeper (meer), na intense therapie ben ik nu zo goed als genezen . Het gaat mij nu dus nog enkel om de inhoud van de foto en het creatieve aspect. Ik heb een voorkeur voor de Sony Nex, mijn enige twijfel zit'm in het feit dat ik niet weet of ik met de 16mm genoeg uit de voeten kan, het is tenslotte een 24mm (35mm eq) !

    Een compact is uitgesloten, ik wil toch nog een béétje kwaliteit (misschien ben ik toch nog niet helemaal genezen )?

    Wat zijn mijn onderwerpen ? Alles ! Zodra ik mijn camera in huis heb start ik een PAD (picture-a-day) concept ! Verder vind ik de straat een enorm leuke speelplaats.
    Last edited by MobyDick; 13 september 2011, 19:59.

  • #2
    Re: "downgraden" naar compacter systeem..

    goede keus die nex 5.
    bevalt mij super goed
    Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

    Comment


    • #3
      Re: "downgraden" naar compacter systeem..

      Misschien een Nex C3 , hier een vergelijk met de Nex 5.

      misschien ben ik toch nog niet helemaal genezen
      Ik ook nog niet

      Eigenlijk snap ik het succes van die systeemcamera's niet. De body is klein, klopt - en die pannenkoeklens ook - maar als je begint met de 18-55 of 55-210 lens van de Nex, dan kun je toch niet meer van compact spreken, of heb ik het mis ?
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: "downgraden" naar compacter systeem..

        Oorspronkelijk geplaatst door MobyDick Bekijk bericht
        Mijn DSLR is nu al een tijdje de deur uit, ze kwam nog zelden uit de tas (àls de tas dan al meeging). Ik zit dus momenteel nog steeds zonder camera, wat dus geen positieve invloed heeft op mijn algemene 'state of mind'. Ik wil een compacter systeem.
        Ik denk dat de keuze van je titel fout is, tenminste als je voor een Nex gaat.

        Het is immers niet omdat de verpakking kleiner wordt, dat de sensor minder presteert dan je vorige toestel... Blijft immers aps-c, dus geen verschil tenzij je voordien FF had. Dus downgraden zou ik het absoluut niet noemen.
        Ik ben er uiterst tevreden van, met een E-18-200. Nu nog een goeie e-mount prime erbij, en meer moet dat dan niet zijn.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: "downgraden" naar compacter systeem..

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Eigenlijk snap ik het succes van die systeemcamera's niet. De body is klein, klopt - en die pannenkoeklens ook - maar als je begint met de 18-55 of 55-210 lens van de Nex, dan kun je toch niet meer van compact spreken, of heb ik het mis ?
          De e-mount-lenzen zijn wel kleiner dan vergelijkbare a-mount-lenzen, en de nex zelf is natuurlijk ook niet groot. Nex met 18-200 is nog steeds een heel stuk kleiner dan a700 + CZ16-80. Bovendien kan je het pakketje wel héél klein maken, bv. met die pancake, of een andere prime erop (binnenkort). Dat kan je met een dslr nooit in die mate.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: "downgraden" naar compacter systeem..

            Je hebt de beslissing al genomen. Je voorkeur gaat uit naar een Nex 5. Waarom dan nog
            twijfelen? Die Nex is een fijne toestel, maar of het meer uit de tas zal komen hangt niet
            van de grootte af, maar van jezelf.

            Comment


            • #7
              Re: "downgraden" naar compacter systeem..

              maar als je begint met de 18-55 of 55-210 lens van de Nex, dan kun je toch niet meer van compact spreken, of heb ik het mis ?
              Inderdaad, ik snap die redenering ook helemaal niet. Mij zou het dus enkel gaan om de 16mm als enige lens, anders kan ik net zo goed terug een reflex kopen.

              Comment


              • #8
                Re: "downgraden" naar compacter systeem..

                Ik zou zeggen, werk er eens mee, dan ga je dat vanzelf ondervinden.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: "downgraden" naar compacter systeem..

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  maar of het meer uit de tas zal komen hangt niet
                  van de grootte af, maar van jezelf.
                  Inderdaad....ik neem mijn camera steeds mee en geef er niet om,om steeds met een D90 rond mijn hals te hangen gelijk waar...dus ik denk dat het uit je tas komen van gelijk welk toetsel gewoon een kwestie van intresse is....maar de Nex 5 is inderdaad een goed toestel...

                  grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: "downgraden" naar compacter systeem..

                    downgraden is het eigenlijk niet he?
                    EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                    Comment


                    • #11
                      Re: "downgraden" naar compacter systeem..

                      Ik heb ook een NEX 5 met een 16mm en een 18-55 mm, ik ben gestart met de 16mm alleen, maar zeer spoedig vond ik het niet flexibel genoeg, en de 18-55 kon dat wat optrekken. Nu ben ik 100 % tevreden van mijn Nex, maar wil er wel bijvoegen dat de NEX een aanvulling is van mijn drie professionele DSLR Body's. Ik kies nog steeds wat ik meeneem voor welke gelegenheid, ik zie de NEX echt als een volwaardig toestel, maar het zal nooit één van van DSLR bodys kunnen vervangen.

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: "downgraden" naar compacter systeem..

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        ik zie de NEX echt als een volwaardig toestel, maar het zal nooit één van van DSLR bodys kunnen vervangen.
                        "Nooit" gebruik ik als woord bijna nooit .
                        Maar inderdaad, voor wat ik vandaag zoal doe t.o.v. wat de Nex biedt, vervangt die ook mijn dlsr niet.
                        Nu, als de volgende generatie 100% compatibel met a-mount is, en met een prima zoeker een snellere AF, dan misschien ? Ik zie wel...
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: "downgraden" naar compacter systeem..

                          Ik heb sinds juli een NEX5, en ik ben er heeeeeel blij mee. Ik kom wel van een compactje, moet ik eraan toevoegen. Een van de redenen waarom ik een NEX heb genomen en geen DSLR, is net omdat die toch wat kleiner en lichter is dan de klassieke DSLR, ook met de lens 18-55mm die ik nu gebruik. OK, hij is zeker groter dan een compactje, dat wel. Maar met een klassieke DSLR (mijn vader heeft er zo eentje) kan ik geen twee uur wandelen zonder pijn te krijgen aan mijn schouders van de schoudertas, en met mijn NEX wel. Ik heb er ook een praktisch compact tasje voor, waar alles netjes in kan.
                          Dat de TS het dus compacter noemt, daar kan ik volledig inkomen. En als hij toch nog goeie kwaliteit wil, is dit zeker een toestel om aan te raden (maar dan zou ik toch die 18-55mm nemen, 16mm is echt wel beperkt als 'alles' je onderwerp is). Het andere toestel dat je noemt ken ik niet in gebruik. Ik heb het in de winkel wel even vast gehad, maar het lag mij niet zo goed in de hand. Dat is iets dat je even zelf in de winkel moet testen, bij mij paste die NEX als gegoten, maar dat kan voor jou anders zijn, he.
                          oefenen = leren
                          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

                          Comment


                          • #14
                            Re: "downgraden" naar compacter systeem..

                            Hehe,

                            Ik "verzamel" ze een beetje
                            - Canon 5D Mark I (full frame) + lenzen van 28 tot 500 mm
                            - Sony DSC-HX1 (bridge met véél zoom)
                            - Nikon P100 (bridge met nog véél meer zoom)
                            - Olympus SZ-10 (compactje met héél veel zoom)
                            - Sony NEX-3 + 18-55mm

                            Moraal van het verhaal ...
                            1. De Canon 5D + lenzen doe ik niet weg wegens nog steeds zeer uitstekende kwaliteit en de ideale camera "voor als het eens perfect moet zijn voor iemand anders en mezelf".
                            Samen met de externe flitser een nog steeds erg goede en werkbare combinatie en als je ze wegdoet krijg je er niet meer de moeite voor ...
                            2. De bridgen: een geweldig zoombereik aan een aanvaardbare kwaliteit voor "on the road" en tijdens vakantietrips.
                            Maar ik heb er eigenlijk eentje teveel ...
                            3. De compacte Olympus: een compactje met héél veel zoom en foto's van een zeer goede kwaliteit (bij voldoende licht). Door de compactheid heb ik die steeds "op zak".
                            4. De Sony NEX-3: buiten categorie ..
                            Prima beeldkwaliteit, wat moeilijker om snel in te stellen, mijn metgezel in bijna alle fotografische opdrachten, vakantiecompagnon, blogschieter, camera voor in het donker.
                            Kortom, als ik er eentje zou mogen overhouden van allemaal, dan is het de Sony NEX-3.
                            Ik heb nu de 18-55mm lens, ideaal voor bijna alles, maar de 55-210mm komt er zeker nog bij.

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment

                            Working...
                            X