Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

600D basisinstellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 600D basisinstellingen

    Hallo,

    Na veel jaren zet ik eindelijk de stap van een 'prosumer' naar een reflex camera. Ik heb een tijdje geleden een D5100 besteld, maar was er niet zo'n fan van en heb ze terug gestuurd. Enerzijds vond ik de instellingen wat omslachtig (na het lezen van reviews was dit ook te verwachten), maar wat mij vooral stoorde was dat de foto's in automatische en scène standen naar mijn smaak veel ze 'zacht' zijn.
    Ik kreeg de foto's wel goed als ik in A-stand het diafragma wat dichtdraaide (f9) en de scherpteregeling op maximum zette. Het probleem is echter dat de scherpteinstelling enkel een effect heeft in de P, A, S en M standen en dus de andere scènes voor mij onbruikbaar waren. Ik weet dat lenzen en dergelijke een wezenlijke invloed hebben op scherpte, maar ga ervan uit dat de kwaliteit van de kit-lenzen ongeveer dezelfde is tussen merken.

    Vooraleer ik nu een nieuwe camera koop, wil ik graag jullie advies over de 600D of 60D:
    -wat is jullie ervaring met de foto's (jpg) die recht uit de camera komen (zonder manipulatie), zijn deze voldoende scherp als de camera gebruikt wordt als point & shoot?
    -ik weet dat de picture style aangepast kan worden, maar heeft dit ook effect op de automatische en scène standen?

    Het zou leuk zijn om jullie ervaringen te horen en eventueel een aantal voorbeelden te zien.

    Alvast bedankt!
    Boke
    Groetjes,
    Philippe

    --------------------------------------------
    Konica Minolta Dimage A200 + Sigma EF-500 DG Super + Cokin Circular Polarizer + HP7350

  • #2
    Re: 600D basisinstellingen

    Scherpte zal eer van de gebruikte lens (en uiteraard van de gekozen instellingen) afhangen dan van de body. Ik werk zelf met Canon (nu 7D, voorheen 50D en 350D), maar je moet niet verwachten dat Canon meteen scherper is dan een ander merk.
    Ik werk nu meestal in RAW (of jpg+RAW) maar meen te weten dat de picture style effect heeft op ALLE jpgs (en zelfs kan gebruikt worden om de RAW te ontwikkelen, tenminste als je bij de software van Canon -DPP- blijft).
    Je moet zeker je instellingen aanpassen aan je persoonlijke smaak. Ik haal altijd als voorbeeld mijn eerste foto's met mijn 350D aan, die 'slechter' waren dan die van mijn vrouw haar Ixus, totdat ik:
    1) stopte met automatisch te schieten, en
    2) mijn camera-instellingen wat aanpaste.
    Misschien toch nog nuttige lectuur (KLIK), al betreft het een vroeger voorouder van de 600D.

    De xxD reeks (b.v. de 60D) is een stapje hoger dan de xxxD reeks (b.v. de 600D), maar daarom niet scherper. Wel iets groter, ergonomischer, "professioneler"...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: 600D basisinstellingen

      Ik zou zeggen: tracht eens een beetje je moeite en je best doen om die creatieve modes
      onder de knie te krijgen. Je zult beloond worden.
      Er zijn altijd zaken die mijn wenkbrauwen doen fronsen: a: ik wil niet wisselen van lenzen.
      b: in die automatische modes zijn mijn foto's te flets en niet scherp genoeg. Het lijkt me
      dat je in beide gevallen daarvoor een DSLR hebt gekocht.
      Maar zelfs de foto's uit een compact, zoiets als de LX5 zijn beter in de creatieve modes
      dan op de automatische stand. Het misverstand schuilt er waarschijnlijk in dat velen
      denken dat zo'n camera iets slims is. Ja, het is waar: ze worden steeds slimmer. Achter
      honderd jaar hebben ze evenveel verstand als mijn kat.
      M.a.w. Neem zelf de stap tot betere foto's, uw toestel gaat dit nooit doen.

      Comment


      • #4
        Re: 600D basisinstellingen

        wat denk je dat het verschil gaat zijn tussen de canon en de nikon??

        zelfde basis idee!!

        je gaat zelf wat tijd MOETEN inverteren om er te geraken!! anders ga je best terug naar een Point and shoot of een bridge geval!

        spiegelreflex vraagt van de gebruiken een inspanning om die deftig te gebruiken!
        een goed boek ivm de basis van fotografie kan je helpen!!
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: 600D basisinstellingen

          @ LesC, bedankt voor je snelle antwoord. Als de picture style effectief voor alle instellingen kan aangepast worden, dan zal het ongetwijfeld 'een' Canon worden.

          Kan iemand mij dit bevestigen?

          Als dat vraagstuk opgelost is, moet ik mij nog bezinnen over het model en de lenskeuze. Ik twijfel nog tussen de 18-135 kitlens en de Sigma 18-200. Zijn er gebruikers die mij uit hun eigen ervaring kunnen bevestigen of de Sigma lens beter/evenwaardig/slechter is dan de Canon qua beeldkwaliteit?

          Prijsgewijs twijfel ik zo tussen de 60D met Canonlens (€+/- 1100) en de 600D met Sigma lens (€ +/- 1000) ...
          Groetjes,
          Philippe

          --------------------------------------------
          Konica Minolta Dimage A200 + Sigma EF-500 DG Super + Cokin Circular Polarizer + HP7350

          Comment


          • #6
            Re: 600D basisinstellingen

            Ik begrijp de reactie van 'investeer wat tijd om de camera beter te leren kennen', maar leg dat maar eens uit aan mijn medesponsor (mijn vrouw dus) die de camera enkel zal gebruiken als point en shoot.

            Vandaar het compromis: 'camera die automatisch al goede foto's trekt' voor mijn vrouw en 'camera die heel wat mogelijkheden biedt' voor mij
            Groetjes,
            Philippe

            --------------------------------------------
            Konica Minolta Dimage A200 + Sigma EF-500 DG Super + Cokin Circular Polarizer + HP7350

            Comment


            • #7
              Re: 600D basisinstellingen

              Als dat je keuze is, dan zou ik zeker gaan voor de 60D met Canonlens, en wel om de volgende redenen:
              - de 60D is meteen een stapje hoger dan de 600D;
              - de Canonlens is beter dan de Sigma, niet direct omwille van merkeigen vs third-party, maar over het algemeen worden superzooms (een objectief met een zoom van x10 zoals de 18-200) niet aanbevolen, tenzij eventueel als "reislens". Optisch is de combinatie 18-55 en 55-250 beter dan één 18-200 objectief.
              Nee, voor mij is de keuze duidelijk.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: 600D basisinstellingen

                Oorspronkelijk geplaatst door Boke Bekijk bericht
                @ LesC, bedankt voor je snelle antwoord. Als de picture style effectief voor alle instellingen kan aangepast worden, dan zal het ongetwijfeld 'een' Canon worden.

                Kan iemand mij dit bevestigen?
                Bij de 60D kunnen contrast (-4 - +4), scherpte (0 - 7), verzadiging (-4 - +4)en kleurtoon (-4 - +4) bij de verschillende beeldstijlen
                in de tussen haakjes aangegeven stappen aangepast worden. Er kunnen ook 3 eigen beeldstijlen aangemaakt worden.
                Als ik me niet vergis kan dat bij de 600D ook, maar ik ben er niet zeker van.
                Wil je er alles van weten kijk dan hier om de handleidingen op te halen:
                Bekijk en download gratis Canon EOS 60D handleidingen. Of stel een vraag aan andere eigenaars in het forum.


                Een mogelijk voordeel van een Canon lens is dat ze in het toestel kan geregistreerd worden.
                Dit kan nuttig zijn om bepaalde optische fouten in de camera (of bij RAW in de convertor) te laten corrigeren.
                Ik heb me de hierboven beschreven combinatie van kitlenzen aangeschaft, ondermeer omwille van de betere optische resultaten.
                Last edited by Zahra; 13 september 2011, 14:40.

                Comment


                • #9
                  Re: 600D vs. D5100 - mijn ervaringen

                  Dag allemaal,

                  De teerling is geworpen ... Het is een 600D geworden met 18-135 lens. Ik wil mijn bevindingen graag met jullie delen, misschien heeft er iemand nog iets aan ...

                  Ik heb lang getwijfeld tussen de 60D en de 600D, maar door het vrij grote prijsverschil, het beperkte verschil in functionaliteiten en het grotere gewicht van de 60D, heb ik uiteindelijk geopteerd voor de 600D al moet ik toegeven dat de 60D wel heel erg goed in de hand lag. Bij Mediamarkt Basilix heb ik slechts € 869 betaald voor de kit, wat mij nog wat budget laat voor een extra macro lens die ik mij wil aanschaffen.

                  Toch wil ik graag ook even mijn ervaringen meegeven van beide camera's die ik recent heb kunnen testen, de Nikon D5100 en de Canon 600D.

                  D5100:
                  + Veel snufjes op, zoals de selectieve kleur of heel wat bestaande scène instellingen
                  - Ergonomie: ik vond de camera bediending absoluut niet intuïtief in zijn bediening. Na een week moest ik nog nadenken op welke knopjes ik moest duwen om een instelling te krijgen.
                  - Scherpte en instelmogelijkheden in scène modi: dit was voor mij de doorslag om de camera terug te sturen. Ik kreeg maar (naar mijn smaak) enkel scherpe foto's in A-modus en kon de andere modi dus zo goed als niet gebruiken, wat meteen ook het voordeel van deze camera teniet doet.

                  600D:
                  + Super om te gebruiken: intuïtieve bediening en gebruiksgemak: na 5' voelde ik mij al 'één' met de camera (bediening is vergelijkbaar met mijn Minolta A200 - dit speelt natuurlijk ook mee)
                  + Camera reageert onmiddellijk
                  + Kwaliteit van foto's: mits wat tuning (die eenvoudig is en bruikbaar in alle modi, behalve automatisch), krijg ik net de foto's eruit die ik van een DSLR verwachtte, zelf met groter diafragma.
                  - De camera heeft wel minder snufjes: effecten, scènes, post-processing van foto's, .... Dit mis ik een beetje vanop de D5100 (al blijven het vooral snufjes, en zal het mij dwingen om mijn fotografisch kunnen op termijn te verbeteren).

                  Toch ook even meegeven dat ik op de Nikon een Tamron 18-270 PZD had en nu een 18-135is. Het zoombereik van de Tamron was natuurlijk beter, maar de AF reageert nu gewoon vlotter (bij de Tamron om één of andere reden soms niet of niet van de eerste keer). Het huidige zoombereik is voor mij meer dan voldoende, en ik ben met andere woorden tevreden van mijn aankoop!

                  Als iemand nog specifieke vragen zou hebben over beide camera's en lenzen, geef gerust een seintje.
                  Groetjes,
                  Philippe

                  --------------------------------------------
                  Konica Minolta Dimage A200 + Sigma EF-500 DG Super + Cokin Circular Polarizer + HP7350

                  Comment


                  • #10
                    Re: 600D basisinstellingen

                    Het gaat er uiteindelijk toch om of je vrouw/medesponsor tevreden is?
                    En is dat het geval of ga je weer op zoek naar een andere camera (of vrouw)?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 600D basisinstellingen

                      Mijn vrouw trok met de 350D altijd op auto , maar nu met de 5DmkII leert ze de andere instellingen en auto wordt hier niet meer gebruikt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 600D basisinstellingen

                        Toch ook even meegeven dat ik op de Nikon een Tamron 18-270 PZD had en nu een 18-135is
                        Ik denk dat je hier de verklaring moet zoeken voor je "fletse/onscherpe foto's". Begin eens te werken met primes, dan ga je pas zien wat scherpe foto's zijn.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: 600D basisinstellingen

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Ik denk dat je hier de verklaring moet zoeken voor je "fletse/onscherpe foto's". Begin eens te werken met primes, dan ga je pas zien wat scherpe foto's zijn.
                          primes zijn niet perse nodig voor meer scherpte.. een 18-135mm op 550d bv, geeft al behoorlijk scherpe plaatjes vind ik...sta daar echt van te kijken... ook op hogere iso..mooie IQ zeg!
                          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                          Comment

                          Working...
                          X