Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SONY A55 Panoramafoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SONY A55 Panoramafoto's

    Als ik panoramafoto's maak met mijn sony A55 zijn deze steeds overbelicht tegenover de gewone foto's. Zeker als het een zonnige dag is.
    Ik fotografeer op " auto " en toch overbelicht.
    Hoe kan ik dit verhelpen ? Ik ben nog maar een leek op dit gebied.
    Graag wat uitleg met dank op voorhand.

  • #2
    Re: SONY A55 Panoramafoto's

    Hallo,een mogelijkheid zou kunnen zijn,bij het maken van een panorama maakt de camera een 10-tal foto's direct na elkaar.Wanneer je nu de eerste foto maakt,wordt het licht gemeten,indien dit nu gemeten word op een donkere plek(bv.bomen of struiken)en daarna verplaats je de camera bij het maken van de pano naar een lichtere plek,dan word vermoedelijk de lichtmeting van de eerste foto vastgehouden.Een oplossing zou kunnen zijn om eerst het licht te meten op een neutraal belichte plaats en deze meting vast te houden,en vervolgens de pano te maken.

    Comment


    • #3
      Re: SONY A55 Panoramafoto's

      Jozef13, Bedankt voor de ractie. Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben.
      Ik ga het eens uitproberen of er enkel licht gemeten wordt bij het begin van de Pano, dat vind ik dan wel een nadeel voor het toestel.

      Comment


      • #4
        Re: SONY A55 Panoramafoto's

        Met mijn Nex heb ik daarmee nog nooit een probleem gehad hoor.

        Wel logisch dat lichtmeting meteen voor de hele pano-opname gebeurt en niet bij elke opname e.e.a. wijzigt. Hoe ga je anders de verschillende foto's nog aan elkaar kleven ? Waar een foto aan een zijde iets lichter eindigde, begint de volgende dan weer donkerder...
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: SONY A55 Panoramafoto's

          Je was me net te snel af...Ik wou net hetzelfde zeggen .
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

          Comment


          • #6
            Re: SONY A55 Panoramafoto's



            Da's dan ook uitzonderlijk... De laatste tijd ben jij er hier toch altijd wel héél snel bij hé .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: SONY A55 Panoramafoto's

              Bij fotos die je aan elkaar wil plakken moet je gewoon alles 'auto' afzetten en manueel bepalen en vaststellen. Ligt niet enkel aan jouw toestel maar is met elk fototoestel zo.
              Geen auto maar M, en om goed te zijn zelfs geen auto-iso, geen auto-witbalans, .. want anders kan je in bepaalde fotos een ander resultaat krijgen.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: SONY A55 Panoramafoto's

                Voor de automatische Sony-pano's moet je normaal helemaal niets manueel instellen.
                T.t.z., ik gebruik gewoon A, stel f/... in, en het ding doet de rest... Enkel zorgen dat je het toestel stabiel horizontaal beweegt op gepaste snelheid.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: SONY A55 Panoramafoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                  Bij fotos die je aan elkaar wil plakken moet je gewoon alles 'auto' afzetten en manueel bepalen en vaststellen. Ligt niet enkel aan jouw toestel maar is met elk fototoestel zo.
                  Geen auto maar M, en om goed te zijn zelfs geen auto-iso, geen auto-witbalans, .. want anders kan je in bepaalde fotos een ander resultaat krijgen.
                  de a55 plakt zelf intern in het toestel de foto's aan elkaar
                  die toestellen zijn intelligent en houden rekening met andere opnames binnen de reeks zowel wat belichting als WB betreft, is ook de reden dat je wat moet overlappen.
                  als je start in schaduw en je eindigt in een zonnige deel gaat toestel daar rekening mee houden.

                  weet niet of instelling lichtmeetmethode (spot,center...) invloed heeft op panaroma, maar bij de nexen heb je beter resultaat in P of A-mode dan in i-auto mode. weet niet hoe dit is voor a55.

                  als je toestel in een boog beweegt tijdens opname kun je op fish-eye lijkende opnames maken. (horizon wordt dan ook een boog) moet daar wel wat mee oefenen maar je kunt zeer mooie effecten creëren
                  Last edited by puerte; 8 september 2011, 12:46.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SONY A55 Panoramafoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    als je start in schaduw en je eindigt in een zonnige deel gaat toestel daar rekening mee houden.
                    hoe weet die camera waar je van plan bent te eindigen. Dat moet je me nu, Sony kenner die je bent, eens uitleggen.

                    Consistente belichting is wel essentieel bij een pano. Tal van manieren om dat te bereiken. Manueel werken lijkt me nog het simpelste.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: SONY A55 Panoramafoto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Manueel werken lijkt me nog het simpelste.
                      Ik zou niet weten waarom. Automatisch werkt uitstekend.
                      Maakt me ook niet uit hoe dat ding het doet, zolang het gewenste resultaat er is .
                      Maar ik vermoed dat het systeem tijdens de opnames de initiele belichting vast houdt, daarna de beelden samen voegt, en dan eventueel iets gaat over- of onderbelichten, afhankelijk van het totaalplaatje. Dus een beetje zoals DRO, waarbij het totaalplaatje geëvalueerd wordt en belichting aan de uitersten gecorrigeerd (hoewel dit niet helemaal hetzelfde is...).
                      Last edited by K-2; 8 september 2011, 13:34.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: SONY A55 Panoramafoto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
                        Ik ga het eens uitproberen of er enkel licht gemeten wordt bij het begin van de Pano, dat vind ik dan wel een nadeel voor het toestel.
                        Normaal gesproken moeten alle foto's met de zelfde instellingen gemaakt worden(sluitertijd, diafragma, wb en afstand) anders ga je verschillen in belichting, scherptediepte, plaats van scherpte en kleur vinden. Belichting en kleur kan de camera er eventueel uitrekenen, maar die andere niet. Als je handmatig een pano maakt zet je ook alle instellingen vast.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: SONY A55 Panoramafoto's

                          merge functie in PS werkt sinds de laatste 3 a 4 versies op zelfde manier, waar je vroeger zelf moest zorgen dat de belichting consistent was worden afwijkingen bijgestuurd door PS zelf. Als je belichting constant houdt ga je in veel gevallen de mist in, zekers voor 360 graden pano's. Het verschil in licht tussen uiterste opnames kan een paar stops verschillen en dat kan PS zelfs kwalitatief niet ophalen. Je moet je belichting bijsturen tijdens opname. Diafragma moet je constant houden, maar bij in toestel pano houdt het toestel daar allemaal rekening mee, zelf heb je geen tijd om iets te wijzigen tijdens de opname, gaat allemaal vrij snel.
                          Last edited by puerte; 8 september 2011, 17:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: SONY A55 Panoramafoto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            hoe weet die camera waar je van plan bent te eindigen. Dat moet je me nu, Sony kenner die je bent, eens uitleggen.

                            Consistente belichting is wel essentieel bij een pano. Tal van manieren om dat te bereiken. Manueel werken lijkt me nog het simpelste.
                            consistente belichting is inderdaad belangrijk maar dat is niet hetzelfde als constante belichting ! constante belichting leidt tot inconsistente belichting bij panorama als je donkere en lichte fragmenten hebt !

                            toestel maakt opnames vrij snel achter elkaar, beelden overlappen, daardoor krijg je geen grote sprongen in belichting, na de opname worden beelden samengenomen en op elkaar afgestemd zoals dit ook gebeurt in PS

                            Comment

                            Working...
                            X