Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Zwin, teleurgesteld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het Zwin, teleurgesteld

    Ik bezocht vandaag het Zwin nabij Knokke. Ik was teleurgesteld over de fotografeermogelijkheden van wilde vogels. Er waren 3 vogelkijkhutten, maar allen waren veel te ver om foto's te kunnen nemen van de vogels die in het midden van het water zaten. De kijkhutten waren zo'n 50m verwijderd van de waterrand denk ik. Er was ook een hek met prikkeldraad dat mij scheidde van de vogels, op zo'n 40m van de waterrand. Dus maw is het onmogelijk om degelijke foto's te nemen daar van vogels tenzij je beschikking hebt over gigantische lenzen? Ik gebruikte een 400mm lens op een crop body en dit was wat ik kreeg van de dichtsbijzijnde vogel, de rest was nog verder:

    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

  • #2
    Re: Het Zwin, teleurgesteld

    De kijkhutten in natuurgebieden zijn vooral bedoeld om de verkoop van dure verrekijkers en telelenzen te stimuleren

    Serieus nu, je kan moeilijk verwachten dat iedere bezoeker op een uurtje alle vogels uit de gids kan fotograferen zoals in natuurtijdschriften en -sites te zien is.
    Dit kan alleen na jaren studie van de levensgewoonten van de dieren, dagelijks opvolgen van de waarnemingen, veel overgave en tijd.

    Chapeau en de prachtige fotos zijn van harte gegund.

    Comment


    • #3
      Re: Het Zwin, teleurgesteld

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      De kijkhutten in natuurgebieden zijn vooral bedoeld om de verkoop van dure verrekijkers en telelenzen te stimuleren

      Serieus nu, je kan moeilijk verwachten dat iedere bezoeker op een uurtje alle vogels uit de gids kan fotograferen zoals in natuurtijdschriften en -sites te zien is.
      Dit kan alleen na jaren studie van de levensgewoonten van de dieren, dagelijks opvolgen van de waarnemingen, veel overgave en tijd.

      Chapeau en de prachtige fotos zijn van harte gegund.
      Dat weet ik ook wel, maar ze waren wel echt heel ver hoor. Ik denk dat je het met 800mm nog niet beeldvullend krijgt

      Heeft er iemand tips en ervaring met het Zwin? Mss dat er wel een andere plaats is, een beetje verder, waar ook veel vogels te zien zijn en dan wel te fotograferen?
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Het Zwin, teleurgesteld

        Ik denk dat Steve Billast wel een oplossing heeft voor je probleem(gebruik de zoekfunktie op forum).

        PS dat was degene die zijn eigen achterhoofd wilde fotograferen met heel veel TC's achter een Bigma, maar was vergeten dat de aarde rond is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Het Zwin, teleurgesteld

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Dat weet ik ook wel, maar ze waren wel echt heel ver hoor. Ik denk dat je het met 800mm nog niet beeldvullend krijgt

          Heeft er iemand tips en ervaring met het Zwin? Mss dat er wel een andere plaats is, een beetje verder, waar ook veel vogels te zien zijn en dan wel te fotograferen?
          Ik denk niet dat je zonder de nodige voorbereiding (Zoals Palombian al aanhaalde) beeldvullende foto's gaat maken van vogels. Tenzij met heel veel geluk of in een dierentuin...
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

          Comment


          • #6
            Re: Het Zwin, teleurgesteld

            Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
            Ik denk niet dat je zonder de nodige voorbereiding (Zoals Palombian al aanhaalde) beeldvullende foto's gaat maken van vogels. Tenzij met heel veel geluk of in een dierentuin...
            beeldvullende vogeltjes lijkt mij eerder iets voor mensen met een enorme passie voor de natuur en een interesse in fotografie dan het omgekeerde.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Het Zwin, teleurgesteld

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              beeldvullende vogeltjes lijkt mij eerder iets voor mensen met een enorme passie voor de natuur en een interesse in fotografie dan het omgekeerde.
              In parken, op het strand, langs kanalen ed kan je met een 400mm al goed (water)vogels fotograferen, zeker in de winter.
              Ook een mus, een meesje en een roodborstje zijn mooi.

              Comment


              • #8
                Re: Het Zwin, teleurgesteld

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                In parken, op het strand, langs kanalen ed kan je met een 400mm al goed (water)vogels fotograferen, zeker in de winter.
                Ook een mus, een meesje en een roodborstje zijn mooi.
                zeker waar. Ik heb zo een paar mooie reigers (in t centrum van Gent).
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Het Zwin, teleurgesteld

                  Doet me onwillekeurig terugdenken toen ik met collega geografie in 2003 een uitstap regelde voor IJslandse studenten in ons Vlaanderen. Luc stond erop om hen het Zwin te tonen (hij kende toen IJsland niet, nu al een beetje). Ik hoor nog altijd de eerste spontane reactie : "but this is just a garden !!!!"
                  Ik wil niet vervelend doen maar integendeel een extra pluim steken op de hoed van mensen die hier de prachtbeelden van de vogels leveren hier doodgewoon bij ons.
                  De voormalige natuurcineast van de toenmalige BRT (Marcel Verbruggen) heb ik in een interview ooit horen zeggen dat hij er helemaal geen uitdaging aan vond om wilde dieren te filmen in de Nationale parken van Afrika, een veelvraat in de woestenij van Sarek, dat was pas andere koek vond hij.
                  Of die fotograaf die drie weken onder water zat, bezig met visjes op te gooien tot die ene pelikaan het in zijn hoofd kreeg om er naar te duiken.
                  Aan de andere kant is het ook **** om te merken dat de vogels zo dicht zitten (meer bepaald Latrabjarg) dat je een 200 mm niet op zijn scherpte krijgt.

                  Enfin, het is zo altijd iets.

                  PaulM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het Zwin, teleurgesteld

                    Vogeltjes schieten is een moderne vorm van jagen....
                    Als het te makkelijk wordt is er niks aan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het Zwin, teleurgesteld

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Of die fotograaf die drie weken onder water zat, bezig met visjes op te gooien tot die ene pelikaan het in zijn hoofd kreeg om er naar te duiken.
                      Acht jaar terug hoorden we ook zoiets. De BBC ging een documentaire draaien over het vogelbekdier aan de oostkust van Australië. Ze kampeerden 3 weken langs de waterkant waarna ze zonder beelden terug mochten keren naar Engeland. Nadat we dit gehoord hadden dachten we dat we het konden vergeten om dit dier te spotten maar we gingen toch naar een aangelegde kijkplek 's avonds. Niets gezien natuurlijk. De volgende dag bracht de eigenaar van on hotelletje ons enkele kilometer verder zodat we te voet langs het water konden terug wandelen. Enkele honderden meter verder hadden we prijs... Een dik kwartier konden we rustig een vogelbekdier zien rondzwemmen.... Timing, locatie en vooral geluk.... We hebben met een fractie van het BBC budget een pak beelden kunnen maken
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het Zwin, teleurgesteld

                        De meeste kijkhutten zijn neergezet voor wandelaars en de familie uitstappen.

                        Daarom dat ze een heel eind van het water staan om de vogels niet teveel te verstoren.

                        Als je op een weekend in zo een hut gaat zitten zie je wat een tumult dit teweeg brengt.

                        Wandelaars komen binnen, steken de kop door een kijkgat en zijn na 2 min alweer weg. Vogels ook weg natuurlijk.

                        En als een groep kinderen ( KLJ, chiro ... ) de hut doen daveren op zijn grondvesten kun je je telelens wel inpakken en opkrassen.

                        Een meeuw, eend, fuut en misschien nog een paar soorten zul je wel voor de lens kunnen krijgen maar de schuwere soorten (zilverreigers,steltlopers etc ...en de kleinere vogels) zul je niet kunnen platen.

                        Er zijn veel mensen die denken dat als ze een telelens hebben de vogels ook wel komen.

                        Het vroege opstaan, de vele kilometers,... brandstof, tijd, observatie, lichtinval(morgen middag avond) etc...worden over het hoofd gezien.

                        De mooiste foto's maak je als je alleen en heel stil bent. s'Morgens bij het ochtendgloren in je tentje kruipen en pas in de namiddag eruit komen gebeurd meermaals....en soms zonder foto's.

                        Soms twee maanden lang,ieder weekend terug gaan om die ene foto te mogen/kunnen maken. Te weinig zon ....teveel zon..... mistig etc..altijd scheelt er wel iets.

                        Tot die ene dag,.... die enkele seconden.

                        En die foto zien de mensen en denken dan ....dat kan ik ook....
                        Groetjes
                        ----JO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het Zwin, teleurgesteld

                          Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                          De meeste kijkhutten zijn neergezet voor wandelaars en de familie uitstappen.

                          Daarom dat ze een heel eind van het water staan om de vogels niet teveel te verstoren.

                          Als je op een weekend in zo een hut gaat zitten zie je wat een tumult dit teweeg brengt.

                          Wandelaars komen binnen, steken de kop door een kijkgat en zijn na 2 min alweer weg. Vogels ook weg natuurlijk.

                          En als een groep kinderen ( KLJ, chiro ... ) de hut doen daveren op zijn grondvesten kun je je telelens wel inpakken en opkrassen.

                          Een meeuw, eend, fuut en misschien nog een paar soorten zul je wel voor de lens kunnen krijgen maar de schuwere soorten (zilverreigers,steltlopers etc ...en de kleinere vogels) zul je niet kunnen platen.

                          Er zijn veel mensen die denken dat als ze een telelens hebben de vogels ook wel komen.

                          Het vroege opstaan, de vele kilometers,... brandstof, tijd, observatie, lichtinval(morgen middag avond) etc...worden over het hoofd gezien.

                          De mooiste foto's maak je als je alleen en heel stil bent. s'Morgens bij het ochtendgloren in je tentje kruipen en pas in de namiddag eruit komen gebeurd meermaals....en soms zonder foto's.

                          Soms twee maanden lang,ieder weekend terug gaan om die ene foto te mogen/kunnen maken. Te weinig zon ....teveel zon..... mistig etc..altijd scheelt er wel iets.

                          Tot die ene dag,.... die enkele seconden.

                          En die foto zien de mensen en denken dan ....dat kan ik ook....
                          amen

                          Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het Zwin, teleurgesteld

                            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                            De meeste kijkhutten zijn neergezet voor wandelaars en de familie uitstappen.

                            Daarom dat ze een heel eind van het water staan om de vogels niet teveel te verstoren.

                            Als je op een weekend in zo een hut gaat zitten zie je wat een tumult dit teweeg brengt.

                            Wandelaars komen binnen, steken de kop door een kijkgat en zijn na 2 min alweer weg. Vogels ook weg natuurlijk.

                            En als een groep kinderen ( KLJ, chiro ... ) de hut doen daveren op zijn grondvesten kun je je telelens wel inpakken en opkrassen.

                            Een meeuw, eend, fuut en misschien nog een paar soorten zul je wel voor de lens kunnen krijgen maar de schuwere soorten (zilverreigers,steltlopers etc ...en de kleinere vogels) zul je niet kunnen platen.

                            Er zijn veel mensen die denken dat als ze een telelens hebben de vogels ook wel komen.

                            Het vroege opstaan, de vele kilometers,... brandstof, tijd, observatie, lichtinval(morgen middag avond) etc...worden over het hoofd gezien.

                            De mooiste foto's maak je als je alleen en heel stil bent. s'Morgens bij het ochtendgloren in je tentje kruipen en pas in de namiddag eruit komen gebeurd meermaals....en soms zonder foto's.

                            Soms twee maanden lang,ieder weekend terug gaan om die ene foto te mogen/kunnen maken. Te weinig zon ....teveel zon..... mistig etc..altijd scheelt er wel iets.

                            Tot die ene dag,.... die enkele seconden.

                            En die foto zien de mensen en denken dan ....dat kan ik ook....
                            Ik ben het helemaal eens met jou, als je tips hebt voor goede lokaties, deze zijn altijd welkom! Ik ben zeker bereid om te wachten op het goede moment. Ik ben zeker niet iemand die denkt dat alles vanzelf gaat.
                            Het is gewoon een vraag naar mensen die het Zwin kennen. Zoals ik het zag, was het quasi onmogelijk om deftige foto's te maken, alle vogels zaten ver weg op een stuk waar je niet geraakt omdat het afgezet is met een hek. Je kan er dus niet dichter dan 40 meter bij geraken. Er zijn andere lokaties een beetje verder waar je wel dichterbij kunt, maar daar zijn bijna geen vogels (buiten een paar meeuwen). Het is ook niet mogelijk om vroeger te gaan in de hoop dat de vogels dat wat dichterbij komen, want het Zwin opent pas om 9 uur en sluit al om 17.30/16.30... Dus als jij weet hoe het dan op te lossen valt, tell me
                            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het Zwin, teleurgesteld

                              Ik denk dat je het Zwin best vergeet als fotolocatie. De kijkhutten zijn er voor het grote publiek dat ook eens naar de vogels in hun natuurlijke habitat wil kijken, niet voor de gepassioneerde fotoamateur.
                              Geniet van foto's maken

                              Comment

                              Working...
                              X