Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 (S) stand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90 (S) stand

    Als ik op de S stand fotografeer is mijn beeld onderbelicht.
    Draai ik gelijk welke lens even af en terug op is de eerste foto correct belicht de volgende niet meer?

    Aan wat zou dat kunnen liggen?

  • #2
    Re: D90 (S) stand

    voorbeeldje?
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: D90 (S) stand

      gewoon onderbelicht.

      Comment


      • #4
        Re: D90 (S) stand

        ongeveer 1 stop? of eerder ongeveer 6 stops?
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: D90 (S) stand

          Zou het kunnen dat uw auto bracketing functie aan staat?

          Comment


          • #6
            Re: D90 (S) stand

            Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
            Zou het kunnen dat uw auto bracketing functie aan staat?
            Wat breacketing betreft, kan het bijna niet zijn, heb ik getest met een 7 tal opnamen na elkaar.

            Ik vindt het gewoon raar als ik de lens eventjes ontkoppelt dat het eerste beeld normaal is er achter alles onder belicht.

            Comment


            • #7
              Re: D90 (S) stand

              welke lens?
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: D90 (S) stand

                Wat zijn je EXIF waarden?
                S-stand, ik vermoed dat je daarmee de shutter speed ZELF bepaalt, zoals b.v. 1/160.
                Welk diafragma wordt dan (automatisch) gekozen? b.v. f/4.5
                En was is je ISO?
                Die drie elementen vormen de z.g. belichtingsdriehoek; pas bij een correcte evenwicht tussen die drie (gesteld dat je voldoende licht hebt), zal je beeld ook correct belicht kunnen worden.
                Geef zo eens een voorbeeld van een 'onderbelichte' foto.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: D90 (S) stand

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  welke lens?
                  niko DX VR 18-105

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90 (S) stand

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Wat zijn je EXIF waarden?
                    S-stand, ik vermoed dat je daarmee de shutter speed ZELF bepaalt, zoals b.v. 1/160.
                    Welk diafragma wordt dan (automatisch) gekozen? b.v. f/4.5
                    En was is je ISO?
                    Die drie elementen vormen de z.g. belichtingsdriehoek; pas bij een correcte evenwicht tussen die drie (gesteld dat je voldoende licht hebt), zal je beeld ook correct belicht kunnen worden.
                    Geef zo eens een voorbeeld van een 'onderbelichte' foto.

                    Ik zit op de kunstacademie fotografie waar ik een ander toestel mocht gebruiken eveneens ook een D90 en alle beelden waren correct.
                    En inderdaad wordt de diafragmawaarde automatisch bepaalt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90 (S) stand

                      Sorry hoor als ik twijfel aan wat je weet of niet weet (tuurlijk ken jij de belichtingsdriehoek ), maar omdat je beginpost zo vaag was, wilde ik een en ander verduidelijken.

                      Je antwoordt niet op mijn vragen.
                      Ik moei me verder ook niet met dit draadje.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90 (S) stand

                        Als je terug een goede belichting krijgt door de lens terug te zetten, kan het zijn dat het diafragma blijft ''hangen'. Kun je zien door in de lens na een onderbelichte foto kijken.
                        N
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90 (S) stand

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Als je terug een goede belichting krijgt door de lens terug te zetten, kan het zijn dat het diafragma blijft ''hangen'. Kun je zien door in de lens na een onderbelichte foto kijken.
                          N
                          Heb ik ook al aan gedacht, maar zoals de TS zegt
                          draai ik gelijk welke lens even af
                          kan het niet dat meerdere lenzen een defect diafragma hebben
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: D90 (S) stand

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Als je terug een goede belichting krijgt door de lens terug te zetten, kan het zijn dat het diafragma blijft ''hangen'. Kun je zien door in de lens na een onderbelichte foto kijken.
                            N
                            Dan zou je een overbelichte foto moeten krijgen, het diafragma staat standaard open.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D90 (S) stand

                              Oorspronkelijk geplaatst door joshua Bekijk bericht
                              Ik zit op de kunstacademie fotografie waar ik een ander toestel mocht gebruiken eveneens ook een D90 en alle beelden waren correct.
                              En inderdaad wordt de diafragmawaarde automatisch bepaalt.
                              Als je bij weinig licht 1/1000 instelt , dan kan de lens er verder ook niets meer aan doen.
                              Overigens waarschuwen sommige camera's daarvoor....

                              Comment

                              Working...
                              X