Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting canon 550d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeting canon 550d

    In diverse cursussen is steeds sprake van eerst een lichtmeting uit te voeren met de camera om zo tot de juiste instellingen te komen. Maar hoe gaat dit nu in praktijk? Is er ergens een knopje om een lichtmeting uit te voeren?

  • #2
    Re: Lichtmeting canon 550d

    Jazeker, die noemt men ook wel ontspanknop.....
    Kijk in de zoeker, druk die knop half in en voila , daar zijn je instellingen.

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeting canon 550d

      De sluiterknop half indrukken.
      Dan zie je op een soort schaalverdeling een streepje bewegen.
      Te simpel voor woorden, je hebt vermoedelijk al vele malen een lichtmeting gedaan.

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeting canon 550d

        Ok... vrij simpel dus

        Bedankt voor de hulp!

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeting canon 550d

          Je hebt dan een lichtmeting gedaan maar wat zegt dat je?
          En heb je voor die meting bewust een meetmethode gekozen, spot, partial, matrix bijvoorbeeld?
          Alles bij elkaar is goed belichten helemaal niet zo simpel en er is genoeg over te lezen op BD.

          Zorg dat je een beetje begrijpt wat de verschillen zijn tussen de verschillende meetmethoden van je camera en waarom over- en onderbelichten.
          Dan ben je al een heel eind op de goede weg.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeting canon 550d

            Je kan ook een lichtmeting uitvoeren via de AE knop (achteraan rechts boven).
            Wat er dan precies gebeurt staat op p.97 van de handleiding uitgelegd.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmeting canon 550d

              Het gaat er niet om de lichtmeting uit te voeren, maar hoe die uit te voeren. Dat moet je van te voren bedenken en instellen en dan is het maar druk op de knop|meten|klik.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmeting canon 550d

                Oorspronkelijk geplaatst door Glenn Vc Bekijk bericht
                Ok... vrij simpel dus
                ...
                Persoonlijk vind ik nog steeds dat het onderwerp lichtmeting te weinig aan bod komt in de beschikbare cursussen en boeken. Over scherpstelling (en scherpstelpunten) heeft men het voldoende, maar dat de lichtmeting daarbij tegelijkertijd gebeurt, vergeet men meestal te vermelden.
                Het klopt dat als je de ontspanknop half indrukt, het toestel een diafragma en/of sluitertijd kiest (bij volautomatisch ook ISO), of -bij M- een "waarde" op de schaal aangeeft, maar waar precies op richten om te meten? Welke meetmethode (punt, matrix...) gebruiken, enz? De gemeten waarden vastzetten (in M stand doe je dat sowieso), of toelaten dat bij herkadreren de instellingen weer veranderen? Daarover vind ik de boekjes heel wat vager.
                Door ervaring weet ik nu heel wat meer dan enkele jaren geleden; toch blijf ik precies die lichtmeting tot het moeilijkste van de fotografie vinden.
                Last edited by LesC; 10 september 2011, 09:50.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtmeting canon 550d

                  Een sterk punt van een EVF is dat je het resultaat vd belichting onmiddellijk ziet, ideaal als je in M stand werkt. Zo hoef je niet te gokken, want de lichtmeter heeft het soms moeilijk als het contrast onderwerp/achtergrond groot is. Hiermee bedoel ik natuurlijk de SLT's van Sony, A77/A65/A55/A35.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtmeting canon 550d

                    Bedoelt u dat, wat de belichting betreft, het beeld dat u in de EVF ziet overeenkomt met de afgedrukte foto?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtmeting canon 550d

                      Bedoelt u dat, wat de belichting betreft, het beeld dat u in de EVF ziet overeenkomt met de afgedrukte foto?
                      Inderdaad
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtmeting canon 550d

                        Dat klinkt geweldig. Het impliceert wel dat de hele keten van opname tot afdruk gecalibreerd is, te beginnen met het beeld op de EVF.
                        Ik meen nochtans dat zo'n zoeker de lichtsterkte aanpast als het bijvoorbeeld om een opname gaat in lichtschaarse omstandigheden.
                        Is er dan geen verschil tussen het EVF beeld en de opname? De behoefte om RAW te schieten vervalt die ook voor een groot deel?
                        Mijn ervaringen met een EVF (wel geen Sony camera) zijn niet zo geweldig, als ik mijn hond wou fotograferen was hij vaak al voorbij
                        zonder dat hij op de EVF te zien geweest was
                        Last edited by Zahra; 11 september 2011, 11:51.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtmeting canon 550d

                          De laatste generatie EVFs zijn sterk verbeterd (gelukkig, want het was wel nodig naar mijn mening ) . Nigel Atherton (de hoofdredacteur van What Digital Camera, een Brits fotografieblad) heeft in een filmpje op het YouTubekanaal van What Digital Camera gezegd dat dit de eerste EVF is waarvan hij was vergeten dat het een EVF is ...Dat zegt ook al veel vind ik. Er zit merkelijk minder vertraging op dan vroeger .
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtmeting canon 550d

                            Ja, inderdaad, als een hoofdredacteur van een fotoblad dat schrijft!Alhoewel, heeft hij ook vermeld wat er toen voor zijn lens stond
                            Ik vond ook wel dat zo'n electronische zoeker voordelen had, ik hoefde bijvoorbeeld weinig op het LCD scherm achteraan te zien( wat toch
                            zonder bril al niet lukt) omdat alle info ook door de zoeker te bekijken viel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtmeting canon 550d

                              Hij heeft dit niet geschreven, maar gezegd in dit filmpje op YouTube, dat zeker het bekijken waard is .

                              Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X