Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3S - Raar Effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D3S - Raar Effect

    Gisteren avond binnen wat aan het testen met de D3S.
    Serie foto's gemaakt met cont. high en Auto WB

    Foto 1 : OK


    Foto 2 : Gele band aan bovenkant



    Foto 3 : Gele band over de gehele foto



    Foto 4 : Gele band aan onderkant



    Foto 5 : Lijkt terug OK



    Moet ik me zorgen maken
    Last edited by JePe; 5 september 2011, 20:11.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    Re: D3S - Raar Effect

    hmm links werken hier niet
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: D3S - Raar Effect

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      hmm links werken hier niet

      Aangepast
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: D3S - Raar Effect

        Is dit gemaakt bij kunstlicht?
        Ik heb dit effect soms ook nu ik LED spaarlampen heb, met het blote oog zie je ze niet flikkeren, maar als ik liveview gebruik op mijn camera zie ik dit wel, ook weet mijn camera vaak geen sluitertijd te vinden dan (zonder liveview geen probleem).
        Tijdens de opname wordt uw sensor uitgelezen lijn per lijn, van boven naar onder, vandaar ook het rolling shutter effect bij filmen, en de banding bij niet continue brandend kunstlicht.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: D3S - Raar Effect

          te late post

          Comment


          • #6
            Re: D3S - Raar Effect

            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
            Is dit gemaakt bij kunstlicht?
            Ik heb dit effect soms ook nu ik LED spaarlampen heb, met het blote oog zie je ze niet flikkeren, maar als ik liveview gebruik op mijn camera zie ik dit wel, ook weet mijn camera vaak geen sluitertijd te vinden dan (zonder liveview geen probleem).
            Tijdens de opname wordt uw sensor uitgelezen lijn per lijn, van boven naar onder, vandaar ook het rolling shutter effect bij filmen, en de banding bij niet continue brandend kunstlicht.

            TL-lamp !
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: D3S - Raar Effect

              Die doen dat idd ook geloof ik, dus dan zal dat het probleem wel zijn!
              Mss even testen met een goeie oude gloeilamp, dan ben je zeker
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: D3S - Raar Effect

                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Die doen dat idd ook geloof ik, dus dan zal dat het probleem wel zijn!
                Mss even testen met een goeie oude gloeilamp, dan ben je zeker
                Thanks, ga ik eens proberen. Zolang de lamp maar het probleem is en niet het toestel
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: D3S - Raar Effect

                  Heeft te maken met de TL-Lamp. Die genereert verschillende "kleuren" aan een bepaalde frequentie. Je moet een halve cyclus meepakken in uw foto. Dus als de TL-lamp aan 50hz brandt moet je een sluitertijd van 1/100 sec nemen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D3S - Raar Effect

                    Het rare effect zal dan wellicht veroorzaakt zijn door de TL lamp.Maar in de 2 opnames die ok zijn zie je lelijke groene verkleuring in wat egaal grijze schaduw zou moeten zijn. Hier allicht extra geprononceerd door het hoge ISO getal.Maar dergelijke verkleuringen heb ik ook al opgemerkt bij ISO 200 ,zij het veel subtieler.Ik ben hier al mijn printer en monitor aan het calibreren geweest, tot ik eindelijk al pixelpeepend merkte dat reeds in de RAW opnames egaal grijs heel lichtjes magentazwemen heeft,en op een andere plaats in de foto groenzweem. Ik vraag mij af ,hoe kan zoiets voorkomen worden?


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: D3S - Raar Effect

                      Ook het eerste dat bij mij opkwam bij het bekijken van je foto's Rudy was ook de freqwentie van het gebruikte licht, je kan tegenwoordig TL armaturen kopen voorzien van HF balasten, daar is de freqwentie van het licht 30 à 40 Khz. in plaats van 50 Hz. wordt ook gebruikt bij spaarlampen, en in continu lichtbakken speciaal voor fotografie alsook calibratie lichtbakken.

                      Het tweede stuk van het Ledverhaal van oermens lijkt mij heel aannemelijk, maar wat ik niet wist, is dat led spaarlampen ook freqwentieafhankelijk zijn, daar leds op gelijkspanning werken, tenzij die gelijkspanning gelijkgericht wordt rechtstreeks uit 50 Hz. en totaal niet afgevlakt is, maar dat lijkt mij weinig waarschijnlijk.
                      Want als je diezelfde leds bv. zou laten branden op een batterij, zou je dat dan ook niet mogen hebben, dat zullen we eens moeten meten met een lichtgevoelige diode en een oscilloscoop, terug werk aan de winkel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D3S - Raar Effect

                        amai hoeveel ruis ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: D3S - Raar Effect

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Het tweede stuk van het Ledverhaal van oermens lijkt mij heel aannemelijk, maar wat ik niet wist, is dat led spaarlampen ook freqwentieafhankelijk zijn, daar leds op gelijkspanning werken, tenzij die gelijkspanning gelijkgericht wordt rechtstreeks uit 50 Hz. en totaal niet afgevlakt is, maar dat lijkt mij weinig waarschijnlijk.
                          Want als je diezelfde leds bv. zou laten branden op een batterij, zou je dat dan ook niet mogen hebben, dat zullen we eens moeten meten met een lichtgevoelige diode en een oscilloscoop, terug werk aan de winkel.
                          Als ik met de PEN kijk is dit knipperen van een ledspot, zeer goed te zien, bij een D700 veel minder. Bij een LED-zaklamp is het licht continue, althans zo neem ik het waar met een PEN.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: D3S - Raar Effect

                            Het kan komen door de lens
                            Roy
                            Ronadashop.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: D3S - Raar Effect

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Als ik met de PEN kijk is dit knipperen van een ledspot, zeer goed te zien, bij een D700 veel minder. Bij een LED-zaklamp is het licht continue, althans zo neem ik het waar met een PEN.
                              Bij heel wat led-zaklampen kan je de lichtsterkte verminderen, en dat gebeurt door een blokgolf aan de led te leveren in plaats van een continu-stroom.
                              Als je dan foto's maakt met een heel erg korte sluitertijd, dan is het zelfs mogelijk dat het op de foto lijkt dat de led uit is, terwijl je zelf duidelijk kan zien dat die licht geeft.
                              Ik gebruik zo'n lampje op de fiets, als het regent, dan zie je dat effect wel duidelijk.

                              Een TL-lamp met een gewone ballast flikkert aan 100Hz bij een netfrequentie van 50Hz.
                              Tijdens één sinus gaat de TL-lamp twee keer aan en weer uit.

                              Bij een gloeilamp is de effect minder omdat de gloeidraad niet zo snel afkoelt.

                              In de meeste spaarlampen zit tegenwoordig een elektronische ballast, maar aan welke frequentie die werkt, dat zal je aan de fabrikant moeten vragen.
                              De eerste spaarlampen waren veel zwaarder, daar zat nog een ballast ingebouwd. De hele constructie was ook groter dan bij een elektronische ballast.


                              Als je camera dit probleem alleen heeft bij kunstlicht, dan zou ik mij geen zorgen maken...
                              Last edited by Black B@ndit; 6 september 2011, 15:58.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X