Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

    Hallo

    Zeer zeker een domme vraag , maar dit is allemaal enorm nieuw voor mij...

    Sinds enkele dagen heb ik het Lumopro LP605 statief en de LP634 swivel adapter. Samen gekocht met een Westcott wit/zwart 38" en 43'.
    Gisteren eerste testen gedaan en ik krijg geen soft licht, noch met de 38", noch met de 43" plu. Het licht is enorm hard, net alsof ik een bare flash gebruik. Er wordt ook maar een klein deel opgelicht. Als ik bv een portret (hoofd tot borst) fotografeer, is de ene helft van het gelaat belicht, maar heel hard licht, en de andere kant is bijna zwart (no ambient light). Vanaf de hals naar beneden is alles onderbelciht.
    Nu heb ik gemerkt dat de flits hoger staat dan het midden van de plu, en volgens mij dus maar een klein stukje van de plu belicht, waardoor ik waarschijnlijk 1. hard licht krijg (kleine lichtbron) en 2. minder spreiding. Heb getest met flah zoom op 24mm en 105mm maar maakt weinig verschil. heb ook de flash zo dicht en zo ver mgl van de plu gezet (door de stand in en uit te schuiven) maar geeft maar miniem verschil.
    Nu denk ik dat ik de swivel adapter verkeerd heb geplaatst.
    Is de richting zoals getoond op http://www.mpex.com/browse.cfm/4,4722.html
    de correcte op hem zo op het statief te plaatsen? Ik heb hem omgekeerd staan, het kleine metalen stangetje dat op deze foto onderaan links getoond wordt, staat bij mij aan de boven kant, en hiermee draai ik mijn Cactus V5 vast, waarop ik de Canon 580 EXII plaats.Wat op deze foto bovenaan zichtbaar is, is bij mij de kant waarmee ik de swivel op het statief vastdraai, met dat schroefwieltje. Nu denk ik dat het volledig andersom moet !!!???
    Als ik de tilt functie gebruik, draait dus zowel de plu als de flash naar beneden of boven, maar blijven op dezelfde hoek van elkaar. Het lijkt mij als ik het omdraai, dat ik de flash alleen kan tilten zodat hij wel naar het midden van de plu wijst, en hem dus volledig belicht (meer licht, meer spreiding, softer licht). Maar in dat geval, hoe kan ik dan de plu+flash tilten, onder een andere hoek ??
    Die 2 koperen stukjes die je onderaan op de foto ziet, hoe gebruik ik die? Die zijn nu (zoals verpakt) in elkaar geschroeft, en die plaats ik samen in het bonveste stuk, waar ik dan mijn Cactus opschroef (bij mij dus in het stuk onderaan de foto, waar dat ijzeren stangetje is).

    Mensen met ervaring met deze combinatie??

  • #2
    Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

    Als ik bv een portret (hoofd tot borst) fotografeer, is de ene helft van het gelaat belicht, maar heel hard licht, en de andere kant is bijna zwart (no ambient light). Vanaf de hals naar beneden is alles onderbelciht.
    Hoever staat die paraplu van je onderwerp?
    Als ze dicht staat is dat vrij normaal omdat het licht snel 'valt'. Bij een verdubbeling van de afstand krijg je maar een kwart van het licht.
    Foto op mpex staat op z'n kop.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

      dus dan heb ik hem toch correct gemonteerd?
      maar probleem blijft dat de flash vrij hoog staat tgo de plu, en dus echt naar de rand schiet ipv naar het midden
      heb plu op verschillende afstanden gezet vanuit verschillende hoeken, zelfs quasi frontaal op gezicht ... van vlak tegen het gezicht dat het bijna raak, tot enkele cm's, tot tientallen cm

      die regel ken ik ... inverse square law
      heb al heel wat gelezen omtrent het gebruik, ook de dvd's van DAvid Hobby heb ik, en daar lijkt alles simpel, maar toch krijg ik het nie goe

      Comment


      • #4
        Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

        Het paraplugaatje staat normaal in een helling, zodat de as van de flits meer richting center van paraplu gaat.

        Als de paraplu vlak naast de persoon staat. Stel een 20cm. Dan is de afstand tot het andere kant als bijna 2x zover. Dus is maar 1/4 van het licht.

        Het licht zal misschien fel zijn aan ene kant (diafragma toedraaien of vermogen minderen) maar zeker niet hard op deze afstand met een paraplu.
        Wil je ook licht op de andere kant, dan ga je daar een lichtbron moeten plaatsen. Licht gaat nu eenmaal rechtdoor tot het ergens tegenaan botst.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

          Om te kijken of je paraplu gevuld is met licht: maak een foto van de paraplu.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

            zal het vanavond nog eens testen en bekijken, maar mij lijkt het dat de flits toch meer naar het midden van de plu moet schijnen zodat hij volledig vol met licht komt...
            intensiteit van het licht heb ik aangepast door het vermogen van de flash te veranderen, het diafragma toe te draaien, ... het licht wordt dan donkerder en lichter (uiteraard) , maar echt soft kan ik het niet noemen ... je ziet alle huidstructuur en toch redelijk wat schaduwen (zoals onder de ogen bv).
            als ik beelden /video's gebruik, worden portretten dikwijls met 1 plu belicht, en die zijn volledig belicht, weliswaar lichte schaduw aan de andere kant van het gezicht (wat soms wordt opgevangen door een reflector of 2de lichtbron), maar zeker niet zwart ...

            Comment


            • #7
              Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

              Neem anders eens wat foto's van je setup, en de montage van je equipment?

              Misschien wordt het dan wat duidelijker voor ons om iets te zien/vinden wat spaak loopt
              -=_-__________________________________________________ __-_=-
              Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
              -=_-__________________________________________________ __-_=-

              Comment


              • #8
                Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                was ik van plan ;-)
                zal vandaag of morgen nog wat testen en wat foto's posten ...
                ws ligt het gewoon aan te weinig ervaring en moet ik nog veel oefenen ...maar dat is dan weer het leuke eraan

                Comment


                • #9
                  Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                  Het kan iets heel simpels zijn hoor, maar anderzijds ook iets ingewikkeld..

                  al doende leert men, en al knoeiende nog meer

                  zegt een knoeier zelf
                  -=_-__________________________________________________ __-_=-
                  Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
                  -=_-__________________________________________________ __-_=-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                    was ik van plan ;-)
                    zal vandaag of morgen nog wat testen en wat foto's posten ...
                    ws ligt het gewoon aan te weinig ervaring en moet ik nog veel oefenen ...maar dat is dan weer het leuke eraan
                    Lees dit eens...
                    en inderdaad praktijk helpt op voorwaarde dat je het juist doet... je kan natuurlijk 100jaar verkeerd oefenen en dan kom je er ook niet... een workshop wil wel eens helpen...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                      Kijk eens naar deze adapter en klik op "more images" dan zie je waarvoor alles dient en hoe het gemonteerd wordt.

                      Als je flash te ver naar de bovenhoek flitst dan kan het zijn dat je de paraplu langs de verkeerde kant door het paraplugat hebt geschoven.
                      (het gat is niet horizontaal maar een beetje schuin).

                      Schuif de paraplu zo ver mogelijk uit en zoom op bvb 35 mm uit maar let op dat je binnen de randen van de plu blijft.

                      Wat betreft hard of zacht licht, dat komt door de plaatsing van je licht ten opzichte van het model en de instellingen op je flash en camera.
                      Dat is niet zomaar in één-twee-drie uit te leggen.

                      Kom anders eens langs op BelgiumdigitalLite op 16 oktober
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                        Hey

                        Alvast bedankt voor alle info. Echt een tof forum hier, snelle en duidelijke reacties.
                        De theorie heb ik grotendeels mee, heb al aantal workshops op DVD gezien, maar in de praktijk is het toch net wat anders.
                        Ik verwacht ook niet dat ik vanaf de eerste keer de beste resultaten krijg, het is een leercurve en dat maakt het net zo plezant ...
                        Wil hier zo veel mogelijk over bijleren en praktijk ervaring opdoen. Uiteraard er eerst van uit gaan dat de setup van de apparatuur al correct is ...
                        Uiteraard kan je foutief blijven oefenen en ga je niet vooruit, maar ik denk als je genoeg gepassioneerd bent, terwijl je oefent maak je fouten, en je probeert ze te verbeteren, jullie info helpt enorm.
                        Gisteren geen tijd gehad, vanavond opnieuw proberen, vooral eerst kijken dat ik de flash meer naar het midden van de plu kan sturen, want denk dat dat toch wel wat invloed heeft.
                        Zal ook een aantal foto's van mijn setup maken, zodat jullie met je ervaring kunnen beoordelen of dat al correct is, en evt bijsturen. Zal ook paar voorbeeld foto's meegeven, van de portretten zelf, missschien verwacht ik gewoon te veel.
                        1 flash met plu leek me voldoende om te starten, ik ben van plan om 1 of meerdere extra flashes (+plu's, softbox) aan te schaffen, maar wil het stap voor stap opbouwen. Als ik dit nog niet onder de knie heb, heeft het nog niet veel zin om meerdere lichtbronnen toe te voegen.
                        Ben nog beetje aant twijfelen over welke extra flash. Nog een 580EXII of 430 EXII lijkt me overkill, gezien het enkel lilcht moet geven (en manueel instelbaar, dus geen ETTLII nodig).
                        Dacht eerst aan de Yongnuo 560, is blijkbaar cloon van de 580EXII, maar zonder de extended features. Lees ook veel goeds over de Lumopro flashes. Heb de threads op dit forum al gecheckt, maar meningen zijn nogal verdeeld.
                        Zo een 5-1 reflector lijkt me ook best handig, vooral om de schadum zijde in te vullen, zonder al direct gebruik te maken van een extra lichtbron; Maar ook daar weer zijn er verschillende merken en types (Westoctt, Jinbei, ...). Zelf denk ik dat het merk hier niet veel verschil maakt (dient enkel om licht te weerkaatsen). Maar je hebt ronde en rechthoekigen ... pff keuzes ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                          Zo een 5-1 reflector lijkt me ook best handig, vooral om de schadum zijde in te vullen, zonder al direct gebruik te maken van een extra lichtbron; Maar ook daar weer zijn er verschillende merken en types (Westoctt, Jinbei, ...). Zelf denk ik dat het merk hier niet veel verschil maakt (dient enkel om licht te weerkaatsen). Maar je hebt ronde en rechthoekigen ... pff keuzes ;-)
                          er is groot verschil... maar ook in prijs... click
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                            dat artikel over die (sunbounce) reflectors had ik al gelezen, wroden beschouwd als de beste, maar zijn idd een pak duurder ...
                            zou er dan nog verschil bestaan tussen de meer gangbare merken? welke zou aan te raden zijn om te starten en ervaring op te doen ...
                            anderzijds, als je 1 paraplu richt op het gelaat vanuit een 45 graden hoek, en aan de andere kant van de persoon een refeclor gaat er niet veel invul licht komen ?! het licht valt op het gezicht langs de ene kant, maar stopt en wordt niet (amper) weerkaatst naar de reflector, die het dan weer moet bouncen naar de andere zijde van het gelaat ... (met dan nog eens paar stops extra verschil) ...
                            lijkt vooral nuttig buiten in de zon, of als er meer lichtbronnen zijn

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flash schiet naar rand paraplu en niet het midden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                              dat artikel over die (sunbounce) reflectors had ik al gelezen, wroden beschouwd als de beste, maar zijn idd een pak duurder ...
                              zou er dan nog verschil bestaan tussen de meer gangbare merken? welke zou aan te raden zijn om te starten en ervaring op te doen ...
                              anderzijds, als je 1 paraplu richt op het gelaat vanuit een 45 graden hoek, en aan de andere kant van de persoon een refeclor gaat er niet veel invul licht komen ?! het licht valt op het gezicht langs de ene kant, maar stopt en wordt niet (amper) weerkaatst naar de reflector, die het dan weer moet bouncen naar de andere zijde van het gelaat ... (met dan nog eens paar stops extra verschil) ...
                              lijkt vooral nuttig buiten in de zon, of als er meer lichtbronnen zijn
                              Omgekeerde kwadratenwet -> flts iets verder weg zetten, dan is de fall-off veel minder dan op kortere afstand.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X