Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

    Op het forum heb ik al vaak de lofzang horen zingen over de Panasonic LX5, en dit waarschijnlijk zeer terecht.

    Je leest hier echter veel minder over de Samsung EX1, alhoewel die ook zeer mooie specs heeft, zeer vergelijkbaar is met de LX5, en bovendien een kleine 100 euro goedkoper is.

    Kan iemand mij de goede reden geven om de LX5 te verkiezen boven de EX1?

    Alvast bedankt,

  • #2
    Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

    Ik heb die 2 (en enkele andere) met elkaar vergelen en koos uiteindelijk voor de LX5. Mijn redenen kan je op m'n betreffende blogpost terugvinden.
    In short, het was nog groter, zwaarder en tergend traag in RAW-modus tov de LX5.
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

      Heb verleden maand ook de LX5 gekocht (€ 389 bij pixmania) en zeer tevreden.
      Zoals Faan zei in z'n prachtige review; 72mm is iets te kort voor portret tgov de 90mm vd LX5 dus meer all-round.
      Misschien onnozel maar de Leica lens vd LX5 geeft mij een beter gevoel dan de andere high-end compacts.
      Als video ook een overweging is dan scoort de EX1 echt wel slecht tgov de LX5.
      Batterij vd LX5 is zeer goed; shoot gedaan met volle batterij en 302 foto's (RAW + JPEG) genomen vooraleer ze leeg was (stuk of 20 met flits).
      Bedieningsgemak lijkt mij ook beter op de LX5.

      Raar ... bij pixmania vragen ze € 471 voor de EX1 terwijl digicamshop in Antwerpen maar € 315 vraagt. De LX5 (€ 391) is wel goedkoper bij pixmania dan bij digicamshop (€ 409).

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

        Bedankt voor de info,

        De mooie blog van Faan had ik reeds bekeken, mooi gedaan trouwens.
        Volgens dpreview zijn ze echter allebei close ( beide 73%)
        De EX1 scoort zelfs beter voor optics, toch zeer merkwaardig voor Samsung tov Leica.
        Trager is hij inderdaad, maar hij heeft dan wel weer dat draaibaar LCD scherm.

        Ik twijfel nogal...

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

          Bedankt voor het compliment. In mijn geval zou de keuze snel gemaakt zijn. Een draaibaar LCD-scherm kan mij gestolen worden. En snelheid is voor mij toch wel wat van belang. De EX1 was écht wel traag toen ik die testte.
          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
          Focaldesign

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

            Heb de LX5 ook supertevreden van...trekt mooie scherpe plaatjes en de instellingen is een makkie en hij is inderdaad zeer snel....hier enkele voorbeelden









            oordeel....

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

              Inderdaad, schitterende fotos voor een compact! Ik doe er zeker niets vanaf, maar ik had graag eens info gehad, of fotos gezien van een EX1.

              Van de LX5 tref je veel enthousiaste gebruikers aan op dit forum, maar over de EX1 hoor je bijna niets, alhoewel de reviews niet slecht zijn. Het lijkt wel of die Samsung niet verkocht wordt.

              De traagheid die Faan aanhaalt zal wel kloppen, maar ik trek graag landschappen, daar is die snelheid niet zo belangrijk.

              Toch bedankt.

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                Graag landschappen dan zit je met de LX5 ook wel goed denk ik!!!

                grtz

                Templar
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                  Inderdaad, schitterende fotos voor een compact! Ik doe er zeker niets vanaf, maar ik had graag eens info gehad, of fotos gezien van een EX1.
                  Wie zoekt, die vind.
                  Expert review of the Samsung EX1 camera with sample photos, test shots, videos and more...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                    Ik heb de indruk dat ondanks alles je voorkeur uitgaat naar de Samsung. Wel, dan zou ik
                    niet twijfelen. Zoveel verschil is er echt niet tussen de toestellen. Al is de LX5 wel degelijk
                    sneller. Voor een compact behoorlijk snel zelfs. En dat je nu landschappen trekt, wil niet
                    zeggen dat je morgen geen straatfotografie gaat doen. En dan is de range en de snelheid
                    van de LX5 onmiskenbaar in het voordeel.
                    Maar, zoals gezegd, gaat je voorkeur uit naar de Samsung: koop dan de Samsung. Het is
                    vast en zeker een goed toestelletje. Net zoals de Canon s95 of G12. Wat ik hier zoal lees
                    en zelf ook vaststel is dat mensen met een LX5 daar over het algemeen tevreden zijn, en
                    dat vind ik belangrijker dan reviews, waar ze de Samsung domweg vergelijken met de
                    paar jaar oude LX3.
                    Maar aan jou de keuze.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                      Goed gezien Doudeke, je hebt mensenkennis, ik ga voor de Samsung.

                      Het is ook juist dat de Samsung vaak vergeleken wordt met de LX3, maar bij dpreview kun je hem vergelijken met de LX5, en de Samsung is niet beter, maar komt er toch heel goed uit.

                      Voornaamste (persoonlijke) reden voor de keuze: het klapscherm, en de lens die in de reviews zeer goede scores krijgt. De trage RAW vind ik niet zo erg, ik fotografeer bijna uitsluitend in jpeg, vermits ik met iPhoto van Mac werk.

                      De meeste reviews waarnaar verwezen wordt had ik ook al gevonden, ik was eigenlijk op zoek naar gebruikersinfo van een lezer van dit forum, maar merkwaardigerwijze heeft er zich geen enkele EX1 bezitter gemeldt...

                      Aan iedereen in ieder geval bedankt voor de info.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                        ik fotografeer bijna uitsluitend in jpeg, vermits ik met iPhoto van Mac werk.
                        Die redenering snap ik wel totaal niet. iPhote leest ook RAW foto's en elke bewerking, ook die vanuit iPhoto op een RAW tov jpeg betekent minder kwaliteitsverlies.
                        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                        Focaldesign

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                          Faan,

                          Bij mijn weten ondersteunt iPhoto niet alle raw bestanden.

                          Bijvoorbeeld de raw bestanden die ik bekom van mijn Nex-3 worden door iPhoto niet geimporteerd. Deze bestanden hebben de extensie ARW, en worden niet geimporteerd door iPhoto.

                          Op de lijst van door Aperture 3 ondersteunde raw-fototoestellen, die eveneens geldig is voor iPhoto staan enkele Sony toestellen, maar niet de Nex-en, en ook de Samsung EX1 staat niet op de lijst van door Aperture 3 ondersteunde fototoestellen.

                          Is dit te omzeilen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                            Ik heb een EX1. En dat draaibaar scherm is echt wel een plezier om mee te werken.
                            Enkele minpunten, alhoewel ik niet kan vergelijken met de Panasonic.
                            De batterij is mi vrij snel op. Ik heb twee reserve, maar ja de batterij is slechts 1130mA.
                            De verwerking van RAW is traag. Maar ik heb dus geen vergelijkingspunt (wel mijn K10, maar da's appelen met peren vergelijken.
                            De RAW bestanden worden wel herkend in LR3.
                            Comfortably numb with my Pentax

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic LX5 of Samsung EX1 ???

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                              Faan,

                              Bij mijn weten ondersteunt iPhoto niet alle raw bestanden.

                              Bijvoorbeeld de raw bestanden die ik bekom van mijn Nex-3 worden door iPhoto niet geimporteerd. Deze bestanden hebben de extensie ARW, en worden niet geimporteerd door iPhoto.

                              Op de lijst van door Aperture 3 ondersteunde raw-fototoestellen, die eveneens geldig is voor iPhoto staan enkele Sony toestellen, maar niet de Nex-en, en ook de Samsung EX1 staat niet op de lijst van door Aperture 3 ondersteunde fototoestellen.

                              Is dit te omzeilen?
                              Wachten tot iPhoto een update uitbrengt en ondertussen Lightroom of meegeleverde software gebruiken.
                              LX5 werkt wel al in iPhoto dacht ik.
                              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                              Focaldesign

                              Comment

                              Working...
                              X