Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW foto's op reis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW foto's op reis?

    Beste forumleden,

    Indien je een duizend tal foto's trekt op reis. Is het dan nog wel verstandig op in raw te schieten? Brengt dit veel nabewerking met zich mee of kan je vlug over de meeste foto's gaan?

    Ik schiet normaal in RAW, maar nog nooit in grote hoeveelheden gebruikt.
    (ter info, ik gebruik de gratis Raw Terapie)

    Grts,

    Kasimir

  • #2
    Re: RAW foto's op reis?

    zou toch voor zo,n mooie reis naar en door Kenia zeker in RAW schieten hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: RAW foto's op reis?

      Sowieso. Ik heb nog nooit 1 JPEG geschoten met mijn camera's. Het verschil in mogelijkheden tussen RAW en JPEG is gewoonweg te groot om ook maar aan het gebruik van JPEG te denken.

      Geheugen is goedkoop tegenwoordig dus go for it.
      mijn website

      Comment


      • #4
        Re: RAW foto's op reis?

        Oorspronkelijk geplaatst door Kasimir Bekijk bericht
        Beste forumleden,
        Brengt dit veel nabewerking met zich mee of kan je vlug over de meeste foto's gaan?
        Raw , zeker en vast , maar zonder een programma zoals Lightroom is het inderdaad lastig.
        Lightroom automatiseert de workflow, en kan uw foto's in groep synchroon aanpassen .(zelfs ook gewoon tijdens de import)
        Het is dus een kwestie van enkele klikken.
        De beste pas je dan zelf naar goeddunken aan.

        Comment


        • #5
          Re: RAW foto's op reis?

          als je niet veel bewerkt zou ik zeggen NIET DOEN! Anders kun je maar geheugenkaartjes blijven meezeulen of harde schijven.

          Wat ik persoonlijk doe is alleen de fotos waarvan ik zeg, "wauw, van dit wil ik echt een mooie foto" dus bv, een landschap of een dier.
          Dan zet ik mijn stand op JPEG+RAW, in raw kun je dan veel beter bewerken, of eens laten bewerken door een vriend/fotograaf.
          Canon 550D - DZ Kitlenzen

          Comment


          • #6
            Re: RAW foto's op reis?

            als je enkel naar RAW+jpeg omzet voor een mooie foto is die tactiek lastig bij een safari bvb denk ik. Als je ergens een wild beest tegenkomt ga je niet eerst rustig de tijd nemen de instellingen te veranderen

            Comment


            • #7
              Re: RAW foto's op reis?

              Op een 16GB kaartje kan ik met mn D5100 een kleine 500 foto's opslaan, ik gebruik de hoogste resolutie en foto's worden opgeslaan als raw + jpeg, is de jpeg goed heb ik er geen werk aan, anders heb ik een raw die ik kan bewerken.
              Als je verwacht van ±1000 foto's te nemen ben je met 2 kaartjes, plus een reserve voor het geval dat, gezet. Voor de prijs of het meezeulen kan je mi niet sukkelen.
              Nikon D5100 + 18-105mm VR
              Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

              Comment


              • #8
                Re: RAW foto's op reis?

                Oorspronkelijk geplaatst door christophehoboken Bekijk bericht
                als je niet veel bewerkt zou ik zeggen NIET DOEN! Anders kun je maar geheugenkaartjes blijven meezeulen of harde schijven.

                Wat ik persoonlijk doe is alleen de fotos waarvan ik zeg, "wauw, van dit wil ik echt een mooie foto" dus bv, een landschap of een dier.
                Dan zet ik mijn stand op JPEG+RAW, in raw kun je dan veel beter bewerken, of eens laten bewerken door een vriend/fotograaf.
                Ik neem alleen foto's van dingen waar ik een foto van wil.
                Altijd raw...neem genoeg kaartjes mee.
                My Website : http://www.ineedair.org
                Music / Painting / Motion Graphics / Image
                Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                Comment


                • #9
                  Re: RAW foto's op reis?

                  Op reis? Dan laat je toch je dslr thuis en red je je met een compactje?


                  Neen, ik volg ineedair volledig!
                  Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW foto's op reis?

                    Op een trouw zit ik snel boven de 3000 foto's op 1 dag (van 8u 's morgens tot 2u 's nachts, das dus wel een lange dag) en ik fotografeer alles in RAW ;-)
                    Ik gebruik Bibble Labs Pro en Aperture, eerst de foto's in een catalog laat inladen (terwijl je aan het eten bent of zo) daarna gaat het zeer snel. Voor de prijs moet je het niet laten, die programma's kosten niet meer veel en zijn in elk geval veeel goedkoper dan een reisje naar Kenia ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW foto's op reis?

                      als je in jpeg fotografeert moet je het on the spot goed doen.. weinig speelruimte


                      doe je t in raw dan kan je er gerust een paar stops naast zitten en moet je niet zien naar je WB


                      Als je t kan gebruik dan jpeg, je zal er meer van leren imo.. fotograferen doe je niet op je pc maar achter de camera

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW foto's op reis?

                        Niet twijfelen; RAW.
                        Zelfs zonder LR gaat de omzetting vrij vlug als je niet te veel aanpassingen doet.

                        Geert

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW foto's op reis?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                          Op een trouw zit ik snel boven de 3000 foto's op 1 dag (van 8u 's morgens tot 2u 's nachts, das dus wel een lange dag) en ik fotografeer alles in RAW ;-)
                          Ik gebruik Bibble Labs Pro en Aperture, eerst de foto's in een catalog laat inladen (terwijl je aan het eten bent of zo) daarna gaat het zeer snel. Voor de prijs moet je het niet laten, die programma's kosten niet meer veel en zijn in elk geval veeel goedkoper dan een reisje naar Kenia ;-)


                          3000 foto's in 18u, das pas een shoot,
                          nog geen krampen gehad in je vinger
                          Hoeveel goeie hou je daar van over...
                          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW foto's op reis?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                            als je in jpeg fotografeert moet je het on the spot goed doen.. weinig speelruimte


                            doe je t in raw dan kan je er gerust een paar stops naast zitten en moet je niet zien naar je WB


                            Als je t kan gebruik dan jpeg, je zal er meer van leren imo.. fotograferen doe je niet op je pc maar achter de camera
                            bedoel je dat mensen die in RAW fotograferen maar prutsers zijn, die van fotograferen geen kaas hebben gegeten?
                            Goe bezig!

                            Ik ik behoor dus nu ook weer tot de volleerde prutsers, bij deze, want ik geniet ervan een beetje fill-light te kunnen bijvoegen achteraf, of een beetje m'n kleurbalans aan te passen na een shoot.

                            Ch.
                            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW foto's op reis?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                              ..........


                              Als je t kan gebruik dan jpeg, je zal er meer van leren imo.. fotograferen doe je niet op je pc maar achter de camera
                              eerste deel niet mee eens.
                              tweede deel wel mee eens.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X