Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte probleem

    Ik heb onlangs mijn eerste dslr gekocht, een Nikon D3100.
    Nu stel ik al van het begin vast dat de foto's niet scherp genoeg
    zijn naar mijn goesting, ik bewerk ze telkens met het bijgeleverde soft.
    viewnx2 en dan zijn ze perfect, maar ik denk toch als je een duur toestel
    koopt dat je dat niet hoeft te doen.
    Ligt dit aan mij, dat ik de afstellingen niet goed doe?
    Ik heb er de standaard lens bij met autofocus, dus denk ik
    dat het scherp stellen automatisch gaat en dat de foto's toch scherp genoeg
    zouden moeten zijn.
    Of zit het probleem in de camera of lens?
    Graag wat tips want ik ben een beginneling in dslr, moet nog heel veel leren.

    Dank u alvast voor de hulp.
    Nikon 3100 + Nikkor AF-S18-55mm
    Grt,
    Pascal

  • #2
    Re: Scherpte probleem

    plaats eens een opname met een uitgebreide exif.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte probleem

      Twee foto's van gisteren, de 1ste is de niet bewerkte de 2de heb ik verscherpt met
      ViewNX.


      26mm
      AF-A
      VR on
      F/4.2
      1/80sec
      iso 100

      Nikon 3100 + Nikkor AF-S18-55mm
      Grt,
      Pascal

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte probleem

        wat versta jij onder scherp icm het gekozen diafragma?
        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte probleem

          ik zie geen scherpteprobleem. Toch niet op dit formaat. Zou je een 100% crop kunnen plaatsen.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte probleem

            Ik denk dat je dit makkelijk kan oplossen door de verscherping in de camera te verhogen. Ik ben wel vertrouwd met Nikon maar niet met de D3100. Raadpleeg even je handleiding om te zien waar in het menu de verscherping (en eventueel ook contrast e.d.) kan verhoogd worden.
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte probleem

              zoals gevraagd een crop van dezelfde foto niet bewerkt, want als ik een crop neem v/d bewerkte foto verlies ik kwaliteit.


              Zeg nu zelf die wagen glanst toch niet zoals hij zou moeten, in het echt deden mijn ogen
              bijna pijn van het glansen en toen scheen de zon nog niet.
              Nikon 3100 + Nikkor AF-S18-55mm
              Grt,
              Pascal

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte probleem

                Elke DSLR heeft een ingebouwde softener in persoon van het laagdoorlaatfilter, dit moet je weer compenseren.

                Het nut van het LDF is het voorkomen van moiré.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte probleem

                  ik zie hier trouwens ook weinig problemen naar scherpte toe...
                  vergaap je trouwens niet aan andermans foto's: die zijn veelal ook verscherpt en soms ook genomen met state of the art materiaal...
                  facebook

                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door callrkes Bekijk bericht
                    zoals gevraagd een crop van dezelfde foto niet bewerkt, want als ik een crop neem v/d bewerkte foto verlies ik kwaliteit.


                    Zeg nu zelf die wagen glanst toch niet zoals hij zou moeten, in het echt deden mijn ogen
                    bijna pijn van het glansen en toen scheen de zon nog niet.

                    als je maar genoeg croppped, zit je op pixelniveau te kijken en dan deugt idd niets meer..ik vind het totale plaatje meer dan scherp genoeg.. druk anders eens af..
                    Last edited by LesC; 14 september 2011, 12:54. Reden: Foto uit quote gehaald, geen herhaling
                    EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte probleem

                      Ik heb ook laatst wat foto's genomen van een wagen. Eerst met de 18-55 kitlens en dan met de Tamron 70-200/F2.8 en Sony 50mm/F1.8. En het verschil is toch groot. De kitlenzen hebben hun beperkingen.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte probleem

                        1/80 met4.2 uit de hand ? Dan speel je al met bewegingsonscherpte,dus iso omhoog en min 1/125,mvg
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte probleem

                          26mm en 1/80, f4 uit de hand is zeker te doen, zeker met VR on.

                          Kijk eens naar uw Picture Controls. Je kan die aanpassen, o.a. voor meer scherpte kiezen.
                          Je moet wel in P, S, A of M mode schieten opdat de Picture Controls effect hebben.

                          Bv. in de "Normal" Picture Control is de scherpte op 3 ingesteld. Je kan tot 9 gaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte probleem

                            statief , f 11 en ISO 100 of 200 of in die buurt .
                            je foto zal zelfs met een kitlens een foto zijn om U tegen te zeggen .
                            Doe zelf de verschil-test met of zonder statief maar eens .
                            grts Peter
                            BD1754BE / Body & glass

                            Comment

                            Working...
                            X