Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Big Softbox Query - go cheap or go pro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Big Softbox Query - go cheap or go pro?

    Hallo

    Ik weet dat er al heel wat thread zijn over de verschillende softboxen, merken, types, formaten, ... maar het is toch nog niet duidelijk, en ik denk voor heel wat newbies in strobisme.
    In afwachting van mijn 2 westcott plu's die deze morgen geshipt zijn vanuit cameratools.nl begin ik nu al te zoeken naar de meest geschikte softbox.
    Hoe verhouden zich de goedkopere softboxen zoals Interfit, Jinbei, ... zich tgo de meer gevestgde waarden zoals Lastolite en Westcott? Is hier veel verschil in kwaliteit van het licht, handigheid in gebruik, ... ?
    Als ik dit google zijn de meest gebruikte boxen blijkbaar die van Westcott en Lastolite, met nogal wat rivaliteit tussen de Apollo en de Ezybox. Wie maakt de keuze makkelijker?
    Welke andere merken of modellen zouden aan te raden zijn ?
    Ik zoek voornamelijk naar beste lichtkwaliteit. Zaken als bij de Westcott dat je telkens het doek moet opendoen om de flash bij te sturen hebben voor mijn amateur gebruik minder belang.

    Graag jullie meningen en ervaringen ...

    Thx

    Filip

  • #2
    Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

    Voor strobist doeleinden is er eigenlijk maar 1 referentie en dat is de Westcott Apollo.

    De andere zijn eigenlijk softboxen met een aangepaste adapter voor een speedlight maar de box op zich is niet aangepast.
    Wat wil ik daarmee zeggen:

    Standaard softboxen zijn gemaakt voor gebruik met barebulb flashes (sturen het licht in alle richtingen).
    Het licht van een barebulb wordt lang alle (binnen) zijde van de softbox gereflecteerd en reikt tot in alle hoeken van de softbox.
    Bij een traditionele softbox wordt er dan ook nog een binnedifusser gebruikt om het licht dat rechtdoorgaat wat af te remmen in het voordeel van het gereflecteerd licht in de softbox wat uiteindelijk zorgt voor een egale spreiding.

    Een speedlight stuurt zijn licht enkel vooruit waardoor er minimale bounce is in de softbox (enkel het licht dat reflecteerd op de doek kaatst terug) waardoor er (in theorie) een hotspot ontstaat in het midden van de softbox (contrastverschil tussen midden en hoeken van de softbox).

    Doordat bij een Westcott het licht op de achterzijde van de softbox gereflecteerd wordt (en er niet rechtstreeks door het doek wordt geflitst) krijg je een betere spreiding.
    Door dit concept toe te passen vervalt ook het gebruik van een binnendiffuser waardoor er tevens meer lichtopbrengst is dan bij een softbox met binnendiffuser.

    Ik hoop dat dit inzicht je kan helpen in de keuze van je softbox
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

      Een speedlight stuurt zijn licht enkel vooruit waardoor er minimale bounce is in de softbox
      Helpt het niet om op de speedlight de defusiekap te plaatsen ?

      Ik heb zelfs een octabox van 1,4m die ik enkel met een speedlight gebruik.
      Ik kan niet vergelijken met een studioflitser want die heb ik niet , maar het resultaat is best goed.

      Comment


      • #4
        Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

        Hey

        Bedankt voor de info.
        Dit verhaal was ik al tegengekomen in boeken en op internet. Dus meeste van die andere merken softboxen (Jinbei, Interfit, ...) zijn voornamelijk voor studioflitsers. Ik was al geneigd om naar Westcott te gaan (goeie reacties op internet omtrent lichtkwaliteit), maar dikwijls wordt ook de Ezybox aangeraden tgo de Apollo. Die Ezybox werkt met dubbel diffusiescherm en de flits naar de voorkant. Er zijn nogal wat discussie dat dit beter is tgo het naar achteren laten bouncen in de Apollo.
        Zal dus volgens mij sowieso die Ezybox of Apollo worden, met voorlopig nog een sterke voorkeur voor de Apollo. Ondertussen zijn mijn lightstands en 2 westcott plu's thuis aangekomen dus die kan ik vanavond al testen. Als ik van de plu's tevreden ben, is de kans groot dat ik bij Westcott blijf voor de softbox ook. Trouwens heel goede mail support gekregen van Westcott. Super service daar!
        Is er eigenlijk een groot verschil tussen een rechthoekige of vierkante softbox? Ik lees dat je bij een vierkante het licht beter kan sturen ??!
        En dan heb je nog die heel smalle rechthoekige, al dan niet met een grid (bij Westcott noemen ze die stripbanks, voornamelijkj voor hairlight.

        Dus keuze tussen vnl Lastolite Ezybox en Westcott apollo. Meningen zijn nogal verdeeld, en lijkt wel een Canon-Nikon of Windows-Apple strijd ...

        Comment


        • #5
          Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

          ja, ieder heeft zijn voorkeur he

          ik heb nu met geen van beide ervaring

          ik heb een jinbei softbox van 60x90 die ik gebruik in mijn studio en ben hier toch tevreden van en ja, tis in combinatie met een reportageflitser (YN-460) & diffusorplaatje en ik krijg de softbox er toch mooi mee gevuld en flits staat nog niet volle kracht
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

            ;-)
            zal al eens starten vanavond met mijn 2 Westcott paraplu's en wat oefenen, ook voor low key foto's, die vind ik altijd prachtig en dramatisch
            vooral zwangerschapsfoto's in low key vind ik super, en mijn vriendin is nu 4 maand ver, dus nog beetje tijd om de techniek te leren en er een aantal mooie foto's uit te
            persen (no pun intended) ...
            mijzelf kennende, zal het straten worden met 1 softbox, en uit nieuwsgierigheid, weer een aantal verschillende merken en modellen kopen achteraf, gewoon al om het verschil te testen ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

              @Userke
              Ik veronderstel dat je die softboxen van Jinbei ed. niet kan dichtvouwen of klappen, dat die altijd hun volledige formaat behouden?

              Comment


              • #8
                Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

                Oorspronkelijk geplaatst door Flipsken Bekijk bericht
                @Userke
                Ik veronderstel dat je die softboxen van Jinbei ed. niet kan dichtvouwen of klappen, dat die altijd hun volledige formaat behouden?
                Ja ik heb een rechthoekige van jinbei en een octa van Jinbei , die kan je inderdaad niet zomaar dichtvouwen. alles is gewoon een bouwpakket.
                Voor die octa is dat wel wat vervelend , maar ik heb gelukkig nog plaats over.
                De kwaliteit is wel goed, toch zeker gezien de prijs. ik heb er geen problemen mee , toch zeker de moeite niet om zelf te knutselen.

                Comment


                • #9
                  Re: Big Softbox Query - go cheap or go pro?

                  in eerste instantie zou ik ze voornamelijk thuis gebruiken (de paraplu's, softboxen , ...) om de techniek te oefenen, en dan maakt grootte en portabiliteit ni zo veel uit, maar ik weet goed genoeg, dat je het later, eens je ermee overweg kan, zeker buiten wilt gebruiken, en dan is het wel handig als ze kunnen oopvouwen en snel in en uit elkaar zitten
                  die Jinbei softboxen zijn enorm goedkoop, zeker als je vergelijkt met bv een apollo of lastolite ezybox ... maar betaal altijd liever iets meer dan het mij achteraf te moeten beklagen ...

                  Comment

                  Working...
                  X