Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatig witbalans instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Handmatig witbalans instellen

    Ik heb één klein vraag rond witbalans.
    Je kunt je witbalans instellen op één eerder gemaakte witte foto, maar als je die maakt moet die dan ook scherp zijn?
    En als je van plan bent om daar na foto's te maken met de flits moet je dan weer een nieuwe foto (balansfoto) maken of heeft de flits geen invloed op de daarna gemaakte foto's.

    Ik zou dit eens willen toepassen in een wat donkere sportzaal dit weekend.
    Alvast bedankt

    ps: mijn toestel is Canon EOS 450D, nog altijd zeer tevreden met dit toestel.
    Sorry dat dit hier ergens gevraagd is ik vond er geen

  • #2
    Re: Handmatig witbalans instellen

    WB foto moet niet scherp zijn, en moet ook eigenlijk niet wit zijn.
    Sterker nog, het moet niet eens egaal zijn.
    Let op. Het mag wel GEEN kleur bevatten.
    Dus alles tussen wit en zwart is goed in principe om een WB op te ijken.
    Probleem is dat je niet altijd mooi "wit" kan vinden, daarom gebruiken we bij voorkeur een grijskaart voor het juiste werk. Alternatief en handiger in gebruik is een expodisk.

    En ja, telkens als je scene van licht veranderd moet je in pricipe een nieuwe WB bepaling doen. voor flits is die zeer eenvoudig, je neemd gewoon de preset "flash".

    Comment


    • #3
      Re: Handmatig witbalans instellen

      OMG!! wil er mij hier iemand eens uitleggen hoe je een witbalans instelt met een ZWART vlak? en wat voor nut een grijskaart dan in 's hemelsnaam nog heeft?
      Dit forum wint elke dag aan kennis!!

      Comment


      • #4
        Re: Handmatig witbalans instellen

        Heb ook mijn twijfels met wat xafke post.

        Wil er wel aan toevoegen dat je moet opletten met flits in een grote sportzaal - waarschijnlijk kan je flits maar een deel belichten en als de sluitertijd niet enorm kort is dan zal er omgevingslicht met andere kleurtemperatuur (tl-licht ofzo) ook op je foto komen. Kan voor heel grote problemen zorgen met je witbalans die je niet met software kan rechttrekken - idealiter moet je een kleurfilter voor je flits gebruiken zodat die dezelfde kleur als het omgevingslicht heeft.
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: Handmatig witbalans instellen

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          OMG!! wil er mij hier iemand eens uitleggen hoe je een witbalans instelt met een ZWART vlak? en wat voor nut een grijskaart dan in 's hemelsnaam nog heeft?
          Dit forum wint elke dag aan kennis!!
          Goed lezen: "alles tussen wit en zwart". Dus met grijs. Niet met wit en niet met zwart. Taalkundig gezien valt dat erbuiten.
          https://www.naturephotoportal.com/

          Comment


          • #6
            Re: Handmatig witbalans instellen

            Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
            Heb ook mijn twijfels met wat xafke post.

            Wil er wel aan toevoegen dat je moet opletten met flits in een grote sportzaal - waarschijnlijk kan je flits maar een deel belichten en als de sluitertijd niet enorm kort is dan zal er omgevingslicht met andere kleurtemperatuur (tl-licht ofzo) ook op je foto komen. Kan voor heel grote problemen zorgen met je witbalans die je niet met software kan rechttrekken - idealiter moet je een kleurfilter voor je flits gebruiken zodat die dezelfde kleur als het omgevingslicht heeft.
            eigenlijk is dat zowat het enige dat je kan doen. Handmatige witbalans zal niet helpen want die gaat niet correct zijn voor je flits én de zaalverlichting. Dus een gel op je flitser.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Handmatig witbalans instellen

              Ik weet niet hoe het bij Canon werkt, maar bij Nikon moet de WB op A staan en dan wordt tijdens de pre-flashes de wb van het menglicht bepaald en gebruikt tijdens de flits. Probeer het vanavond eens thuis.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Handmatig witbalans instellen

                Sorry voor de verwarring. Was niet mijn bedoeling natuurlijk.

                Wat putor zegd klopt 100% en is de juiste manier om er aan te beginnen.
                Eerst zorg je dat je flitskop de zelfde temperatuur heeft van het belangrijkste omgevingslicht. Dat doe je idd met een CTO gel voor je flitskop te plakken.

                Dan kan je de WB best instellen met behulp van een expodisk of een grijskaart.

                Om mijn eerdere post te verduidelijken:
                - de stand "flash"-WB gebruik je ENKEL als ALLE licht uit flitsen voortkomt.

                - WB kan je perfect ijken op ieder object dat tussen wit en zwart ligt (de grijskaart of expodisk zijn wel de betere optie natuurlijk)

                - verwar lichtmeting niet met WB instelling. voor een juiste lichtmeting door-de-lens heb je wel degelijk een 18% grijskaart nodig en niets anders.

                Comment


                • #9
                  Re: Handmatig witbalans instellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

                  - verwar lichtmeting niet met WB instelling. voor een juiste lichtmeting door-de-lens heb je wel degelijk een 18% grijskaart nodig en niets anders.
                  100 jaar geleden misschien, toen er nog geen kleurenmatrixmeters waren. Onfeilbaar is de meter in mijn D200 niet, maar ik kan er redelijk gerust in zijn dat hij een scene met normaal contrast nauwkeurig leest.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Handmatig witbalans instellen

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    100 jaar geleden misschien, toen er nog geen kleurenmatrixmeters waren. Onfeilbaar is de meter in mijn D200 niet, maar ik kan er redelijk gerust in zijn dat hij een scene met normaal contrast nauwkeurig leest.
                    Het beste is een kleurentemperatuurmeter.
                    Maar zo'n "apart" toestel is redelijk duur.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Handmatig witbalans instellen

                      Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
                      Goed lezen: "alles tussen wit en zwart". Dus met grijs. Niet met wit en niet met zwart. Taalkundig gezien valt dat erbuiten.
                      Even debiel antwoord ... gebruik een vlak met RGB 1/1/1 dat is geen zwart! djeezes .. Numerus stultorum ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Handmatig witbalans instellen

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        Het beste is een kleurentemperatuurmeter.
                        Maar zo'n "apart" toestel is redelijk duur.
                        Is er een verschil met je witbalans te kalibreren op witte plaat/grijskaart en de witbalansvan je fotoreeks achteraf te bewerken?

                        btw, op adorama.tv was hierover een goed uiteenzetting
                        Last edited by Cubatobahamas; 9 september 2011, 16:04. Reden: typo
                        EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                        www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Handmatig witbalans instellen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
                          Is er een verschil met je witbalans te kalibreren op witte plaat/grijskaart en de witbalansvan je fotoreeks achteraf te bewerken?

                          btw, op adorama.tv was hierover een goed uiteenzetting
                          Ik vind daar niks over een kleurtemperatuurmeter.
                          In volgende video zegt ie wel dat een expodisc "acurater" zou zijn dan een grijskaart, en dat je voor een creatieve wb een speciaal geavenceerd kaartensetje kan kopen.
                          Dat zo een 18%-grijskaart eigenlijk dient om de hoeveeheid licht te meten, en iets te donker is voor de wb, zegt hij niet.
                          Hij klikt die kaart ook niet achteraf aan met een pipetje, maar stelt ze net als bij die kleurtemperatuurmeter en de expodisk on-camera in als custom.
                          --> White-Balance-AdoramaTV
                          --> forum.belgiumdigital.com/ervaringen-gebruik-expodisc

                          Comment


                          • #14
                            Re: Handmatig witbalans instellen

                            ik had het over episode 33:

                            of hoe de 18% grijs soms tot vertekend beeld kan geven.
                            EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                            www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Handmatig witbalans instellen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cubatobahamas Bekijk bericht
                              ik had het over episode 33:

                              of hoe de 18% grijs soms tot vertekend beeld kan geven.
                              Oh, maar dat laatste witte vlak is niet 18% grijs, en geeft dus een verkeerde belichting. De lichtmeter veronderstelt namelijk dat er dat grijs (of die middentoon) wel inzit. Als het wit niet te fel is kan het daarentegen kleurneutraler zijn dan een grijskaart, en dus een meer waarheidsgetrouwe witbalans geven.
                              De twee dingen staan niet in een vast verband: Het instellen van je witbalans (kleurtemperatuur of -samenstelling) ontslaat je er niet van de belichting (hoeveelheid licht) te regelen. Nooit.
                              Last edited by Poza; 10 september 2011, 23:39.

                              Comment

                              Working...
                              X