Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Turkije

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Turkije

    Helleeuw

    Ik heb nu reeds een maandje mijn D90, prima toestel, zeer tevreden mee
    Ik leer steeds bij, en het begint al aardig te lukken

    Nu ga ik op reis volgende week, naar Turkije, niet naar Bodrum ofzo, maar naar Finike...
    Op foto's lijkt het er redelijk bergachtig, met sneeuw op de toppen zelfs...

    Mijn vraag is, welk objectief kan ik mij hiervoor best aanschaffen om wat foto's te trekken van die bergen? Of zou mijn 18-105 reeds volstaan? Het zou wel om een behoorlijk budgetobjectief moeten gaan...

    Ik zou graag een objectief kopen voor landschap, en ook een voor binnenshuis/portret... Valt dit te combineren?

    En heeft iemand trouwens een link naar een howto voor panoramische foto's te maken? Dit lijkt mij ook handig daar


    tnx alvast!

  • #2
    Re: Turkije

    voor landschap waar je veel van het landschap op hebt, dien je naar een breedhoek te gaan (18mm en minder bvb) tot een uwa
    voor binnenshuis als je zonder flits wenst te werken, naar een lichtsterke breedhoek of prime (goedkoper & lichtsterker met als nadeel dat je zelf zoomt met je voeten bij een prime)

    dus als je beide in een lens wilt, kan je bvb gaan kijken naar een 17-50 bvb van tamron in F2.8 als je budgettair wilt opletten, is te verkrijgen al dan niet met VC voor onder de 500 euro
    wil je echt meer naar een lichtsterke UWA, dan zal je in je buidel moeten tasten, vrees ik

    mss een ideetje om in het achterhoofd te houde, glas / lenzen (zeker kwaliteitsglas) is iets wat je koopt voor het leven bijna

    voor je landschappen heb je dus eigenlijk al een mooie lens in je bezit met die 18mm aangezien je hiervoor geen lichtsterkte nodig hebt
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Turkije

      Ik zou me daar een 50 1.8 bij kopen. Goed voor binnen en ook nog redelijk voor portret. Is
      bovendien zeer betaalbaar en klein en licht.

      Comment


      • #4
        Re: Turkije

        Hoi,

        Voor panoramas gebruik ik hugin. http://hugin.sourceforge.net/.

        Dentis
        EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
        EOS 10 Glas 28-105 70-210

        Comment


        • #5
          Re: Turkije

          schitterende reacties, thanks!
          meer tips, nog altijd welkom

          Comment


          • #6
            Re: Turkije

            Met een 18-105 kom je al een heel eind. Als die niet breed genoeg is, dan maak je meerdere foto's die je achteraf aan elkaar zet met een fotobewerkingsprogramma.
            Vergeet dan niet dat je die foto's moet maken met volledig manuele instellingen (iso, sluitertijd, diafragma en witbalans) om kleur en belichtingsverschillen te vermijden.


            Voor landschapsfotografie heb je lang niet altijd een extreme breedhoeklens nodig, want dan staat er meestal veel teveel op de foto om er een goed beeld van te maken.
            Het is zelfs best mogelijk dat je voor sommige landschapsfoto's beter een tele kan gebruiken...

            Als je wil gaan wandelen in de bergen, zorg er dan voor dat je zo weinig mogelijk gewicht moet meesleuren.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment

            Working...
            X