Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

toveren zonder fotoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • toveren zonder fotoshop

    ik heb eens een foto gezien waar de fotograaf een foto neemt van een meisje, in een wei, en boven dat meisje, komt dezelfde wei maar dan met een jongen, moeilijk om uit te leggen, maar ik dacht dat de foto zo gemaakt werd volgens deze werkwijze:
    mischien snappen jullie het dan: je neemt een foto, met een lange sluitertijd van 30 sec, van het meisje neem je de 1é 15 sec, dan verander je van richting en neem je de overige 15 sec , je fotografeert de jongen zodat hij denkbeeldig bovenaan de foto komt te staan, ik heb het geprobeert maar het lukt me niet, omdat door de 30 sec de foto overbelicht wordt (foto is helemaal wit) en als je wisselt van richting heb je de een wazige streep, ik weet bijna zeker dat de fotograaf geen fotoshop gebruikt (kan natuurlijk altijd), mischien heeft hij de foto s'nachts gemaakt, en lijkt het door de lange sluitertijd dat het overdag gemaakt is, weten jullie raad?
    groetjes

  • #2
    Re: toveren zonder fotoshop

    Zou hij de lens ook de helft hebben afgedekt ?

    Comment


    • #3
      Re: toveren zonder fotoshop

      Als je foto wit wordt, komt dat door te veel licht. Zoek iets dat dat voorkomt, misschien wel een grijsfilter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: toveren zonder fotoshop

        Hoogstwaarschijnlijk met dubbelbelichting, Cokin heeft hier het "Cokin A-346 Filter Dubbelopname" voor.

        Zo kan het ook:

        - Zet je camera op manueel en stel een zo groot mogelijk diafragma in om de twee helften zachter te laten overvloeien
        - Dan je sluitertijd instellen voor een normale belichting (eventueel later aan te passen)
        - Zet dubbelbelichting aan op je toestel (?)
        - Neem een stukje zwart karton en bedek de helft van je lens waar geen model staat
        - Maak een opname van het eerste model, bijvoorbeeld links (kan ook boven of onder zijn ) )
        - Plaats het model nu rechts, bedek weer de zijde waar geen model staat en maak de 2de opname.

        Voorbeeld, dezelfde persoon aan beide zijde van een boom die maar elkaar met de vinger wijzen en lachen.

        Groeten,
        Eric

        Comment

        Working...
        X