Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3000 & D3100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3000 & D3100

    Hallo iedereen,

    Ik ga me eerst en vooral even voorstellen. Ik ben Lesley Eyckerman 36 jaar oud, ben woonachtig te Hamme in Oost Vlaanderen. Mijn Interesses zijn modelbouw en jeugdwerk en naar races gaan. Nu zit ik met een klein probleem. Ik ben afgelopen weekend naar de Formule 1 geweest in Spa. Ik had natuurlijk mijn Digitaal fototoestel bij(Sony Cybershot DSC-W55. Ik heb dit altijd al een goed toestel gevonden om gewone foto's mee te maken, maar toen ik zondag avond naar de foto's keek, waren F1 wagen niet scherp en redelijk onduidelijk. De stilstaande voorwerpen zoals de omheining en bebossing stond er natuurlijk zeer duidelijk op. Omdat ik intentie heb om in het vervolg meer naar races te ga, zou ik me dan toch een andere camera willen aanschaffen. Een vriendin van mij heeft een Nikon D3000 en is er zeer tevreden over. Deze heeft ook een sport stand en je kan daar mee verschillende foto's na elkaar me schieten. Ook heb ik eens zitten kijken naar de opvolger van dit toestel(D3100). Is deze camera geschikt om dit soort van fotografie te doen met een 18 - 55 mm lens? Alle info is welkom omdat ik op dit gebied een leek ben.

    Mvg,
    Lesley

  • #2
    Re: Nikon D3000 & D3100

    mijn niet te ervaren mening... je gaat sowieso beter afzijn met de nikon. met eender welke spiegelreflex kan je objecten volgen in beweging.

    je gaat het gebruiken voor wagens tijdens races dus je bijna altijd ver van de baan afzitten. een 18-55 gaat dan niet voldoende zoom geven. zelfs 200mm gaat vrij krap zijn denk ik.

    ik kan je misschien aanraden gewoon de kitlens te nemen en dan een niet te dure 70-300 of eventueel, indien genoeg mm, de 55-200 erbij nemen.
    Nikon D7100 - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 18-200 VR I - Tokina 12-24 - Samyang 8mm - SB700

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3000 & D3100

      De d3000 is stilaan nergens meer verkrijgbaar, maar waar hij nog wel verkrijgbaar is, kan je koopjes doen. De d3100 is nieuwer, kan met minder licht toch nog goede foto's maken. De sensor is opmerkelijk beter. Sowieso is die 18-55mm lens niet echt geschikt, ongeacht van welke camera je kiest. Nikon heeft een uitstekende, goedkope 50-200 vr lens, eventueel ook een 70-300vr lens, waarmee je al heel wat meer kan.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3000 & D3100

        Oorspronkelijk geplaatst door zjerre Bekijk bericht
        je gaat het gebruiken voor wagens tijdens races dus je bijna altijd ver van de baan afzitten. een 18-55 gaat dan niet voldoende zoom geven. zelfs 200mm gaat vrij krap zijn denk ik.
        Bij veel races, onder andere in Spa, kan je goedkope tickets kopen waarmee je zowat overal kan rondlopen/staan dus zover sta je niet van de wagens.

        Je kan de 18-105 overwegen, dan kan je alvast starten met een goede en betaalbare lens met een redelijk bereik, en kan je kijken als je bereik te kort komt.
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3000 & D3100

          Voor goede plaatsen te hebben in Spa hoef ik zelf niet altijd te betalen. Ik ken iemand die een van de Belcar Porsches sponsort en krijg altijd vrijkaarten. Ik denk dat ik een Nikon D3100 2dehands ga kopen met de standaard 18 - 55mm lens en kijken hoe ver ik kom. Ik zal me wel nadien een zwaardere lens aankopen als het budget het me toelaat. Alvast bedankt voor de tips en indien je er nog hebt, laat maar komen.

          Groeten,
          Lesley

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3000 & D3100

            Oorspronkelijk geplaatst door zjerre Bekijk bericht
            ik kan je misschien aanraden gewoon de kitlens te nemen en dan een niet te dure 70-300 of eventueel, indien genoeg mm, de 55-200 erbij nemen.

            Wat bedoel je met niet te duur? Ik heb me ook laten wijsmaken dat je moet kijken naar het F- getal. Hoe kleiner hoe beter. Klopt dit? Weet je ook waar ik aan een niet te dure lens kan geraken? hier is ook een link van de foto's die ik genomen heb tijdens de Formule 1 van afgelopen weekend in Spa: http://s1121.photobucket.com/albums/...%20Spa%202011/.

            Mvg,
            Lesley
            Last edited by Eyckles; 3 september 2011, 00:01.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3000 & D3100

              Ikzelf heb een D3000 en ik ben daar wel tevreden van.Ik moet wel zeggen naarmate m'n intresse groeide in fotografie leerde ik vlug de tekortkomingen van zo'n basistoestel.De kitlens 18-55 (geen VR!) gebruik ik niet meer.Ik gebruik nu een allround 18-200 van sigma en een nikkor 50mm 1.8 voor m'n kids.Ik ben een amateur die veel geleerd heeft op dit forum (en nog veel moet leren!).Maak niet dezelfde fout als ik gedaan heb:éérst kopen en dan leren!Kijk ééns goed naar de foto's hier op het forum,wat de mensen daar voor gebruiken en wat u budget toelaat natuurlijk.En kijk dan met de informatie die u hebt naar een toestel.
              Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3000 & D3100

                Oorspronkelijk geplaatst door Eyckles Bekijk bericht
                Ik heb me ook laten wijsmaken dat je moet kijken naar het F- getal. Hoe kleiner hoe beter. Klopt dit?

                Mvg,
                Lesley
                Ja dat klopt.Dit is de lichtsterkte van je objectief.En veel duurder!
                Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3000 & D3100

                  Ok, investeren in goed materiaal is één ding...
                  Maar geloof me, bij het fotograferen van races gaat het ook om een specifieke techniek: panning. Je kunt dit met eender welk toestel doen (bij het ene met al wat meer geslaagdere foto's dan de andere), maar een spiegelreflex leent zich hier nog altijd het beste voor. Omwille van de technische eigenschappen van het toestel.
                  Maar ook in spiegelreflextoestellen zijn er verschillen in toepassing. Het ene toestel (body) is al meer geschikt voor het ene type fotografie, het andere toestel meer voor een ander type fotografie. (Auto)sportfotografie is een discipline apart. Het verreist ook andere technieken dan in andere takken van de fotografie. Het vraagt ook toegepaste apparatuur. Zoals hierboven aangehaald ga je met een kitlens niet toekomen.

                  Voor je nog maar denkt dat een Nikon D3100 een geschikt toestel zou zijn... zou ik u aanraden van eerst de noodzakelijke kennis op te doen betreft dit type fotografie, zowel wat betreft apparatuur, als technische vaardigheden. Zodat je overtuigd een toestel kunt aanschaffen.
                  www.brunodyserinck.be
                  https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3000 & D3100

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                    Ok, investeren in goed materiaal is één ding...
                    Maar geloof me, bij het fotograferen van races gaat het ook om een specifieke techniek: panning. Je kunt dit met eender welk toestel doen (bij het ene met al wat meer geslaagdere foto's dan de andere), maar een spiegelreflex leent zich hier nog altijd het beste voor. Omwille van de technische eigenschappen van het toestel.
                    Maar ook in spiegelreflextoestellen zijn er verschillen in toepassing. Het ene toestel (body) is al meer geschikt voor het ene type fotografie, het andere toestel meer voor een ander type fotografie. (Auto)sportfotografie is een discipline apart. Het verreist ook andere technieken dan in andere takken van de fotografie. Het vraagt ook toegepaste apparatuur. Zoals hierboven aangehaald ga je met een kitlens niet toekomen.

                    Voor je nog maar denkt dat een Nikon D3100 een geschikt toestel zou zijn... zou ik u aanraden van eerst de noodzakelijke kennis op te doen betreft dit type fotografie, zowel wat betreft apparatuur, als technische vaardigheden. Zodat je overtuigd een toestel kunt aanschaffen.
                    Daar heb je voor de volle 100% gelijk in. Ik ben gisteren naar een winkel geweest voor meer informatie over het toestel zelf en kwam tot de conclusie dat dit toestel een zeer geschikt is om autosport mee te fotograferen. Qua lens hebben ze me aangeraden om een 55-200 of een 55-300 te nemen. Ik heb ondertussen het toestel al besteld en gekocht, dus dit zit binnen enkele dagen in de bus. Om de kost een beetje te drukken zou ik voor de lenzen maar naar de tweedehands markt gaan, maar dan wel via forums.

                    lesley

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3000 & D3100

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eyckles Bekijk bericht
                      Daar heb je voor de volle 100% gelijk in. Ik ben gisteren naar een winkel geweest voor meer informatie over het toestel zelf en kwam tot de conclusie dat dit toestel een zeer geschikt is om autosport mee te fotograferen. Qua lens hebben ze me aangeraden om een 55-200 of een 55-300 te nemen. Ik heb ondertussen het toestel al besteld en gekocht, dus dit zit binnen enkele dagen in de bus. Om de kost een beetje te drukken zou ik voor de lenzen maar naar de tweedehands markt gaan, maar dan wel via forums.

                      lesley
                      Ik denk dat de 70-300VR beter is dan de 55-300VR (toch ergens gelezen)
                      Je vindt ze regelmatig (ook hier) 2de hands voor 300euro. (ik heb ze en ben er toch zeer tevreden van, heb nu de 70-200VR waardoor ik ze wel bijna niet meer gebruik)
                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3000 & D3100

                        Hey iedereen,

                        Ik heb vandaag mijn nieuw fototoestel mogen ontvangen. Het is de D3100 geworden. Man, wat voor een machine is dat. Ik heb deze gekocht bij Kamera Express. Die hebben daar gewoon een super service. Woensdag besteld en vandaag(vrijdag) in België geleverd. Dit is wel een leuk foto toestel en je hebt er veel mogelijkheden mee. Ik heb wel een vraagje welk is de beste SD kaard die ik er voor kan gebruiken?

                        groeten,
                        Lesley

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3000 & D3100

                          Proficiat met je toestel

                          Voor SD-kaartje kijk je best naar de snelheid bv. 15 of 30Mb/s. Als je continu opnames maakt, vult de camera eerst zijn eigen buffer, maar dan schrijft hij de foto op de kaart, en dit bepaalt mede de snelheid waarmee je opnames kan maken.

                          Wat lenzen betreft geldt de algemene regel: hoe minder zoom, hoe minder compromissen de fabrikant moet maken, dus hoe beter (scherper) de lens. Bv. een superzoom zoals de 18-200 heeft 11x zoom tov een 50-200 die slechts 4x zoom heeft. Een superzoom heeft dan het voordeel dat je geen (of minder) lenzen moet wisselen.
                          Let er wel op dat een lens de aanduiding AF-S heeft, dwz dat er een motortje inzit om automatisch scherp te stellen.

                          Als je lenzen wilt met een grote lichtopbrengst (bv f2.8), dan ga je 1. maximaal 3x zoom hebben en 2. meer moeten uitgeven. Persoonlijk vind ik dat de extra mogelijkheden die je daarmee hebt, juist het plezier maken van de fotografie, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.

                          Beste lijkt me veel te oefenen met je nieuw speelgoed, het is een prachtig toestel, met een beetje oefening kan je er al heel ver mee geraken.
                          Nikon Df

                          Comment

                          Working...
                          X