Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 50 mm f1.8 vs f1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 50 mm f1.8 vs f1.4

    Beste,
    Ik ben nu iets meer dan een jaar bezig met fotografie en zou graag een lens bij kopen.
    Ik heb dus nu de standaard kitlenzen van mijn canon 500D (18-55 en 55-250mm lenzen).

    Nu zien me de 50mm f1.8 of de f1.4 er wel tof uit.
    Ik heb al een gewerkt met de f1.8 en vind dit reeds aangenaam maar nu is mijn vraag is de 1.4 zo een groot verschil met de f1.8 ( hij is wel scherper en mooiere bokeh) maar is deze rechtvaardig voor de prijs? Of kijk ik beter voor een ander merk?

    Ook iemand ervaring met de fulltime manual focus bijstellen van de f1.4 of gebruik je dat niet?

    mvg
    VonHess

  • #2
    Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

    De 50 1.8 is goed scherp vanaf f:5.6 (zoals alle lenzen).
    Vol open enkel alleen in het centrum (zoals de meeste goedkope lichtsterke lenzen), maar de AF is erg zwak bij weinig licht.
    Staar je niet blind op die 1.8, m.i. is ze daarvoor niet erg bruikbaar.

    En bokeh's eet ik 's middags

    De 1.4 is beslist een goede lens voor zijn prijs zeker op een FF.

    Comment


    • #3
      Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      De 50 1.8 is goed scherp vanaf f:5.6 (zoals alle lenzen).
      Vol open enkel alleen in het centrum (zoals de meeste goedkope lichtsterke lenzen), maar de AF is erg zwak bij weinig licht.
      Staar je niet blind op die 1.8, m.i. is ze daarvoor niet erg bruikbaar.

      En bokeh's eet ik 's middags

      De 1.4 is beslist een goede lens voor zijn prijs zeker op een FF.
      FF = fulframe?( kben nieuw hier, mijn toestel is toch een crop of heb ik dat verkeerd ) de AF is dan veel beter bij bij weinig licht van de 1.4f of scheelt dit niet veel?

      Comment


      • #4
        Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

        De Canon 50 mm/1.4 ken ik zelf niet. In de 1.8 uitvoering was ik teleurgesteld vanwege de AF. Het objectiefje heb ik toen weer verkocht.

        Je hebt een 18-55 mm en een 55-250 mm objectief. Waarom denk je aan aanschaf 50 mm?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

          de 1.4 is een pracht objectiefje voor zijn geld , en zeker niet verkeerd ..
          grts Peter
          BD1754BE / Body & glass

          Comment


          • #6
            Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door VonHess Bekijk bericht
            Beste,
            Ik heb dus nu de standaard kitlenzen van mijn canon 500D (18-55 en 55-250mm lenzen).

            Nu zien me de 50mm f1.8 of de f1.4 er wel tof uit.
            Of kijk ik beter voor een ander merk?
            Ik heb mijn 50mm/F1.8 zelden gebruikt. Je kunt er heel mooie foto's mee maken maar 50mm is niet echt handig op een cropcamera.
            Een Sigma 30mm/F1.4 kost iets meer dan de 50mm/F1.4 maar is imo veel bruikbaarder op een crop camera. Sinds ik die lens heb heb ik mijn 50mm niet meer gebruikt.
            Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

            Comment


            • #7
              Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

              Ik vind die 50 ook een beetje een ongelukkige afstand. Maar zoiets is natuurlijk persoonlijk.
              Zelf zou ik dan ook liever een 28 1.8 of een portretlens als de 85 1.8 hebben. Maar als ik dan
              toch moet kiezen: de 1.4.

              Comment


              • #8
                Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

                50mm f1.8 = voor 100€ een GEWELDIGE lens
                50mm f1.4 is een nog betere lens
                50mm f1.2 is een bokeh monster!

                Nu alleen nog maar beslissen hoeveel geld je eraan wilt geven, en daar heb je ons niet voor nodig :-).
                Canon 550D - DZ Kitlenzen

                Comment


                • #9
                  Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

                  een 50 mm op een crop is een perfecte lens voor portret. Ik gebruik zelf een 85mm op een FF, en daar komt ze goed mee overeen. Het kan wat lang zijn als je een full-body portret wil maken, maar ik weet niet goed wat je bedoeling is met de 50mm.

                  De Canon 1.8 is goed, zeker voor zijn prijs, maar niet echt scherp helemaal open.
                  De Canon 1.4 is beter, maar als je bereid bent wat meer te geven, komt de Sigma 1.4 in aanmerking. Is beter gekwoteerd in verschillende reviews. De 1.2 van Canon is een andere (prijs)klasse.

                  Op 85 mm heb je ook de fulltime AF override. Ik gebruik die niet. Meestal manueel, zeker bij stilstaande objecten. opgepast met diafragma's van deze orde, scherpstellen moet secuur gebeuren, je hebt heel weinig scherptediepte.

                  Ch.
                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

                    Sowieso de 1.4 versie en liefst dan nog de versie van Sigma en niet die van Canon
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 50 mm f1.8 vs f1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                      Sowieso de 1.4 versie en liefst dan nog de versie van Sigma en niet die van Canon
                      inderdaad , doordat deze meer lamellen heeft dan die van Canon , levert ze veel mooier materiaal af
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

                      Comment

                      Working...
                      X