Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

naar Bali, 21sept

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • naar Bali, 21sept

    Beste forum gebruikers.
    ik vertrek naar Bali op 21 sept, nog 16 dagen dus.
    ik neem mijn Nikon D90 mee met 2 lenzen, ik heb de laatste weken druk zeg maar geoefend
    om mijn D90 onder controle te krijgen, kwa instellingen, hoe ik een fabriek reset toepas
    en opnieuw alles instel, voor landschap of gebouwen gebruik ik stand "A" aperture priority.
    toch komt mijn zelfde probleem terug naar boven, dit is als de zon VB rechts van mij bevind
    op zeg maar ong 2 of 3uur vanaf mijn positie dan is de lucht niet meer blauw maar eerder wit van kleur, graag had ik nog enige tips bekomen om dit te behelpen, ik denk het te maken heeft
    met de witbalans, ik zou het spijtig vinden om een verre reis te maken en tuis te komen
    met een pak foto's met een wit overbelichte lucht, en ja de zon is daar nu eenmaal meer
    van party dan hier, het gaat dus uitkijken zijn, met de zon in mijn rug vormd dit geen enkel
    probleem, graag enkele tips van kenners zijn welkom.
    Nikon D90

  • #2
    Re: naar Bali, 21sept

    koop een polarisatie filter, dit zal al veel helpen.
    Ik denk dat het niet zo zeer aan u witbalans ligt, eerder aan u belichting.
    Als de zon heel hard aan het schijnen is, dan is het heel moeilijk om een mooie blauwe lucht, en een mooi belicht landschap te hebben.
    Canon 550D - DZ Kitlenzen

    Comment


    • #3
      Re: naar Bali, 21sept

      De witte (uitgebrande) lucht heeft, zoals hiervoor reeds vermeld, niks met de witbalans te maken maar wel met een te groot contrastverschil tussen de donkere en de lichte delen in de foto. Doordat je in de donkere gedeelten van jouw beeld toch nog detaillering wilt, wordt de lucht in feite overbelicht.

      Je kan dit deels oplossen op de volgende manieren:
      1. een polarisatiefilter: zal vaak maar niet altijd (afhankelijk van de stand van de zon tov. jouw positie) een verbetering geven van de lucht
      2. een grijsverloopfilter: maakt een gedeelte van het beeld geleidelijk donkerder. Werkt prima bij bv. landschappen met een vrij vlakke horizon. Koop bij voorkeur een versie met een 'lang verloop', zodat je meer speelruimte hebt bij het instellen.
      3. als je met een statief werkt kan je er ook voor kiezen om 1 opname met correcte belichting voor het landschap, plus 1 opname met juiste belichting voor de lucht te maken. Later in een beeldbewerkingsprogramma de 'goede delen' van de 2 beelden samenvoegen tot een geheel.
      4. bij de opname een keuze maken tussen wat voor jou belangrijk is: een goed belicht landschap, of een goed belichte lucht.
      5. zoveel mogelijk proberen te fotograferen bij een zachter zonlicht (vroege ochtend/voormiddag en late namiddag/avond). Houd er echter wel rekening mee dat het ginds even na zes uur 's avonds heel snel donker wordt.

      Ik wens jullie alvast een een fijne en leuke reis en veel fotografieplezier.

      Guy
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: naar Bali, 21sept

        goeie tips, ik ga me nog een polarisatie filter aanschaffen voor mijn vertrek,
        beter voorkomen dan genezen.
        Nikon D90

        Comment


        • #5
          Re: naar Bali, 21sept

          De lucht is vochtig en dat veroorzaakt dat witte. Of dat op dit moment op Bali ook is?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: naar Bali, 21sept

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            De lucht is vochtig en dat veroorzaakt dat witte. Of dat op dit moment op Bali ook is?
            dat witte of uitgebrande lucht heb ik hier ook!!!
            Nikon D90

            Comment


            • #7
              Re: naar Bali, 21sept

              Misschien een beetje off the record, maar toch: probeer te vermijden dat je pas na terugkomst ziet hoe mooi het land echt is... bij het bekijken van je foto's.
              Geniet van het landschap, de cultuur, de mensen, het eten,... op het moment dat je er bent en je zult automatisch en op gevoel mooie beelden maken.
              Door het bijwijlen felle licht en de hoge contrasten zul je uitgebrande en donkere delen op je foto's krijgen, maar probeer die te gebruiken (tegenlicht bij Tanah Lot zorgt voor uitgebrande delen, maar ooooo zo mooi).
              Anderzijds kun je bij valavond (opletten, dat vallen van de avond is redelijk letterlijk te nemen) de kleuren zeer goed vatten, maar dat vraagt een beetje verkenning van je onderwerp en omgeving.
              En waarom ook dat niet combineren met het aangename? De rust van Bali en zijn bevolking (buiten Nusa Dua, Seminyak, ***a en omgeving) zijn een echte verademing tov onze gejaagde wereld.

              Comment

              Working...
              X