Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concert lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concert lens

    hallo,

    Ik ben op zoek naar een lens om te gebruiken bij concerten.
    Ik heb momenteel al een tamron 90mm. Goed genoeg voorlopig voor te zoomen.

    Maar ik zoek een lenske dat wat wijdere shots kan nemen; een groot stuk van podiumbreedte, of wat toeschouwers, sfeer.

    Zoiets als de Canon EF-S 17-55 /2,8 IS USM maar dan wat goedkoper
    Ik ga vooral naar concerten binnen en waar de personen, ... wel wat bougeren.

    Graag een alternatief en misschien dan ook kort waarom.

    mvg,
    Wim.
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
    http://creepingmackroki.be/

  • #2
    Re: Concert lens

    Ik heb zelf heel goede resultaten behaald met de Tamron 17-50 mm/2.8 VC.

    Lichtsterk, effectieve beeldstabilisatie en goede prijs/kwal. verh.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Concert lens

      Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
      .
      Ik heb momenteel al een tamron 90mm. Goed genoeg voorlopig voor te zoomen..
      Erg knap, dat zoomen met die lens......
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Concert lens

        Kan wel bijtreden voor de Tamron 17-50 maar denk niet dat de stabilisatie veel verschil maakt, zeker niet bij een concert waar je onderwerp constant in beweging is.
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: Concert lens

          uit analyse van lightroom blijkt 95% van mijn concertfoto's gemaakt te zijn met 70-200
          17-50 heb ik altijd mee maar slecht om een occasionele groepsfoto te maken.
          echte sfeer, emotie leg je niet vast met breedhoek.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Concert lens

            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            uit analyse van lightroom blijkt 95% van mijn concertfoto's gemaakt te zijn met 70-200
            Daar zeg je het, JOUW foto's, bij mijn foto's misschien maar 10%
            (maar ik heb een 100mm vast gebruikt voordat ik de 70-200 had)

            Comment


            • #7
              Re: Concert lens

              Ik gebruik ook meestal de 70-200.

              De 24-70 is goed voor een overzicht van alle bandleden op t podium, maar niet voor close ups van bv de zanger of drummer, tenzij je heel dicht kan komen.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: Concert lens

                Meest gebruikt 70-200 en vind die op FX eigenlijk net iets te kort, twee 15mm FE en af en toe een 80-400, 28-70 komt meestal niet uit de tas(komt overeen met en 17-50). 50 en 85mm worden alleen gebruikt als de energie rekening niet betaald is. Als ik rond mij kijk staan anderen ookmeestal met een 70(80)-200 te werken en af en toe eens met iets als een standaard zoom.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Concert lens

                  TS zoekt een lichtsterke standaardzoom, niet te duur.
                  Blijkbaar heeft hij al ervaring met concertfotografie, dus even los van wat het gros van de concertfotografen de "beste" optie vind:

                  voor jou heb je dan de keus uit:
                  -tamron 17-50 (voor concert is de VC versie wel aan te raden aangezien je de lichtstops echt nodig hebt, ook al is deze optisch blijkbaar iets minder dan de non-VC)

                  - sigma 17-50 OS HSM ... heb ik zelf en ben er zeer tevreden over. Fantastische beeldkwaliteit. AF is accuraat en redelijk snel...alleen als het pikdonker is kan ie gaan hunten. Deze ligt qua prijs tussen de tamron en canon in.
                  > de tamron AF schijnt wat minder goed te zijn in low-light, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee, wel over gelezen.

                  - canon 17-55 is hier top of the bill...maar blijkbaar te duur voor je.

                  - Ik heb geen ervaring met lenzen in de +/- range 24-70, die van canon is te duur voor je, maar tamron heeft ook een 28-75 f/2.8 die goede recenties krijgt.


                  Succes met de keuze!
                  Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                  Canon powershot s120

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concert lens

                    Allemaal,

                    Bedankt voor jullie info.

                    Ik heb uiteindelijk voor de tamron 17-50 2.8 gekozen.

                    Als het weer vanavond mee zit, kan ik gaan testen hoeveel ik nog moet oefenen :-).

                    mvg,
                    wim.
                    ------------------------------------------------------------------------------------
                    Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                    http://creepingmackroki.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concert lens

                      f2.8 is voor mijn niet lichtsterk genoeg. Vaak moet ik tot 1.6 gaan, Als je over een 5 D mk2 of 1d serie body beschikt zal f2.8 open genoeg zijn anders is een 50 mm f1.4 een prime "Echt" lichtsterk objectief. Om nog bredere te gaan heb ik sinds kort een EF 28mm f1.8 die vanaf f2.0 ook zeer naar tevredenheid presteert.
                      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concert lens

                        hoi,

                        de kop is eraf. Of neen, meestal staat hij er toch ook nog op.
                        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                        Ik heb toch nog veel last met scherp stellen.

                        groeten,
                        w.
                        ------------------------------------------------------------------------------------
                        Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                        http://creepingmackroki.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concert lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
                          hoi,


                          Ik heb toch nog veel last met scherp stellen.

                          groeten,
                          w.
                          Ik kan niet in de exif van de foto's kijken maar ze zijn allesbehalve goed hoor!
                          Ik had toch wel graag geweten wat er mis is gegaan, ben namelijk ook van plan die lens te kopen voor kleine bandjes op kleine locaties (café, of op het podium zelf).

                          Breedhoek en fish-eye is vaak véél mooier voor concertpics dan tele, maar je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om dichtbij of zelfs op het podium tussen de artiesten te kunnen trekken.

                          Deze lens (tamron 17-50 2.8) komt goed uit de test maar blijkt niet uit jouw foto's.

                          kijk ook eens naar tips concertfotgrafie!

                          Groeten Sensor

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concert lens

                            Bedankt Sensor voor de tips-link.

                            Dit weekend een 2e poging gedaan. Gebrek aan licht is een sterke tegenstander.

                            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                            mvg,
                            wim
                            ------------------------------------------------------------------------------------
                            Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                            http://creepingmackroki.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concert lens

                              Nog een nuttige link: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html
                              Groeten Sensor

                              Comment

                              Working...
                              X