Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro objectief

    voor gebruik op een Canon 5D Mk II
    overweeg ik één van de twee volgende objectieven aan te kopen
    Canon EF 180 f/3,5 L USM Macro ( 1429 euro bij Konijn )
    of
    Sigma 150 f/2,8 EX DG OS HSM APO ( 969 euro bij Konijn )

    ----
    ik heb hier zowat alle reviews gelezen op BD ( en ook enkele andere buiten BD ) i.v.m. Macrolenzen, en al veel bijgeleerd , maar toch is het voor mij niet duidelijk welk nu de beste keuze is tussen beide bovenstaande objectieven.

    - wat vaststaat is dat het een 150 of 180 mm wordt ( o.m. grotere insecten die niet noodzakelijk stilzitten en waarbij een beetje afstand houden dus beter is ) .
    - ik wil zowel uit de hand als van op een statief macro foto's nemen
    - en dit objectief enkel voor macrofoto's gebruiken
    - gelet op de prijzen ( en vooral het prijsverschil tussen beide ) is het maken van de juiste keuze toch wel belangrijk
    - de ene (Canon) heeft geen IS en de andere (Sigma) blijkbaar wel

    iemand ervaring met beide objectieven ?
    met dank voor instructieve reacties.

    Dirk

  • #2
    Re: Macro objectief

    Ik heb ook al wat navraag gedaan voor mijn keuze tussen de canon100mm IS en de canon 180mm. Aangezien ik liefst zo veel mogelijk uit de hand trek raden de meeste me de 100mm aan, gezien je met de 180mm blijkbaar toch echt wel het best altijd een statief gebruikt aangezien deze anders zeer moeilijk hanteerbaar is zonder de IS (zal van een vaste hand afhangen). Ik heb in ieder geval niet zo een vaste hand, dus als het budget er is zal het bij mij eentje met IS worden!

    Comment


    • #3
      Re: Macro objectief

      Toevallig ben ik net wat macro-objectieven aan het testen. Onderdeel van die test is uiteraard effectiviteit beeldstabilisatie. Wat mij opvalt is dat de effectiviteit van IS of OS in het nabijgebied beperkt is. Zo is de winst van IS bijna 4 stops op een gewone afstand, bij macro slechts ongeveer 1 stop. Bij OS kom ik iets vergelijkbaars tegen.

      Door IS of OS wordt je macro lens natuurlijk wel een stuk universeler.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Macro objectief

        Het steekt wel dat die 150mm van Sigma opeens een stuk duurder is, terwijl er voor macrofotografie wellicht weinig veranderd is t.o.v. de ongestabiliseerde versie. Moeilijke keuze. Ik zou op zoek gaan naar een 2e handse 180mm
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Macro objectief

          Yep,
          heb er een gekocht voor 375 euro, Sigma 180mm. geen beeldstabilisatie.
          'k zou niet weten waarvoor ik dit zou nodig hebben, gebruik de lens enkel voor macro/close-up.
          Soms uit de hand, soms vanop statief.
          Meestal handmatig scherpstellen.

          Een lens aanschaffen is keuzes maken,
          moet ieder voor zich doen,
          hangt er van af, wat je zelf verwacht van de lens,
          ook wat je er kan/wil voor betalen.

          Succes bij je keuze.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Macro objectief

            tenzij je perse een rood randje wil de Canon, maar ik zou mijn licht eens opsteken voor een Tamron of een Sigma 180, niet slechter (ook niet beter) dan de Canon, maar wel een pak goedkoper, heb zelf een 100L van Canon en een 180 van Sigma, waarbij de laatste nog steeds gewoon mijn voorkeur geniet, levert gewoon veel mooiere en rustigere platen op.
            Gebruik deze zowel op een 1D als op een 5D en doe alles uit de hand.
            Heb ook een 150 gehad van Sigma (de vorige zonder OS) en heb in het begin even spijt gehad van de ruil, vanwege de handelbaarheid van een 180, maar na verloop van tijd en oefening helemaal niet meer.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: Macro objectief

              Ik heb sinds enkele jaren de canon 180mm in combinatie met de Canon 50D.
              Deze lens is zeer scherp, zeker als je gebruik maakt van een statief.
              Uit de hand is dit ook mogelijk, maar dan zal je meer missers hebben.

              Sinds enkele maanden gebruik ik deze lens in combinatie met de Canon 1DS MKIII. Sindsdien veel minder missers, nog scherpere beelden en de AF is ietsje sneller tov in combi met de 50D.

              Kortom, een uitstekende lens, maar je moet er mee leren werken.

              Volgens een korte test die ik deed is de Canon 180 mm scherper tov de nieuwe Canon IS 100 mm.

              Veel succes met je keuze

              Comment


              • #8
                Re: Macro objectief

                bedankt allemaal voor de reacties.

                ik probeer te resumeren :

                - IS is voor macro niet direct van groot belang - enkel nuttig als je de lens ook voor andere doeleinden zou gaan gebruiken
                - zowel sigma en canon zijn beiden OK , waarbij blijkbaar de sigma 180 een betere/goedkopere keuze is dan de nieuwe sigma 150 met OS .

                en nu zal ik moeten kiezen he !

                Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Macro objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                  Yep,
                  heb er een gekocht voor 375 euro, Sigma 180mm. geen beeldstabilisatie.
                  'k zou niet weten waarvoor ik dit zou nodig hebben, gebruik de lens enkel voor macro/close-up.
                  Soms uit de hand, soms vanop statief.
                  Meestal handmatig scherpstellen.

                  Een lens aanschaffen is keuzes maken,
                  moet ieder voor zich doen,
                  hangt er van af, wat je zelf verwacht van de lens,
                  ook wat je er kan/wil voor betalen.

                  Succes bij je keuze.
                  Heb een tikje meer betaald maar ze was splinternieuw.
                  Beste koop ooit, razend scherp en de AF werkt prima op m'n 7D.

                  Bij volle zon lukt uit de hand erg goed, maar zogauw er schaduw is statief (dus zeker 's morgens vroeg).

                  Die beeldstabilisatie dient gewoon om de prijs op te drijven.
                  Hou de aanbiedingen van oude Sigma's 150 en 180 in het oog.

                  Er is trouwens niet lang geleden een Canon 180 weggegaan voor 900 EUR.

                  En de Tamron 180 blijft erg betaalbaar.
                  Last edited by palombian; 5 september 2011, 21:37. Reden: zinsbouw

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro objectief

                    De Sigma 180 mm en de Sigma 150 mm non-OS zijn uit productie.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro objectief

                      Ik heb me onlangs een Sigma 150mm non-OS voor Nikon aangeschaft.
                      Een sublieme lens gewoon, zeer tevreden.
                      Wel moeilijk om je beestje nog te vinden en dus best van op statief te werken.
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro objectief

                        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                        De Sigma 180 mm en de Sigma 150 mm non-OS zijn uit productie.
                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Hou de aanbiedingen van oude Sigma's 150 en 180 in het oog.
                        Oorspronkelijk geplaatst door delta-d Bekijk bericht
                        bedankt allemaal voor de reacties.

                        ik probeer te resumeren :

                        - IS is voor macro niet direct van groot belang - enkel nuttig als je de lens ook voor andere doeleinden zou gaan gebruiken
                        - zowel sigma en canon zijn beiden OK , waarbij blijkbaar de sigma 180 een betere/goedkopere keuze is dan de nieuwe sigma 150 met OS .

                        en nu zal ik moeten kiezen he !

                        Dirk
                        -----------

                        de keuze is gemaakt .
                        heb de Sigma 180 nieuw kunnen kopen aan 625 euro via internetsite van Cameraland.nl uit Alkmaar.
                        blijkbaar is die daar nog beschikbaar !

                        bedankt voor alle reacties.

                        en nu het "beestje" uitproberen ...

                        Comment

                        Working...
                        X