Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron 500mm f8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tamron 500mm f8

    hallo iedereen ;-) heeft iemand ervaringen met deze (manuele) lens?
    ik ben van plan deze lens te kopen, op voorwaarde dat jullie commentaar meevalt
    alvast bedankt en neem gerust een kijkje op mijn site

    Cedric


  • #2
    Re: tamron 500mm f8

    Ik heb eens rondgekeken op innet en dat beloofd niet veel, hopelijk iemand hier met ervaring die praktijkgericht kan beoordelen...
    Groeten Hervé.

    Comment


    • #3
      Re: tamron 500mm f8

      Over welke lens hebben we het hier? Typenummer graag....

      Comment


      • #4
        Re: tamron 500mm f8

        Oorspronkelijk geplaatst door cephoto Bekijk bericht
        hallo iedereen ;-) heeft iemand ervaringen met deze (manuele) lens?
        ik ben van plan deze lens te kopen, op voorwaarde dat jullie commentaar meevalt
        alvast bedankt en neem gerust een kijkje op mijn site

        Cedric

        www.cephoto.be
        Veel moet je er niet van verwachten, dat is een spiegelobjectief, een beetje het principe van een goedkope telescoop, lichtvlekken in het doffgebied worden afgebeeld als lelijke ringen, ik heb er ooit eens zo eentje op mijn toestel gezet, en als je door de zoeker kijkt weet je reeds genoeg.

        Alternatieven voor 500mm zijn er wel, maar dan ten koste van gewicht, en met een dik prijskaartje.
        Last edited by Guest42; 6 september 2011, 06:48.

        Comment


        • #5
          Re: tamron 500mm f8

          Voor zover ik er info over kan vinden is die Tamron 500mm f8 een spiegeltelelens.
          Zo'n spiegeltelelens is veel goedkoper om te bouwen dan een gewone tele, maar er zijn ook een paar grote nadelen.
          Het grootste nadeel is de heel erg lelijke bokeh (de onscherpe achtergrond dus).

          Het is ook een oudere lens, die misschien niet met elk type camera zal werken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: tamron 500mm f8

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Over welke lens hebben we het hier? Typenummer graag....
            Staat toch in de titel.

            Comment


            • #7
              Re: tamron 500mm f8

              Ik heb een tijdje deze lens gebruikt icm Nikon D50. Buiten het feit dat het niet eenvoudig is om manueel te werken en de mindere lichtgevoeligheid, zeker als het om vogels en bewegende objecten gaat, kan je in sommige gevallen mooie resultaten behalen. De lens heeft vrijwel geen last van CA en is goed gebouwd. Zeker als je geen elementen dichtbij op de achtergrond hebt, bv Vogel op paaltje of in de vlucht, valt het mee. Helaas, als je een drukkere achtergrond hebt met vell lichtpunten h, krijg je vaak storende kringen (doughnuts) in de bokeh te zien. Ik vond het te storend en heb dan ook de lens van de hand gedaan. Ik zou wat meer eurootjes uitgeven voor een beter alternatief bv Sigma 50-500, Tamron 200-500mm( waar ik trouwens mee werk) of een oude Sigma 400mm f5.6???
              grtz, Groentje

              Comment


              • #8
                Re: tamron 500mm f8

                Gewoon even de titel in google ingeven geeft als eerste paar resultaten allemaal betrouwbare reviews:



                Het meeste is al gezegd, redelijk goede kwaliteit, maar uiteraard niet hetzelfde als een 500L oid, maar veel slechter dan een 200-500 op 500mm zal ze ook niet zijn wsl.
                Overigens hebben spiegeltele's meestal amper last van CA

                From a photographic point of view this approach has advantages and disadvantage. As you may notice there aren't many glass elements involved here. Consequently mirror lenses do not suffer from a significant amount of chromatic aberrations (color shadows at the image borders)
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: tamron 500mm f8

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Staat toch in de titel.

                  Nee. Tamron hanteert typenmmers naast de basisspecs, pas dan weet je waar het over gaat.
                  Het gaat dus kennelijk over de 55B of 55BB .

                  De laatste heeft onder de kenners van dit type lens (en u bent dat zeker niet) een zekere faam als 1 van de betere op dit gebied.
                  Het valt onder de standaardreacties (en daarom door mij niet gewaardeerd) zoiets meteen af te doen als waardeloos, slechte bokeh enz...
                  Wie voor weinig geld veel millimeters wil met redelijke resultaten kan niet om zo'n ding heen , ik heb er ook 1......en heb er gewoon veel lol van , ik heb meer hobby's en hoewel ik een 500L zou kunnen aanschaffen als ik dat wilde , kies ik voor andere prioriteiten.
                  Gewoon leuk om eens op jacht te gaan naar verre objecten

                  Comment


                  • #10
                    Re: tamron 500mm f8

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    , en zo een objectief vertoonT in de meeste omstandigheden veel CA vanwege het ontbreken van corrigerende lenselementen, ik heb er ooit eens zo eentje op mijn toestel gezet, en als je door de zoeker kijkt weet je reeds genoeg.
                    Flauewekul, regelrecht uit dikke duim of weetikveel waarvandaan.
                    Nog nooit een spoortje van CA gezien met mijn 3M5A Russische spiegeltele....

                    Ik wil van u reacties van een beter niveau , anders lees ik ze niet meer en ga ik er voor straf ook niet meer serieus op in.

                    Comment


                    • #11
                      Re: tamron 500mm f8

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Flauewekul, regelrecht uit dikke duim of weetikveel waarvandaan.
                      Nog nooit een spoortje van CA gezien met mijn 3M5A Russische spiegeltele....

                      Ik wil van u reacties van een beter niveau , anders lees ik ze niet meer en ga ik er voor straf ook niet meer serieus op in.
                      Niets dikke duim, ik heb er ooit een gehad van Zenit (1000mm f10), deze was zeker niet CA vrij, overal purperen lijntjes........ mischien een uitzonderlijk type

                      AANPASSING: Nu ik het bedenk, je zou wel eens gelijk kunnen hebben, bij de Zenit die ik een tijdje heb gehad, (20 jaar geleden denk ik) moest je om deze te kunnen gebruiken op een analoge Nikon F4 een tussenstuk (met een lens in) monteren om deze op de F4 te kunnen gebruiken, reden was dat je hem anders mechanisch niet kon monteren omdat deze tegen het spiegelhuis drukte, mischien was die tussenlens dan wel de oorzaak van CA.

                      Daarom trek ik mijn woorden op het vlak van CA in, maar deze Tamron 500mm f8 die ik nadien eens op mijn digitaal toestel heb gezet, stelde mij helemaal niet tevreden zelfs als ik maar door de zoeker keek, je mist er duidelijk iets en niet alleen helderheid in je zoeker.
                      Last edited by Guest42; 6 september 2011, 10:11.

                      Comment


                      • #12
                        Re: tamron 500mm f8

                        Spiegellenzen staan er om bekend om zo goed als geen CA te hebben. De donuts kan soms een probleem zijn, maar zeker niet altijd zichtbaar. Ik heb de Sony variant, dus met autofocus. Het is een vaste F8, dus je hebt veel licht nodig. Ik heb er toch al mooie resultaten mee behaald. Je kan eens kijken op mijn website voor foto's van vogels.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: tamron 500mm f8

                          Niet superscherp, maar wel plezant om mee te spelen.
                          Ik verkoop toevallig een 800mm F8. Stuur maar PM als je interesse hebt, zie handtekening.
                          Met canon vatting, maar met een ander ringetje wordt het Nikon/Fuji/..

                          Comment


                          • #14
                            Re: tamron 500mm f8

                            bedankt allemaal voor de reacties..
                            heeft iemand soms foto's die met deze lens getrokken zijn en die op dit forum mogen staan?

                            alvast bedankt

                            Comment


                            • #15
                              Re: tamron 500mm f8

                              en de samyang 500 mm f8, is dit een goede lens?

                              Comment

                              Working...
                              X