Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Openluchtfotografie (avond/nacht)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Openluchtfotografie (avond/nacht)

    Hallo iedereen!

    Ik ben nieuweling op het vlak van avondfotografie en zou graag wat hulp of raad krijgen van de meer ervaren fotografen onder ons!

    Komende vrijdag moet ik wat optredens en sfeerfoto's maken van een klein festival hier in de buurt. Nu, het is de eerste keer dat ik 's avonds/nachts in openlucht werk en tevens is het de eerste keer dat ik met mijn nieuwe SB-700 ga werken.

    Zouden jullie, alstublieft, mij wat tips kunnen geven ivm ISO, aperture, sluitertijd en natuurlijk het gebruik van een speedlight zelf zodat mijn foto's geen totale flop zijn?

    Hartelijk bedankt!

  • #2
    Re: Openluchtfotografie (avond/nacht)

    Hier kan je moeilijk een antwoord op geven. We weten natuurlijk niet wat de juiste omstandigheden zijn (bvb. welk licht er aanwezig is, hoe ver je van het te fotograferen object staat, enz...) De meesten hier gebruiken zelfs geen flash tijdens concerten. Ik zou zeggen : neem je tijd en ga van te voren al het 1 en ander uitproberen, misschien al tijdens de soundcheck.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #3
      Re: Openluchtfotografie (avond/nacht)

      Voor optredens zou ik de flits niet gebruilken, maar gewoon met een lichtsterke lens en hoge iso te werk gaan.
      Camera op A, spotmeting, auto-iso(max sluitertijd aanpassen aan je lens en hoogte iso aan de iso capaciteiten van de camera, ik zet meestal 25600 en als het te hoog wordt maak ik de foto's z/w). Af spot gebruiken, die op het onderwerp zit(meestal een gezicht), daar meet je nu het licht en klik. Gelijk histogrammen en foto gegevens bekijken en eventueel camera bijstellen. Foto's niet beoordelen kwa belichting op het scherm, maar met de histgrammen, omdat je in het donker staat, vind je ze goed maar ze zijn onderbelicht.

      Sfeer foto's(aangenomen dat dit publiek is op een festival terrien): camera op M en matrix meting, sluiterijd op 1/15-1/30 iso op 800 of wat jij acceptabel acht, maar hoe hoger, hoe meer omgevingslicht en hoe minder flits. Met diafragma iets meer als één stop laten onderbelichten, flits op -1EV en foto maken. Nu kijken of flits- en omgevingslicht in balas zijn. Meer flits->groter diafragma, meer omgevings licht->langere sluitertijd of hogere iso. Flits op TTL en recht vooruit flitsen zonder zeepdoosjes erop of zo. Is alles verlicht met dezelfde kleur gloeilampen, dan zou je dat gelletje op de flits kunnen zetten., zoniet de camera op auto WB.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Openluchtfotografie (avond/nacht)

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Voor optredens zou ik de flits niet gebruilken, maar gewoon met een lichtsterke lens en hoge iso te werk gaan.
        Camera op A, spotmeting, auto-iso(max sluitertijd aanpassen aan je lens en hoogte iso aan de iso capaciteiten van de camera, ik zet meestal 25600 en als het te hoog wordt maak ik de foto's z/w). Af spot gebruiken, die op het onderwerp zit(meestal een gezicht), daar meet je nu het licht en klik. Gelijk histogrammen en foto gegevens bekijken en eventueel camera bijstellen. Foto's niet beoordelen kwa belichting op het scherm, maar met de histgrammen, omdat je in het donker staat, vind je ze goed maar ze zijn onderbelicht.

        Sfeer foto's(aangenomen dat dit publiek is op een festival terrien): camera op M en matrix meting, sluiterijd op 1/15-1/30 iso op 800 of wat jij acceptabel acht, maar hoe hoger, hoe meer omgevingslicht en hoe minder flits. Met diafragma iets meer als één stop laten onderbelichten, flits op -1EV en foto maken. Nu kijken of flits- en omgevingslicht in balas zijn. Meer flits->groter diafragma, meer omgevings licht->langere sluitertijd of hogere iso. Flits op TTL en recht vooruit flitsen zonder zeepdoosjes erop of zo. Is alles verlicht met dezelfde kleur gloeilampen, dan zou je dat gelletje op de flits kunnen zetten., zoniet de camera op auto WB.
        Bedankt! Nu stukje voor stukje ontleden en begrijpen^^
        Last edited by savlier; 16 september 2011, 17:39.

        Comment


        • #5
          Re: Openluchtfotografie (avond/nacht)

          Je kan mss ook een keertje in dit topic kijken... staan allerlei tips in en nog veel meer ...

          Comment

          Working...
          X