Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

    Beste,

    welk van de twee lenzen is het meest geschikt voor portretten? Ik gebruik momenteel een D7000. Als ik de reviews nalees zijn de meningen verdeeld.

    graag jullie advies,
    MVG
    A.

  • #2
    Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

    50mm of langer. 35mm 1.8 is een heel leuke lens maar niet voor portretwerk. Geeft te veel vervorming bij strakke portretten.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

      Ik denk niet dat de meningen hard verdeeld zullen zijn: voor portretwerk is de 50mm/1.8 beter geschikt dan de 35mm/1.8. Dat is ook mijn eigen ervaring!
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #4
        Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

        35/1.8 is eerder geschikt voor landschappen?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

          mss verplaatsen naar objectieven ipv camera´s?
          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

          Comment


          • #6
            Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

            Oorspronkelijk geplaatst door Alodius Bekijk bericht
            35/1.8 is eerder geschikt voor landschappen?
            Voor landschappen zal je vaak nog breder moeten gaan (18 mm en kleiner).

            35 mm op een cropcamera komt ongeveer overeen met de beeldhoek van het menselijk oog, en is dus een ideale "standaardlens" (te vergelijken met 50mm op een fullframe camera).
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment


            • #7
              Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

              Ik hou van mijn 50mm voor portretten, maar nog veel meer van de 85mm al heb je dan wat meer ruimte nodig...
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Alodius Bekijk bericht
                welk van de twee lenzen is het meest geschikt voor portretten? Ik gebruik momenteel een D7000. Als ik de reviews nalees zijn de meningen verdeeld.
                geen van de twee... beiden zijn wel bruikbaar voor fullbody... doch voor portret (hoofd, of hoofd + shouders) heb je een langere lens nodig als je geen vervorming wilt... een 85mm of langer is prima.

                zie hier

                .
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                  [Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Objectieven, waar deze vraag beter tot z'n recht zal komen.[/Mod]

                  En als collega-fotograaf (weliswaar Canon, geen Nikon): 50mm is nog te kort op een cropcamera. Wel geschikt voor pasgeboren baby's, waar je vrij dicht bij op het onderwerp kunt komen; je gaat wel vervorming zien, zoals d_oracle in zijn vorige post aangeeft (zie de link). Beter een 85mm of een 70-200mm. Zoek binnen dit subforum (nu is dat Objectieven geworden, na mijn verplaatsing) naar "portretlens", en je zult overal dezelfde conclusies, en dezelfde argumenten aantreffen, ook dezelfde voorstanders van deze of gene lens.
                  Last edited by LesC; 6 september 2011, 08:05.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                    Ik had eerst enkel de 35mm F/1.8 en heb hier redelijk wat portretten mee getrokken tijdens het eerste jaar van de opleiding fotografie aan het CVO. Deze lens geeft inderdaad veel vervorming bij headshots. Hoofden worden smal en de neus wordt extra vergroot. Voor de rest is dit wel een super lensje. Heb er nog steeds veel plezier van.

                    Heb me recent de 50mm F/1.4 aangeschaft en op mijn D5000 geeft dit veel mooiere resultaten voor portretten.
                    Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                      voor baby en kids-shots gebruik ik ook meestal de 85mm of 70-200.. werkt prima.. (zelfs binnenshuis)
                      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                        Ik hou van mijn 50mm voor portretten, maar nog veel meer van de 85mm al heb je dan wat meer ruimte nodig...
                        Dat is ook mijn bevinding, dichtstaan is ook niet altijd leuk voor het model.
                        Groeten Hervé.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                          Voor landschappen zal je vaak nog breder moeten gaan (18 mm en kleiner).

                          35 mm op een cropcamera komt ongeveer overeen met de beeldhoek van het menselijk oog, en is dus een ideale "standaardlens" (te vergelijken met 50mm op een fullframe camera).
                          50mm is standaard objectief omdat het perspectief overeenkomt met dat van het menselijk oog.
                          Perspectief blijft ongewijzigd of je die 50mm nu op DX of FF gebruikt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                            50mm is standaard objectief omdat het perspectief overeenkomt met dat van het menselijk oog.
                            Perspectief blijft ongewijzigd of je die 50mm nu op DX of FF gebruikt.
                            Jo

                            Dit snap ik niet helemaal.

                            50mm op DX = 70mm
                            35mm op DX = 49mm

                            Ik gebruik mijn 50mm op DX vaak als allround lens, kinder/babyfotografie en daar moet ik vaak te veraf gaan om de compositie te halen die ik wil.

                            Daarom denk ik eraan om naar een 35mm te gaan, zodat ik een effectieve 50mm heb.

                            Jij zegt dus dat die 35mm op DX vervormingen gaat geven die ik met de 50mm niet heb ?
                            Nikon D300 / Nikkor 18-200 / Sigma 30 f1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon: 35mm/1.8 vs 50mm/1.8

                              Perspectief wordt dikwijls verkeerdelijk geassocieerd met de brandpuntafstand (mm) van een lens.

                              Sta eens op 3 meter van iemand en maak een foto van het gezicht met een 24mm, 50mm en 85mm. Het gezicht zal dezelfde vorm hebben. Alleen zal je met de 24mm meer omgeving op de foto hebben (en gezicht kleiner) dan bij de 50 of 85mm.

                              Het is de afstand tot uw onderwerp die het perspectief bepaalt, niet de lens.

                              Om een flatterend portret te hebben moet je minstens(!) 1,5 tot 2 meter afstand houden. Kijk eens in de spiegel, je zal zien dat uw eigen gezicht er redelijk vreemd zal uitzien als je te dicht bij de spiegel nadert.
                              Het gezicht is mooier (en natuurlijker) als je het bekijkt op 3 meter afstand dan vanop een halve meter. Je moet dus ook met uw fototoestel een afstand respecteren.
                              Als je die afstand van 1,5 tot 2 meter tot uw onderwerp (het te fotograferen gezicht) wil houden en je wenst het gezicht min of meer beeldvullend (m.a.w. gezicht en deel van de schouders vullen de foto) dan zal je naar een 85 of 100 of zelfs 120mm lens moeten grijpen. Voor DX dus minstens een 55mm, liever een 85mm lens. Veel professionele fotografen kiezen voor de 70-200 zoom als portretlens en schieten tussen de 100 en 200 mm.
                              Wil je meer dan alleen het hoofd dan is het een ander verhaal. Je zal dan met een 50mm (DX 35mm) zeker aan de slag kunnen omdat je dan ook een redelijke afstand zal nemen van de geportretteerde om die volledig op de foto te krijgen.

                              M.a.w. voor portretten op uw D7000 zou ik kiezen voor de 50mm en liever nog de 85mm.

                              Vergelijk op de reeds aangehaalde pagina (http://stepheneastwood.com/tutorials...tion/index.htm) de foto met de 50 en die met de 135mm. Deze laatste is stukken mooier, natuurlijker omdat de fotograaf verder van de geportretteerde stond.

                              De 85mm geeft op DX ongeveer 130mm en is de ideale portretlens.

                              Comment

                              Working...
                              X