Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condens, normaal of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Condens, normaal of niet ?

    'k Ben net klaar met de foto's die 'k deze namiddag nam op een evenement te bekijken. En wat ik vreesde, is ook daadwerkelijk zo. Een (gelukkig klein) aantal foto's is niet bruikbaar wegens een waas. Ik zag dat ook door de zoeker, dacht eerst dat m'n bril vuil was, daarna dacht ik aan condens. Het was hier tropisch vochtig weer deze namiddag. 17 foto's onbruikbaar, de 18de foto was weer prima. De lens is een 70-200 nikkor. Nu vroeg ik me af of de condens in de lens zat dan wel in het toestel... en in hoeverre kan het kwaad ? Zou er aan die waas nog wat te verhelpen vallen in PS ?

    En dan maar meteen een andere vraag : ik breng de beelden meestal over met de nikon software en bekijk ze een eerste keer met Viewnx, ook van nikon dus. Ze lijken daar altijd scherper dan wanneer ik ze in bridge bekijk. Ik dacht dat Viewnx ze misschien automatisch een beetje scherper maakt, maar kan niks vinden in de instellingen. Iemand een idee ?

    Alvast bedankt.
    Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

    Be careful who you shoot; they may shoot back

  • #2
    Re: Condens, normaal of niet ?

    Nikon software kan de instellingen van je camera lezen bij NEFs, dus als je in je camera verscherping hebt ingesteld, klopt het. Als je camera koud was en je gaat de vochtige hitte in, krijg je condens. Veel kans dat het in de lens zat en bij het pentaprisma, dat zijn de dingen met massa die langzaam opwarmen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Condens, normaal of niet ?

      De buitenlucht was vandaag inderdaad warm en vochtig. Als je dan vanuit een koelere ruimte komt, dan is de kans heel groot dat er vocht uit de lucht condenseert op de camera.
      Als je op dat ogenblik geen lenzen hebt gewisseld, dan is er niet zoveel kans dat er ook vocht in de camera is gekomen. Een 70-200 zoomt intern, daardoor krijg je ook geen luchtverplaatsingen waardoor er vochtige lucht in de camera zou kunnen komen.

      Zodra de camera + lens een temperatuur heeft die hoger is dan de dauwpunttemperatuur zal het vocht vanzelf weer verdwijnen.
      Als er wel vocht in de camera geraakt is, dan kan je die nu beter wegleggen zonder lens (open dus) in een kamer waar de luchtvochtigheid zo laag mogelijk is.
      Op die manier ben je er zeker van dat het vocht werkelijk uit de camera geraakt zodat het later niet voor problemen (oxidatie) kan zorgen.

      Als ik foto's gemaakt heb in de regen, dan laat ik alles goed drogen vooralleer het materiaal weer opgeborgen wordt. Ik laat dan de luchtontvochtiger een nachtje draaien in de kamer waar de spullen te drogen liggen (ik heb er ooit een luchtontvochtiger bij den Aldi gekocht, en die werkt heel goed,).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Condens, normaal of niet ?

        Bedankt heren 'k ben meteen gaan kijken en er zit inderdaad een streepje verscherping op (dacht trouwens altijd dat dat alleen voor jpg gold en niet voor raw, fout dus ?)

        Over die condens... camera met lens gemonteerd hadden eigenlijk tijd om te "acclimatiseren" in de auto voor we er waren en er was bij de eerste pakweg 25 foto's niks aan waas te zien. En zoals gezegd verdween het daarna weer vanzelf. Vreemd, maar enfin, ik heb gelukkig nog genoeg andere

        Het is vandaag gelukkig koeler en er is weer een "verkleedpartij" in de buurt
        Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

        Be careful who you shoot; they may shoot back

        Comment

        Working...
        X