Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ifoon versus olympus,tiens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ifoon versus olympus,tiens

    Heerlijk is het hier in Sardinie.
    Gisteren mooie grot gaan bezoeken.
    Mijn Olympus ingesteld,iso1600 ,dan probeer ik een foto te maken maar wat ik zie is wel erg donker.Kan enkel op langere sluiterstijd werken.De flits mocht niet gebruikt worden.
    Als ik nu mijn iphone gebruik dan valt het op dat ik op het schermpje een lichter beeld krijg.
    Hoe komt dat eigenlijk.
    De meeste mensen hadden zo'n klein compactje en daar was het beeld ook lichter.
    Kan toch niet aan men spiegelreflecs camera liggen he,
    Maar toch is het wat het is,in donkere ruimte kijken met iphone zie ik meer dan door olympus.
    Hoe oplossen?
    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Ifoon versus olympus,tiens

    De DSLR doet het goed, maar jij niet. Een foto in een donkere grot, wordt donker correct dus, je moet aan de belichtingscompensatie gaan sleutelen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Ifoon versus olympus,tiens

      Lees je vorige topic nog eens door anders...
      Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

      Comment


      • #4
        Re: Ifoon versus olympus,tiens

        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
        Lees je vorige topic nog eens door anders...
        http://forum.belgiumdigital.com/f20/...et-338058.html
        Het is idd hetzelfde probleem,maar ik word er niet wijzer van hoor.
        In een iets donkere ruimte op auto,gaat hij steeds met flits werken,maar met de iphone doet hij het dan nog steeds goed.
        Toch heel erg raar.
        richten op een iets donkere plek,hopla automatisch de flits......
        Na de vakantie ga ik eens vergelijken met de canon van een vriend van mij,maar die beweerde toch ook dat hij op iso 3200 in een mijn toch ook heel trage sluiterstijd nodig had.
        Die iphone en compacttoestellen zullen meer lichtinval hebben dan veronderstel ik.

        mvg
        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
        schitterende maltwhisky op de kast

        Comment


        • #5
          Re: Ifoon versus olympus,tiens

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          De DSLR doet het goed, maar jij niet. Een foto in een donkere grot, wordt donker correct dus, je moet aan de belichtingscompensatie gaan sleutelen.
          jaja,dat lijkt mij ook maar dan moet ik sluiterstijd zoooo traag zetten dat het zonder statief niet meer gaat.
          Anders gewoon ff iphone nemen en fotootje maken,toch raar hoor.
          Een reflex zou toch beter moeten zijn dan een iphone,om foto's mee te maken.Niet om mee te bellen natuurlijk.
          lol
          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
          schitterende maltwhisky op de kast

          Comment


          • #6
            Re: Ifoon versus olympus,tiens

            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
            jaja,dat lijkt mij ook maar dan moet ik sluiterstijd zoooo traag zetten dat het zonder statief niet meer gaat.
            Anders gewoon ff iphone nemen en fotootje maken,toch raar hoor.
            Een reflex zou toch beter moeten zijn dan een iphone,om foto's mee te maken.Niet om mee te bellen natuurlijk.
            lol
            Post eens twee foto's, een van je iphone en een van je dslr hier mét exif. Bij gelijke instellingen (iso/diafragma/sluitertijd) moet de belichting dezelfde zijn (en je dslr minder ruis vertonen). Als de flash opspringt, zonder dat je dat wil, moet je de handleiding lezen. In het vorige topic heb je alleen foto's laten zien die met manuele instellingen zijn genomen. Als de belichting dan te donker is, is dat je eigen fout. Wellicht heeft de iphone de mogelijkheid een groter diafragma te gebruiken dan wat je hebt op je lens. Die stop voordeel heeft je dslr niet. Je dslr heeft wel minder ruis op hoge iso's, dat compenseert dan ook weer.

            Comment


            • #7
              Re: Ifoon versus olympus,tiens

              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Post eens twee foto's, een van je iphone en een van je dslr hier mét exif. Bij gelijke instellingen (iso/diafragma/sluitertijd) moet de belichting dezelfde zijn (en je dslr minder ruis vertonen). Als de flash opspringt, zonder dat je dat wil, moet je de handleiding lezen. In het vorige topic heb je alleen foto's laten zien die met manuele instellingen zijn genomen. Als de belichting dan te donker is, is dat je eigen fout. Wellicht heeft de iphone de mogelijkheid een groter diafragma te gebruiken dan wat je hebt op je lens. Die stop voordeel heeft je dslr niet. Je dslr heeft wel minder ruis op hoge iso's, dat compenseert dan ook weer.
              dat zal ik doen ,maar moet ik ff een progje zoeken om te uploaden,Fetch proefversie is afgelopen.
              En geniet nu liever van Sardinie.

              mvg
              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment


              • #8
                Re: Ifoon versus olympus,tiens

                Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                dat zal ik doen ,maar moet ik ff een progje zoeken om te uploaden,Fetch proefversie is afgelopen.
                En geniet nu liever van Sardinie.

                mvg
                Progje? Gewoon tinypic.com en dan heb je geen progje nodig. Maar er zijn idd andere dingen prioritair in sardinie.

                Comment


                • #9
                  Re: Ifoon versus olympus,tiens

                  [IMG][/IMG]

                  iso 800
                  f2.8
                  tijd 1/15



                  iso1600
                  f4/6
                  tijd 1/10

                  &ste iphone
                  2de olympus

                  Zij vallen beide wel mee,mor met iphone is het veel makkelijker en sneller.

                  en nu nogsnel wat herten en gemzen zoeken.
                  Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                  schitterende maltwhisky op de kast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ifoon versus olympus,tiens

                    Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                    ........

                    &ste iphone
                    2de olympus

                    Zij vallen beide wel mee,mor met iphone is het veel makkelijker en sneller.
                    twee volledig andere (licht) situaties.......
                    zo kan je toch niet vergelijken!
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ifoon versus olympus,tiens

                      Inderdaad twee compleet andere situatie's...

                      Ligt het nu aan mij of is dit een raar topic?
                      Iemand die sinds 2006 op het forum zit maar geen correcte belichting kan verkrijgen van z'n toestel? En dan zo'n opmerking: "moet toch beter zijn dan een iphone om foto's mee te nemen"....
                      Is dit voor te lachen of zo? --Kijkt rond om te zien of er verborgen camera's staan---

                      No offence hé, zoals al reeds werd gezegd zouden twee identieke situatie's met dezelfde instelling dezelfde belichting moeten creëren!
                      Blijven oefenen zou ik zeggen?
                      http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
                      Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ifoon versus olympus,tiens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bokeh Bekijk bericht
                        Inderdaad twee compleet andere situatie's...

                        Ligt het nu aan mij of is dit een raar topic?
                        Iemand die sinds 2006 op het forum zit maar geen correcte belichting kan verkrijgen van z'n toestel? En dan zo'n opmerking: "moet toch beter zijn dan een iphone om foto's mee te nemen"....
                        Is dit voor te lachen of zo? --Kijkt rond om te zien of er verborgen camera's staan---

                        No offence hé, zoals al reeds werd gezegd zouden twee identieke situatie's met dezelfde instelling dezelfde belichting moeten creëren!
                        Blijven oefenen zou ik zeggen?
                        ja man zeg,
                        het is niet omdat ik al 5jaar lid ben dat ik ne superfotograaf ben.
                        Ik neem vooral foto's op vakantie.
                        Mijn opmerking gaat gewoon over het feit dat je blijkbaar met een reflex veel meer "moeite" moet doen om een "goede" foto te nemen in het donker zonder flits.
                        Ik zal wel blijven proberen zonder al te veel te vragen hier,want er lopen hier supermannen rond die blijkbaar alles kunnen.
                        Niet moeilijk dat er hier leden verdwijnen.
                        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                        schitterende maltwhisky op de kast

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ifoon versus olympus,tiens

                          Tjah : als je wil vergelijken moet je 2 identieke foto's posten met de verschillende toestellen, en geen 2 verschillende situaties...
                          Als je dat doet, dan zijn die resultaten normaal identiek...

                          En, nog iets : als je een beginner bent, is het beter die M-modus links te laten liggen en te fotograferen in A of P (enkel in auto zal die flits opspringen bij te weinig licht...).
                          Er is geen enkele reden om het voor jezelf moeilijk te maken. Als je die M-modus enkel gebruikt om dat blokje op de belichtingsmeter in het midden te krijgen, dan gebruik je ze beter niet... De andere standen doen dat automatisch .

                          Iets wat ook belangrijk is, is die f-waarde die je gebruikt. Je lenzen op je Olympus zijn niet bijster lichtsterk (min. f-waarde is blijkbaar 4, waar die i-phone onder duikt met die 2.8).
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ifoon versus olympus,tiens

                            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                            ja man zeg,
                            het is niet omdat ik al 5jaar lid ben dat ik ne superfotograaf ben.
                            Ik neem vooral foto's op vakantie.
                            Mijn opmerking gaat gewoon over het feit dat je blijkbaar met een reflex veel meer "moeite" moet doen om een "goede" foto te nemen in het donker zonder flits.
                            Ik zal wel blijven proberen zonder al te veel te vragen hier,want er lopen hier supermannen rond die blijkbaar alles kunnen.
                            Niet moeilijk dat er hier leden verdwijnen.
                            Ik denk niet dat de meesten zich hier superman of superfotograaf wanen. Ik denk eerder dat jij vooral met een probleem komt aandraven dat je blijkbaar al langer hebt, waar je kon op geoefend hebben, waar je nuttige tips kon over verzameld hebben... en dat je nu verwacht dat men jou hier een pasklare oplossing aanbiedt. Maar zo werkt het eiegnlijk gewoon niet. En dan bedoel ik niet dit forum, maar wel fotografie. Pasklare oplossingen zijn praktisch onbestaand.
                            De 2 foto's lijken mij inderdaad onder verschillende lichtomstandigheden genomen. Wat niet wegneemt dat jij op dit ogenblik misschien beter foto's neemt met jouw iPhone i.p.v. met jouw refleXtoestel. Ik vrees er een beetje voor dat jij een reflex gekocht hebt met de gedachte dat je met zo'n ding automatisch gemakkelijker en betere foto's maakt. En nu loop je keihard (en niet de eerste keer) met jouw hoofd tegen de muur die realiteit heet. Het eerste wat ik mij afvraag is of je de basis van fotografie volledig snapt. Het 2de wat ik mij afvraag is of je ooit de handleiding van jouw toestel eens grondig doorgenomen hebt. Ik kan mis zijn, maar je wekt op dit ogenblik de indruk van niet.
                            Nog iets, het prettige aan een refleXtoestel is dat je dat uitsteeksel vooraan waar het licht door naar binnen valt, er gewoon af kan helen door een kwartdraai te geven, en er een andere LENS op te schroeven die geschikt is voor wat je wil gaan doen. Dat is het grote voordeel van een reflex. Want zelfs al doe je jezelf een body van pakweg 5.000€ cadeau, als je daar de verkeerde lens op monteert voor het doel dat je voor ogen hebt, dan komt er geen deftige foto uit. Met de juiste lens maak je al meer kans, maar dan moeten de instellingen ook min of meer goed zijn.
                            En misschien is niet iedereen hier even subtiel, ik ben ook niet subtiel, want subtiliteit wordt niet steeds begrepen (getuige daarvan is het openen van dit topic, nadat je eerder al een gelijkaardig topic had geopend).

                            Volgens mij is het eerste dat je moet doen: wennen aan de gedachte dat een reflex GEEN garantie is om betere foto's te hebben. Dan vraag je je af waarom een compactje wèl makkelijk een foto maakt in die omstandigheden, en jouw toestel niet... dan pas kan je bekijken wat de mogelijkheden zijn om daar verandering in te brengen.

                            mvg,
                            Bart

                            PS: vergeet ook niet dat veel compactjes een maximaal diafragma hebben van 2.8 op hun kortste brandpuntsafstand, terwijl jouw lens daar blijkbaar een pak minder in presteert...
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ifoon versus olympus,tiens

                              Is het nu ik of stond bij die iPhone de 'flits' aan ?

                              Als je dat lampje van je iPhone gebruikt moet je ook maar de flits van je Oly gebruiken.

                              Comment

                              Working...
                              X