Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-snelheid van de 5D Mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-snelheid van de 5D Mark II

    Momenteel ben ik in het bezit van een 1D Mark III en 1D Mark IV. Ik ben van plan de Mark III te verkopen en in de plaats daarvan een iets handzamere camera te kopen voor die situaties waar een supersnelle AF niet zo of helemaal niet noodzakelijk is (portretten, reportagewerk, e.d).

    Een 5D Mark II staat momenteel bovenaan mijn lijstje. Nu lopen de meningen van de AF-snelheid/nauwkeurigheid van dit toestel uiteraard wat uiteen. Om een idee te krijgen wat ik kan verwachten: is de AF redelijk vergelijkbaar met die van de 40D die ik in het verleden heb gehad?

    Bij voorbaat dank voor de reacties ...

  • #2
    Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

    De AF snelheid van de 5D MKII komt ongeveer overeen met die van de 40D.
    Het centrale AF-punt werkt in de meeste omstandigheden vrij snel en correct, de andere komen veel eerder in de problemen als er wat minder licht is (net zoals bij de 40D).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De AF snelheid van de 5D MKII komt ongeveer overeen met die van de 40D.
      Het centrale AF-punt werkt in de meeste omstandigheden vrij snel en correct, de andere komen veel eerder in de problemen als er wat minder licht is (net zoals bij de 40D).
      Dit is ook mijn ervaring, zowel met de 5D II als de 5D. (en ik heb de 40D zelf ook gehad). Zolang je het middelste AF punt gebruikt gaat het allemaal prima, de overige AF punten kun je eigenlijk alleen maar gebruiken als er er sprake is van voldoende licht. En dan nog, bij al te grote diafragma's zijn de overige AF punten ook niet al te betrouwbaar....
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

        De 5d mark II heeft slechts een cross sensor in het midden. De 40d heeft allen crosstype, wat een zeer duidelijk voordeel geeft aan de 40d. De 5d mark II is dus kwa af heel wat minder dan de 40d.

        Comment


        • #5
          Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
          De 5d mark II heeft slechts een cross sensor in het midden. De 40d heeft allen crosstype, wat een zeer duidelijk voordeel geeft aan de 40d. De 5d mark II is dus kwa af heel wat minder dan de 40d.
          hhmm ik heb ervaring met beide camera's, en met zowel de 40D als de 5D (II) is uitsluitend de middelste AF punt écht betrouwbaar...
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

            Mijn ervaring is ook dat de AF een pak minder betrouwbaar is als je de buitenste AF punten selecteert. Maar volledig onbruikbaar is hij zeker niet voor actiefotografie. Als je voor alles het middelste AF punt selecteert lukt het echt wel goed:

            Last edited by Matthias; 6 september 2011, 23:11.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

              Mijn eigen ervaring is dat het aantal missers zeer laag is bij gebruik van centraal AF punt. Ook bij wat minder licht, bv binnen of in de fotostudio, werkt dat goed.

              Overigens, toen ik een 70-200/4.0 had had ik meer missers dan met mijn huidige 70-200/2.8 MK2.

              De AF prestaties van de 5D MK2 vind ik net wat beter dan van de 40D.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                De 5d mark II heeft slechts een cross sensor in het midden. De 40d heeft allen crosstype, wat een zeer duidelijk voordeel geeft aan de 40d. De 5d mark II is dus kwa af heel wat minder dan de 40d.
                Dit is een conclusie de zuiver gebaseerd is op specs ... in real life is de AF van een 5dII zeker niet minder dan die van de 40D zolang je maar het centrale AF punt gebruikt ... wat ik sowieso al deed.

                En ik heb mijn 40D door een 5dII vervangen, dus first hand experience hier. En mijn tweede 40D door een 1dIV ... en ja die is sneller, het zou er nog aan moeten mankeren.

                De 1dIV en de 5dII zijn twee totaal verschillende maar supergoede camera's, met elk hun eigen toepassingsgebied
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                  Inderdaad... ik heb ze nog allebei (de 40D en de 5DII) en de cijfertjes zeggen niet altijd alles;
                  Ook niet onbelangrijk is de opmerking van annoh, want met een 2.8 of lichtsterkere lens verandert er wel wat met je AF.

                  Als ik switch valt de snelheid in fps van de 40D me op, of de zoekergrootte/helderheid van de 5DII. De AF...? Euh... valt niet op bij wisselen van camera. Nadien op de pc vallen de ISO-prestaties, cropmogelijkheden, kleuren, contrast, DR,... van de 5DII me op.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Dit is een conclusie de zuiver gebaseerd is op specs ... in real life is de AF van een 5dII zeker niet minder dan die van de 40D zolang je maar het centrale AF punt gebruikt ... wat ik sowieso al deed.

                    En ik heb mijn 40D door een 5dII vervangen, dus first hand experience hier. En mijn tweede 40D door een 1dIV ... en ja die is sneller, het zou er nog aan moeten mankeren.

                    De 1dIV en de 5dII zijn twee totaal verschillende maar supergoede camera's, met elk hun eigen toepassingsgebied
                    Mijn conclusie is gebaseerd op de specs én op een eerder gelezen review van de 5dII http://www.gerardhenninger.nl/blog/2...ark-ii-review/

                    Het grootste probleem vind ik echter de AF (red: autofocus): wat een baggerzooi is dat. Van de 9 AF-punten lijkt alleen de middelste fatsoenlijk te werken, de buitenste zijn veels te traag met het vinden van de juiste focus. Tijdens de TMF Awards kwam ik daar helaas achter: het lukte de camera maar niet om de juiste focus te krijgen op die drukke springende artiesten. M'n 1D mk3 lukte het wel. Jammer.

                    Helaas doet de focus het ook niet super in de studio (met genoeg licht); 1 op de 10 foto's is onscherp, de focus ligt dan ineens op een arm terwijl ik dan toch echt scherpstel op de ogen. Daarnaast liggen de focuspunten teveel in het midden van het beeld waardoor scherpstellen op iets aan de randen van je beeld heel lastig wordt. Natuurlijk kan je dan gaan focus-recomposen maar dat is eigenlijk een hele slechte techniek waarmee de focus nog steeds niet klopt.

                    Toevallig had ik laatst een Canon 40D in m'n handen en daarmee kon ik wel scherpstellen (in het donker), waar m'n 5D het niet lukte. Echt heel jammer Canon….

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                      ik werk hoofdzakelijk met primes, en werk vrijwel altijd handmatig voor portretten, reportage enz. De zoeker van de 5D II maakt dat makkelijker dan bij een crop, zeker als je het precisie-matglas hebt. Dat is voor mij de beste manier voor scherpe beelden, vooral als je met grote diafragma's werkt. (50 & 85 f1.8, 135 f2)

                      TS heeft ook de 1D IV, denk dat hij daar voor snelle AF wel mee weg komt.

                      Ch.
                      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                        Mijn conclusie is gebaseerd op de specs én op een eerder gelezen review van de 5dII http://www.gerardhenninger.nl/blog/2...ark-ii-review/
                        Dus als ik het dan goed begrijp breek je een camera af terwijl je deze nog nooit in real life gebruikt hebt ? Yep, de 5dII is echt DE camera die ik zou gebruiken in een slecht verlichte zaal om een optreden van springende performers te fotograferen, niet dus ! ... en dan een review waar iemand in een studio opstelling 10% missers heeft ik heb bij een statisch object met de 5d nog geen enkele misser gehad

                        Ik heb het al dikwijls gezegd, en zal het nog maar eens herhalen want het wilt maar niet doordringen : als het stilstaat neem je de 5dII en als het beweegt neem dan de 1dIV ... da's nu toch niet zo moeilijk te vatten, of wel soms
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          en dan een review waar iemand in een studio opstelling 10% missers heeft ik heb bij een statisch object met de 5d nog geen enkele misser gehad

                          Ik heb het al dikwijls gezegd, en zal het nog maar eens herhalen want het wilt maar niet doordringen : als het stilstaat neem je de 5dII en als het beweegt neem dan de 1dIV ... da's nu toch niet zo moeilijk te vatten, of wel soms
                          Het gaat dus om mijn review. Ik heb een compleet zwarte studio met als modellinglight alleen een TL balk aan het plafond op 10 meter hoogte. Als ik flink doorschiet (en het model beweegt een beetje) dan heb ik inderdaad 10% missers; de AF heeft echt moeite om snel scherp te stellen.

                          Met m'n 60D, 1D mk4 of 600D heb ik nergens last van. Ook had ik ten tijde van de review een 40D die veel beter z'n werk deed in de studio qua AF.

                          Voor onderwerpen die niet bewegen is de 5D een prima camera, maar voor actie (al dan niet i.c.m. low light) is het echt een k*t camera qua AF.

                          En dat alleen het middelste punt redelijk focused is leuk, maar dan hadden ze eigenlijk de overige focuspunten weg kunnen laten. Vaak wil je juist niet met het middelste punt de focus leggen, want het onderwerp ligt niet vaak in het midden van een foto. Focus/Recompose is niet de juiste oplossing, zeker niet met een fullframe sensor.
                          ik heb wel een goede camera ... Een Canon Ixus ja!

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                            ik gebruik zowel bij de 5DII en de 7D enkel het middelste focuspunt , en nu met de donkere dagen gebruik ik de 5DII het meest tijdens de trainingen en de AF valt wel mee de 7D is wel sneller maar is niet zo goed bij hogere iso waarden .

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF-snelheid van de 5D Mark II

                              Hartelijk dank voor de reacties zover ....

                              Als walkaround toestel (met de 24-105 F/4 IS) en voor rapportage/portretwerk zal de AF van de 5D Mark II meer dan voldoende zijn, lijkt me zo maar.

                              Comment

                              Working...
                              X